Pracoval jako výkupčí v autobazaru a finty prodávajících zná nazpaměť

Foto: Pixabay

Martin pracoval pět let jako výkupčí aut ve velkém autobazaru. Denně mu prošly rukama desítky vozů. Někdy to byly vozy bez sebemenšího problému, jindy to však byly téměř vraky a jejich majitelé se to snažili zatajit


Situace na trhu ojetin není ideální. Kvalitních ojetin je v českých autobazarech nedostatek a do republiky tak čím dál tím více proudí i ojeté vozy z dovozu, jejichž kvalita je přinejmenším diskutabilní. Své o tom ví i Martin Klusák, který pracoval několik let jako výkupčí v jednom větším autobazaru. Jeho starostí bylo vykupovat a kontrolovat vozidla od zákazníků, kteří se rozhodli v autobazaru svůj vůz prodat. Každý den mu tak prošlo rukama dest až dvacet vozidel. Jenže ne vždy byly tyto vozy v dobrém technickém stavu a minimálně polovina z nich tak sítem výkupních prohlídek neprošla.

Některé vozy měly přetočený tachometr, jíné zase třeba nefunkční filtr pevných částic nebo byly po těžké havárii
Martin Klusák; Výkupčí autobazaru

Třeba proto, že byly po těžké havárii, měly přetočený tachometr i o stovky tisíc kilometrů, poškozený filtr pevných částic nebo třeba neschválené disky nebo pneumatiky. Ze zbylé poloviny měla potom ještě minimálně čtvrtina vozidel nějaký právní problém. Například to, že byl jeho majitel v exekuci, nebo že na vozidle vázly nedoplacené splátky z leasingu, resp. úvěru. Výjimkou prý nebylo ani změněné číslo VIN nebo padělané doklady.

Běžný spotřebitel jen málokdy pozná, že má vozidlo například nefunkční filtr pevných částic, nebo že bylo opraveno po nějaké vážnější havárii
Martin Foltýn; CarTrax.cz

Z dvaceti aut denně tak vykoupil maximálně tři až pět vozidel. Za pět let, které na této pozici strávil, totiž poznal snad všechny triky, které majitelé aut používají k zakrytí technických vad, havárií nebo jiných problémů s vozem. Podle Martina už ale dávno nejsou největším problémem přetočené tachometry. Podle něj nyní „vedou“ vozy se zatajeným původem, vozy se zamlčenou těžkou havárií nebo s technickou závadou, která není na první pohled zřetelná. A jaké triky a výmluvy tedy majitelé aut používali nejčastěji?

Zatajení původu vozu

Tohle je častý trik při dovozu vozidla ze zahraničí. Auto se podle dokladů tváří, jako že je dovezené například z Německa. To se podaří díky tomu, že má převozní doklady vystavené německým úřadem. Jenže takové auto nemuselo v Německu ujet ani jediný kilometr. Mohlo být totiž do země dovezeno například z Polska, Ukrajiny nebo třeba Albánie. Přestože majitel často tvrdí, že auto strávilo veškerý svůj motoristický život právě třeba ve vyspělém Německu nebov Belgii či Holandsku, a dostávalo se mu řádné servisní péče, je nutná precizní kontrola VIN a servisní historie vozu. Vhodná je fyzická kontrola kombinovaná s datovou prověrkou. Takovou službu nabízí aktuálně například český startup CarTrax nebo různí soukromníci, které lze dohledat na internetu. Ceny takových prohlídek se pohybují od částky cca 1600 korun až po 10 tisíc korun. Vždy záleží na rozsahu prohlídky a také na tom, zda mechnik musí přijet k prodejci nebo zda se zájemce o službu dostaví na servisní místo sám.

Dalším trikem prodávajících bývá zatajení nefunkčního nebo dokonce chybějícího filtru pevných částic. U některých aut, především těch japonských, to totiž nebývá zrovna levný náhradní díl. Při nesprávném používání vozu a chybějící regeneraci se tento díl může poškodit již po nájezdu pouhých 100 tisíc kilometrů. Kvůli finanční náročnosti pak často majitelé takového auta filtr jednoduše prorazí nebo dokonce vyříznou z vozu. Dělají to velmi sofistikovaně a na první pohled nemusí být vůbec nic poznat. Auto je proto potřeba zvednout na zvedák a detailně prohlédnout celé výfukové potrubí. Určitým znakem funkčnosti filtru může být také koncovka výfuku. Neměla by být zanesená sazemi. Kontrola DPF je rozhodně důležitá. Bez něj totiž neprojdete emisní kontrolou.

Auto po těžké havárii

Laik na první pohled namá šanci poznat, zda bylo vozidlo opraveno po havárii, tím spíše, jestliže bylo opraveno ve značkovém servisu. Martin vzpomíná na jeden zajímavý přápad, kdy se do bazaru dostavil majitel s pěknou Audi A4. Byla tři roky stará a měla najeto cca 70 tisíc kilometrů. Proč ji tedy majitel prodává? Údajně potřebuje větší auto pro novou rodinu. Ano, to je důvod, který může dávat smysl, ale opatrnost je na místě. Martin tedy bere do ruky měřič tloušťky laku a obchází celé auto, aby změřil tloušťku laku na jednotlivých karosářských dílech. Blatník, dveře, kapota… vše se zdá být v pořádku. Až při měření tloušťky laku na střeše se projeví nesoulad s hodnotami na displeji měřáku a udávanou hodnotou od výrobce. Majitel audiny nakonec přiznává, že vůz šel dvakrát přes střechu. Auto sice bylo opraveno ve značkovém servisu Audi a díly vyměněny, včetně airbagů, nicméně střecha se neměnila. Ta se jen opravila, vytmelila a nastříkala. Proto na dveřích a na blatníku měřák nic nepoznal a na střeše ano. Bez podobného zařízení nemá ani takovou těžkou havárii laik šanci poznat.

Nefunkční pohon 4x4

SUV jsou aktuálně v módě a velká část zájemců poptává pohon 4x4, ačkoliv ho potřebuje maximálně dvakrát do roka. jenže občas se stane, že kvůli nešetrnému zacházení nebo zanedbanému servisu přestane fungovat pohon 4x4 systému Haldex. Ten mají třeba škodovky nebo Volkswageny. Ale ani jiné systémy samozřejmě nejsou vůči nešetrnému zacházení majitele imunní. Taková závada lze při běžné zkušební jízdě poznat jen velmi obtížně. Haldex totiž připojuje zadní nápravu pouze v případě prokluzu té přední. Kupujete-li auto v létě, je vlastně nemožné toto zjistit. Martin měl ale v autobazaru celkem jednoduchý trik. Měli totiž na ploše kluznou plochu, stačilo ji trochu pokropit vodou a přidat plyn. Hned bylo vidět, jestli se připla i zadní kola, či nikoliv. Druhou, více sofistikovanou, možností je napojení příslušné diagnostiky.

Budete-li někdy kupovat ojetý vůz od někoho, kdo tvrdí, že je z Německa, má málo najeto, auto nemělo za deset let havárii a bude mít černý výfuk, zbystřete. Nemusíte naletět, ale rozum radí – před nákupem auto vždy pořádně, ale opravdu pořádně nechat zkontrolovat. Investice pár tisíc korun se vám určitě vyplatí

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.