Testy ojetých aut, recenze nových aut

Při nákupu staré ojetiny pozor na ekologické poplatky. Cenu auta mohou i zdvojnásobit

07.07.2020 Roman Havlín
Foto: Roman Havlín; ŠKODA Auto

Vyhlédli jste si v autobazaru hodně levné auto a máte radost z toho jak jste dobře nakoupili? Dejte pozor na to, aby vám radost z nákupu nezkazil tzv. ekologický poplatek. Ten může činit i dvojnásobek ceny ojetiny. Vozy, které nesplňují žádnou emisní normu totiž přihlásíte pouze v případě úhrady emisního poplatku ve výši 10 tisíc korun


Pokud vybíráte ojeté auto, dejte si pozor na prvek zvaný ekologická daň. Ta může celý nákup vozu pěkně prodražit a ne vždy je pravidlem, že je tato daň zaplacena. Předně je dobré si říci, že ekologická daň je vlastně poplatek, který se platí za to, že vůz nesplňuje konkrétní emisní normy.  Ty se počítají dle toho, jaké množství emisí vůz vypouští do ovzduší. Prakticky je tak vlastně jedno, jak moc je vůz starý. Pokud si totiž koupíte první generaci Toyoty Prius, která se vyráběla od roku 1997, případná ekologická daň bude nižší, než u stejně staré Škody Felicia. 

Emisní normy se pak rozdělují na pět skupin. Ty se označují čísly, přitom nula je nejhorší, pětka pak nejlepší. Čím má norma vyšší číslo, tím nižší emise pak ojetý vůz vypouští do ovzduší. Samozřejmě tohle platí pouze v případě, že vámi vybraná ojetina má v naprostém pořádku filtr pevných částic (pokud je jím vybaveno) a současně je motor v dobré kondici.Zároveň platí fakt, že u vozu, který plní emisní normu EURO 3, EURO 4 a EURO 5, se neplatí ekologický poplatek. 



Tento poplatek je obecně navíc pouze jednorázový, takže se platí výhradně při první registraci vozidla kategorie M1 a N1 na území ČR, která proběhla po roce 2009. V tento rok totiž tato daň vstoupila v platnost. Do té doby se tak koupě leckteré ojetiny vyplatila. Důvodem jejího zavedení byla i snaha o omlazení vozidel na našich silnicích, jenže to se tak úplně nepovedlo a vozový park Čechů tak neustále stárne. 

Pokud jste si náhodou vyhlédli ojetinu, která splňuje normy EURO 2 nebo 1, pak počítejte s možnými dalšími investicemi. U první kategorie se totiž platí 3 000 Kč. Za vozidla, která splňují pouze EURO 1 pak zaplatíte 5 000 Kč. Extrémním případem je pak ojetina, která nesplňuje žádnou emisní normu. Za takové auto doplatíte navíc 10 000 Kč. U tohoto typu ojetiny se ale snad ani nevyplatí její koupě. Mnohdy totiž bude dražší samotný poplatek, než cena vozu jako taková (pokud se tedy zrovna nejedná o limitovanou či speciální edici, která časem roste na ceně).

Další články