Testy ojetých aut, recenze nových aut

Se zákazem řízení způsobila nehodu, poškozeného chtěla uplatit, aby nehodu nehlásil policii.

02.09.2020 Jan Smékal
Foto: Jan Smékal

Řidička s vysloveným zákazem řízení způsobila v Praze dopravní nehodu. Protože se bála dalšího postihu od Policie ČR, chtěla poškozeného uplatit, aby nehodu nehlásil. Takový postup má však mnoho rizik. Pro obě strany.


V první řadě je potřeba si uvědomit, že řízením vozidla se řidička mohla dopustit trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí, za který jí hrozí trest odnětí svobody až na šest měsíců. Přitěžující okolností by pochopitelně byl i pokus o uplácení. Ve stejných problémech by následně mohl být i poškozený, který by se mohl přijetím úplatku dopustit taktéž trestného činu. Už jenom z tohoto důvodu nelze podobné doporučit podobné nabídky činit ani přijímat. Jakkoliv by se taková nabídka mohla poškozenému jevit na první pohled jako atraktivní, v konečném důsledku by mu způsobila nemalé problémy. Ty by totiž nastaly i při opravě vozu. Je-li totiž vůz v majetku leasingové společnosti, nebo společnosti nabízející operativní leasing, je povinností provozovatele vozidla hlásit každou událost nejen vlastníkovi vozidla, ale také Policii ČR.

V neposlední řadě je potřeba si uvědomit, že jakkoliv se na první pohled může škoda na vozidle zdát jako malá, jen málokdo dokáže odhadnout, jak náročná bude oprava a zda třeba za „jenom odřenými“ dveřmi není také problém například s instalovanou elektronikou, závěsem dveří nebo dokonce s celým sloupkem. V takovém případě by totiž oprava mohla stát i několikanásobek toho, co poškozený od viníka získal. A následné vymáhání škody by mohlo být velice obtížné.

A jak tedy při nehodě postupovat?

Z aktuálního průzkumu veřejného mínění vyplývá, že znalost správného postupu při dopravní nehodě se pohybuje zatím jen okolo 23 %, přestože až 77 % řidičů tvrdí, že ví, jak správně postupovat v případě autonehody. Většina dotazovaných ale uznává, že právě znalost správného postupu dokáže zabránit sekundárním nehodám. Z průzkumu chování řidičů také vychází, že jen 32 % řidičů si jako první krok obleče reflexní vestu, 44 % neví, do jaké vzdálenosti umístit trojúhelník a 35 % řidičů by místo odstupu od vozu za svodidla zůstalo na silnici, aby upozornili projíždějící auta. 



4 kroky, které mohou zachránit život

  1. Oblékněte si reflexní vestu

Porouchalo se vám auto nebo jste účastníky nehody? Než začnete cokoli dělat, vždy si nejprve oblékněte reflexní vestu. Teprve potom opusťte vozidlo. Při pohybu na vozovce přitom dbejte zvýšené opatrnosti. 

  1. Umístěte výstražný trojúhelník

Výstražný trojúhelník umístěte nejméně 50 metrů za vozidlo, na dálnici pak alespoň do vzdálenosti 100 metrů. Ujistěte se, že není nikdo zraněný. Pokud je někdo z účastníků nehody zraněný, volejte neprodleně 155 a postupujte podle pokynů.

  1. Opusťte vozovku

Celá posádka vozu musí co nejrychleji opustit vozovku alespoň do vzdálenosti 5 metrů od místa nehody. Osobní věci ponechte ve vozidle! Manipulace s osobními věcmi výrazně zvyšuje riziko zranění. Za toto nebezpečí kabelka nebo peněženka nestojí.

  1. Volejte linku 112 případně 158 

Sdělte svoje jméno a lokalizujte místo nehody. V Praze vám k lokalizaci pomohou sloupy veřejného osvětlení. Na každém z nich je malá tabulka s číslem, které sdělte operátorovi. Systém mu přesně ukáže, kde se nacházíte. Sdělte, zda jsou ve vozech ranění, jejich přibližný věk a pohlaví.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.