Smyk na ledovce lze ustát relativně snadno. Elektrická auta ale mohou mít problém

Foto: BMW

Klasická rada, tedy zmáčknout spojku a točit volantem proti vybočující zádi, platí samozřejmě i u aut s elektrickým pohonem. Problémem ale může být stupeň rekuperace, který při sundání nohy z plynu v podstatě brzdí.


Ranní mrazíky dokáží na silnicích v tomto období připravit nejednomu řidiči nemilé překvapení. Na první pohled vypadá silnice jako suchá, nikde žádná louže, led ani sněhový poprašek. Jenže ranní přízemní mrazíky dokáží na rosou, nebo nočním mrholením, zvlhlé silnici vytvořit velice nebezpečnou ledovku. A co teprve tramvajové koleje nebo kostky ve městech. Na těch to klouže jako na hokejové ledové ploše těsně po tom, co ji uhladí rolba. Současné období je paradoxně mnohem nebezpečnější než měsíce, kdy sněží a silnice jsou pokryté sněhem nebo ledem. „V takové situaci totiž problémy na silnici očekáváte a jedete přeci jenom opatrněji“, říká řidička Eva, která má s klouzáním na zamrzlých silnicích nemalé zkušenosti. Nejhorší jsou podle ní právě situace, kdy řidič žádné nebezpečí na silnici nepředpokládá.

Bydlím mimo Prahu a místní silnici v zimě nikdo neudržuje,“ říká Eva a doplňuje: „Navíc v zimě skoro každý víkend jezdím na hory, takže různých ošemetných situací jsem na zimních silnicích zažila bezpočet.“ Podle Evy je největší problém nevyježděných řidičů jejich zbrklá reakce na krizovou situaci. „Instinktivně se při smyku snaží brzdit, čímž ale situaci ještě zhorší,“ říká Eva. Podle ní to je sice přirozená reakce, ale dá se bez problémů odnaučit. Stačí zajet na nějaké prázdné parkoviště před nákupním centrem, což by v současné době nemusel být problém, a vyzkoušet, jak se vůz při smyku chová. „Řidič si na chování vozu při smyku musí zvyknout, prostě musí auto vnímat i svým pozadím a cítit, co auto dělá,“ říká k tomu Eva, která sama ve svých řidičských začátcích několikrát skončila s autem závěji. A co tedy radí, když už smyk nastane?

Klimatizaci je nutné zapínat i v zimě. Kdo to nedělá, riskuje její drahou opravu
Majitelé dieselů by měli v těchto dnech zbystřit. Hrozí, že svá auta nenastartují
Vysokou spotřebu u auta lze vyřešit i bez šarlatánských vynálezů. Není to nic složitého.
Ranní přimrznutí dveří i zámků lze vyřešit snadno, a navíc z tepla domova

Rozhodně nebrzdit, ale sundat nohu z plynu a ihned vyšlápnout spojku. Při přetáčivém smyku, kdy má záď vozu chuť předběhnout předek, točit volantem na stejnou stranu, jako vybočuje zadek. „Zdá se to komplikované, ale když si to řidič párkrát vyzkouší nanečisto, snadno pochopí, jak to udělat,“ říká Eva. Podle ní je ale nutné reagovat opravdu rychle. Jakmile se totiž záď vychýlí přibližně o 30 stupňů a více, už jde se smykem dělat opravdu málo. U moderních vozů s automatickou převodovkou by zvládnutí smyku mělo být o chloupek snažší. Moderní automatické převodovky totiž při sundání nohy z plynu sešlápnou spojku za řidiče samy. Problém ale nastane u aut s elektrickým pohonem, která při sundání nohy z plynu rekuperují brzdnou energii, tedy brzdí motorem. „U elektrických aut bych doporučovala v zimním období nastavit co nejnižší stupeň rekuperace,“ radí Eva, která sama jízdu v elektrickém autě miluje. „Jsem zamilovaná do BMW i3, které se dá v podstatě ovládat jednou nohou,“ říká zasněně Eva, ale doplňuje: „Při nastavení nejvyššího stupně rekuperace bych se s ním ale do smyku opravdu dostat nechtěla.“

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.