Testy ojetých aut, recenze nových aut

Sportovní ojetiny do 300 000 Kč udělají radost a jejich provoz vás finančně nezruinuje

11.02.2020 Adam Václavek

Sportovní auto do 300 tisíc korun, které nemá přehnané nároky na provoz a servis je nejčastějším předmětem zájmu mladších a sportovně založených řidičů v českých autobazarech. Tady jsou naše tipy


Dá se vybírat ze štědré nabídky. Stačí projet pár inzertních serverů a najdete zadokolky z Japonska, šestiválcová BMW a turby nadopované hot-hatche. Na první pohled člověka zaujmou auta typu Nissan 350Z, Renault Mégane R.S. 250 Cup, BMW 130i, Mazda RX-8 nebo klidně Subaru Impreza WRX STI. Pokud vám však jde o rozumné náklady na provoz a auto nevytáhnete jen o letním víkendu, zapomeňte na ně. Mají poměrně vysokou spotřebu a servis se může stát noční můrou. Jen pro představu, pokud například ujedete 15 000 kilometrů ročně, tak jenom na rozdílu v ceně normálního a 100 oktanového benzínu utratíte ročně o cca 5 tisíc korun víc. Výše uvedená auta ale mají mnohem větší spotřebu než ta, která doporučujeme, takže rozdíl se může klidně vyšplhat i ke dvaceti tisícům korun ročně jenom za palivo.



Hodně také bude záležet na tom, jakou se chcete vydat cestou. Můžete vyrazit směrem pohonu zadních kol. A tady mě napadá jediné rozumné řešení, tím je Mazda MX-5 NC v motorizaci 2.0. Jelikož váží pouhých 1155 kilogramů, tak nepříliš oslnivý výkon 160 koní bohatě stačí. Navíc má jednu kouzelnou věc mezi zadními koly - samosvorný diferenciál. To znamená, že se umí krásně klouzat (především na mokru) a díky atmosférickému motoru se dá i hezky řídit plynem. Garantuji vám, že to mohou být nejlépe utracené peníze ve vašem životě, strašně zábavná hračka. Jako bonus navíc dostanete stahovací střechu, takže na letní výlety jako stvořené. A není to jen o zábavě, ale i nadprůměrné spolehlivosti. Třeba podvozek zvládá nájezdy do 200 000 kilometrů bez výraznějších vůlí. Bohužel většina MX-5 si ráda vezme trochu více oleje, takže je potřeba častěji kontrolovat jeho množství. To je věc, která se při koupi zjišťuje špatně, malým vodítkem může být olej na minimu.

Pokud budete chtít sportovní předokolku, tzv. hot-hatch, měl by být výběr širší. Avšak většinu z potencionálních adeptů jsem musel vyřadit kvůli jejich nespolehlivosti nebo nepříliš záživnému jízdnímu projevu. Jde-li vám jen a pouze o co nejlepší požitek z jízdy, musím doporučit poslední Renault Clio R.S. Cup s atmosférickým dvoulitrem. To auto se mi doslova vrylo pod kůži, zamiloval jsem si ho. Má fenomenální řízení, podvozek i motor. Vše je žiletkově ostré a řidičsky komunikativní. Rozhodně jedno z nejzávodněji působících aut na běžné silnice. Jestli vás baví atmosférické motory, podvozky, které dávají vědět o všem pod vámi a rádi trefujete profesionálně přesné meziplyny, jde o auto přesně pro vás. Na co si dát pozor? Stejně jako u všech zmíněných by bylo fajn zjistit, vlastně je to nutností, po kolika kilometrech byl měněný olej. Jsou to auta, která dostávají za uši, takže je ideální vyměnit ho vždy zhruba po 10 000 kilometrech. Pokud je to nedohledatelná informace, šel bych jinam. Nezalekněte se mírného cukání za studena, to Clia R.S. dělají, ale pokud dlouho startuje a při prošlápnutí plynu příliš kouří, už to zavání průšvihem. Když se ke Cliu chováte slušně, vrátí vám to, ale je potřeba ho pečlivě zahřívat, jinak si zaděláte na problém. Jediným slabším místem, které moc neovlivníte, jsou synchrony na převodovce.

Zda-li je pro vás Clio R.S. příliš masochistické, můžete sáhnout po Fordu Fiesta ST180, což jsem nedávno udělal i já. Má převážně bohaté výbavy, je komfortnější a radost rozdává na požádání. Přeplňovaný motor působí agresivněji a má sympatický, řekl bych až atmosférický projev. Podvozek drží jako přibitý, ale se správným nájezdem nebo při ubrání plynu v zatáčce umí hravě pohazovat zadkem, což se může stát návykovou záležitostí. Navíc jde o velice úsporné auto, které si dlouhodobě vezme 7-8 litrů. Za hubičku jsou i podvozkové díly nebo brzdy. A jelikož okolo hranice 300 000 Kč koupíte kousky s poměrně nízkým nájezdem, není se ani příliš čeho bát. Takže pokud se auto nechová nijak podezřele a bylo řádně servisováno, klidně si ho odvezte. Motory 1.6 EcoBoost v jiných modelech v pohodě zvládají nájezdy okolo 200 000 kilometrů a pokud se k nim chováte slušně (zahřívání, dochlazování), neměly by vás trápit. Vadou na kráse může být převodovka. Při řazení občas uslyšíte rachocení a u některých kusů se může stát, že výjimečně vypadne rychlost. Nad tím ale musíte mávnout rukou. Je ale známo i pár případů, kdy odešly synchrony, třeba u mého auta se kvůli tomu měnila převodovka v záruce.

Jako u všech ojetých aut, tak i u těch sportovních, platí zlaté pravidlo. Držte při nákupu emoce na uzdě. A i když se do auta zamilujete na první pohled, vše důkladně vyzkoušejte a zkontrolujte. Případné problémy vyplývající z nákupu neprověřeného a nezkontrolovaného auta by vám moc radosti určitě neudělaly

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.