Testy ojetých aut, recenze nových aut

Tohle jsou nejúspornější spolehlivá ojetá auta do 150 000 Kč

29.06.2020 David Žídek
Foto: favcars.com; David Žídek

Ačkoli jsou nyní v polovině roku 2020 ceny pohonných hmot na historickém minimu, nebude to trvat na vždy. Navíc Češi vždycky řešili spotřebu paliva a auto, které jezdí za čtyři až pět litrů na 100 km, je prima. Stačí si vzpomenout na legendární Octavie 1.9 TDI, jejichž nízká spotřeba se stala základem mnohých mýtů a legend.


Moderní auta se nám zvětšují, motory jsou složitější a spotřeba v reálném provozu, v rozporu s tabulkovými hodnotami, trochu vzrostla. Ale i tak se dá stále najít dost dobrých ojetin, které mají nízkou spotřebu. Rozpočet do 150 000 Kč poskytuje slušné možnosti, tak si ukažme ojetiny, které nejen, že mají velmi nízkou spotřebu, ale zároveň slibují i nízké servisní náklady a vysokou spolehlivost. Takže byste neměli ani zbytečně utrácet za opravy. 

Škoda Citigo 1.0 MPI 

Foto: favcars.com; David ŽídekTohle je jednoznačně nejlevnější auto na porovoz a údržbu. Kilometrové náklady se tak dají udržet velice nízko. Reálná spotřeba benzinového litrového tříválce je okolo 5,5 litru na 100 km, ve Fabii bere stejný motor okolo šesti. Výhodou je, že krom běžné údržby tenhle motor vůbec nic nepotřebuje. Je velice spolehlivý, servisně nenáročný a jednoduchý. Za cenu do 150 000 Kč bude mít Citigo i docela málo najeto a mohlo by mít slušnou výbavu. Jenom myslete na to, že Citigo je koncepčně skoro až primitivní auto, takže ho chraňte proti korozi. Pak vydrží a kusy, které mají v rozvážkových službách pizzy najeto klidně už 200 000 km, ukazují, že Citigo jen při nejnutnější péči vydrží opravdu dost. Pokud chcete přeci jen trochu prostornější auto, berte tenhle motor ve větší Fabii III. Moderní auto se dá sotva provozovat levněji než zmíněné dvě škodovky. Výhodou je, že si běžný servis uděláte po záruce i svépomocí. 

Dacia Logan/Sandero II 1.5 dCi 

Foto: favcars.com; David ŽídekVe druhé generaci těchto populárních levných modelů Dacie se už objevila vylepšená verze motoru 1.5 dCi, která tolik netrpí na přidírání na klice. A pokud budete měnit včas olej (každý rok nebo po 15 000 km), měl by malý čtyřválec od Renaultu opravdu dlouho vydržet. Pokud funguje správně, dá se dlouhodobě jezdit za 4,5 litru nafty na 100 km, aniž byste se museli moc snažit. Navíc v ceně do 150 tisíc Kč bývají Dacie slušné a s rozumným nájezdem. Přesto je tu pár drobností, které mohou výhodnost nízké spotřeby dieselu rychle zvrátit v jeho neprospěch. Motor má velice drahé a bohužel choulostivé vstřikovače, které zhruba každých 200 000 km potřebují repasovat. A oprava jednoho stojí přes čtyři tisíce korun. Pokud ale tankujete kvalitní naftu s aditivy, měly by vydržet podstatně déle. Motor má také bohužel drahý dvouhmotový setrvačník a je potřeba počítat, že částicový filtr a další dieselové věci nejsou nesmrtelné. Pokud ale jezdíte hodně, mohlo by to dávat smysl. A doporučujeme u Dacií důkladně ošetřit spodek a dutiny, abyste je ochránili před korozí.



Hyundai i20 1.1 CRDI (II. generace od 2014) 

Malý naftový tříválec v kompaktním hatchbacku Hyundai je velice spolehlivý motor a pokud dostává pravidelný servis a kvalitní naftu, vydrží opravdu dlouho. V testu jsme s tímto motorem jezdili mimo město pohodlně za 4 litry nafty na 100 km. Není to žádný drak, ale na přesuny mezi vesnicemi a na nákup to naprosto stačí. V rámci dozpočtu do 150 000 Kč je tohle opravdu atraktivní volba. Moc slabých míst tento úsporný tříválec nemá, snad jen při ustavičných krátkých trasách hrozí zrychlené zanášení částicového filtru. Ten ale při běžném jízdním režimu vydrží ve vozech Hyundai a Kia přes 300 000 km, takže stačí auto jednou za týden protáhnout na delší cestě a mělo by být vše v pořádku. Doporučili bychom i motor 1.4 CRDI s kultivovanějším chodem a lepší dynamikou, ale ten se do rozpočtu 150 000 Kč shání hůře a bude mít docela dost najeto. 

Ford Fiesta 1.5 TDCI (od 09/2012) 

Modernizovaný diesel o objemu 1,5 l dorazil do Fiesty v září 2012 a i když jich na prodej zatím moc není, při možnosti koupě atraktivního kusu se není čeho bát. Je to spolehlivý a velmi úsporný motor se spotřebou udržitelnou okolo 4,5 litru na 100 km. Pokud motor dostane pravidelný servis s novým olejem po 15 000 km, měl by vydržet opravdu dlouho. Pozor si jen dejte na původ auta, ať to není kus z půjčovny, autoškoly nebo rozvozu jídla. Taková auta toho mají za sebou hodně a později s nimi bude spíše trápení. Kus s ověřenou historií a hlavně pečlivě vedeným servisem ale bude dobrá koupě. Spolehlivost Fordů se navíc posledních pár let zlepšila a už je netrápí ty dřívější otravné problémy. Fiesta je opravdu dobré auto, které velmi pěkně jezdí. A s tímto dieselem je navíc velice úsporná. Jen se smiřte s tím, že za 150 tisíc bude chudě vybavená a bude mít více najeto. Hezké kusy stojí stále přes 200 tisíc. 

Toyota Prius 1.5 HSD (2. gen) 

Zajímavou alternativou dieselům by mohla být i druhá generace hybridu Toyota Prius, která se dá do 150 tisíc korun pořídit. Bude mít ale reálně najeto kolem 200 000 km. Pokud však má za sebou auto servisní historii, a to Toyoty většinou mívají, nemuselo by to nic znamenat. Hybridní pohon kombinující patnáctistovku, elektromotor a planetovou převodovku je nesmírně spolehlivý a při dodržování servisních zásad najede klidně milion kilometrů. Koncepčně se ale hodí spíše do městského provozu, kde vůz rekuperuje energii při zpomalování a elektřinou pomáhá při rozjezdech. Pak lze jezdit za nějakých 4 až 5 litrů na 100 km, šetřílkové se dostanou i pod čtyři litry. Na dálnici při vyšším tempu ale auto bere kolem sedmi litrů, tam už hybrid moc nefunguje. Každopádně tahle Toyota je velice spolehlivá, ale ověřte před koupí stav trakčního akumulátoru. Jeho výměna stojí přes 40 tisíc, tak ať do takové opravy hned nespadnete. Extrémně ojeté kusy už také začínají reznout, tak pozor. 

Peugeot 208 1.6 HDI 

Foto: favcars.com; David ŽídekDo 150 tisíc korun se dá pořídit i kompaktní Peugeot 208 s osvědčeným a spolehlivým dieselem 1,6 l. Výběr opravdu udržovaného kusu s historií ale bude trochu loterie. Dost neprověřených importů bez dohledatelné servisní historie by totiž mohlo být neúměrné riziko a následné investice do oprav by mohly smazat výhodu reálné pětilitrové spotřeby tohoto pružného a dynamicky slušného motoru. Hledejte auto českého původu, u kterého se dá minulost lépe ověřit. Větší nájezd nemusí vadit, pokud má auto vedené servisní záznamy. Moderní peugeoty jsou spolehlivé a hlavně vůbec nereznou. Doporučujeme ale u motoru nechat upravit olejovou vanu, ve které je trochu neštěstně zapuštěn šroub pro vypouštění oleje. Ohněte se pod auto a pokud uvidíte, že už vanu někdo upravil (dá se koupit alternativa s "vystrčeným" šroubem) před vámi, kupujte. Takový motor bude v lepším stavu a vydrží.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.