U starších aut může užitečná funkce páčky blinkrů vybít přes noc baterii

Foto: Jan Smékal

Někteří řidiči o této funkci páčky blinkrů vůbec nevědí. Přitom byla běžná u vozidel již v sedmdesátých letech. Její zrádnost ale spočívá v tom, že když funkci omylem zapnete, ráno nemusíte vůbec nastartovat.


Prosincové počasí dává autům docela zabrat. Tedy spíše jejich bateriím. Ranní studené starty, vyhřívání oken, celodenní svícení a především jízdy se studeným motorem na krátké vzdálenosti. Akumulátory tak mají plné ruce práce, aby každé ráno auto rozpohybovaly. Tím spíše, když se jedná o starší vozidlo se starší baterií. To potom stačí málo, a ráno nemusí řidič vůbec nastartovat. Tím spíše, když kvůli nepozornosti, nebo neznalosti, nechá zapnutou funkci ovládanou páčkou směrových světel.

V životě jsem o takové funkci neslyšel, moje chyba. Navíc můj Favorit nepípá, když nechám zapnutá světla
Jiří B.; Praha

Už v sedmdesátých letech disponovaly tehdejší vozy funkcí, která při zapnutí páčky směrových světel nechala zapnuté parkovací světlo na jedné straně vozu. To se hodilo například při nouzovém stání u krajnice na neosvětlené silnici. Mají to i dnešní vozy. Ty ale mají ještě jednu „vychytávku“. Když totiž tuhle funkci necháte zapnutou, upozorní vás zvukový signál, abyste o aktivaci funkce věděli. Bohužel to nemají všechny vozy, ale většina ano. Favorit našeho čtenáře Jirky ale akustickou signalizaci neměl.

Ráno jsem přišel k autu a nenastartoval jsem“, popisuje Jiří B. z Prahy situaci, která se mu před pár dny přihodila. Přitom podle něj byla v autě rok stará baterie a den před tím jel Jiří do Benešova a zpět, takže baterie by měla být i řádně dobitá. Co se tedy přihodilo? Vysvětlil mu to až soused, který Jiřímu pomohl nastartovat přes kabely. Jiří totiž při parkování zapnul blinkr, což je samozřejmě správně. Jenže jakmile zaparkoval, hned otočil klíčkem a vypnul zapalování. Auto sice přestalo blikat, nicméně páčka blinkrů byla stále v poloze dolů.

To způsobilo, že celou noc měl Favorit rozsvícenou levou stranu a přes noc se baterie vybila natolik, že ráno nešlo nastartovat. Ozývalo se prý pouze cvakání relé startéru, jinak nic. Nebylo to pochopitelně nic, co by nešlo řešit. Přes kabely auto naskočilo ihned, takže jakmile Jiří dojel ze Smíchova na Černý most do práce, byla baterie zase v pořádku. Je ale dobré o této funkci vědět. Omylem si ji totiž můžete zapnout třeba i nechtěně při vystupování z vozu, kdy o páčku můžete jenom lehce zavadit.

Máte ve voze takovou funkci? Víte o ní? Zkusili jste, jestli má vaše auto akustickou signalizaci právě pro tuto funkci a nikoliv pouze pro výstrahu rozsvícených světel? Napište nám do diskuze.

Zdroj: Jan Smékal; Jiří B. Wikimedia Commons

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.