Testy ojetých aut, recenze nových aut

Vybírali jsme ojetinu do 40 tisíc, se kterou odvezete míchačku i s paletou dlaždiček

18.02.2020 Luděk Kortus

Kdo staví nebo rekonstruuje byt, dům nebo chalupu, potřebuje auto na převážení různých stavebních materiálů. Než si zničit svoje auto, je rozumnější koupit si laciný “vrak”, který po dokončení stavby dále prodáte, pokud možno za stejnou cenu. Tuto kouzelnou vlastnost totiž hodně stará auta mají. Jejich nízká cena klesá již velmi pomalu. Pravděpodobnost, že si je od vás koupí zase nějaký stavebník tak není malá. Kolik by ale takové auto mělo stát? Optimální cena se pohybuje kolem 30 tisíc korun, spíše lehce nad. Ale můžete individuálně narazit i na levnější kusy, které dobře poslouží.


Pozor na STK a EKO daň 

Z jakých aut byste měli vybírat? Předně by vás měly zajímat vozy s co nejčerstvější STK a zajímat byste se také měli o povinnost platit při přepisu eko daň, pokud auto nesplňuje emisní normu Euro 3 a vyšší. Daň může být ve výši 3, 5 nebo 10 tisíc korun podle toho, zda auto plní Euro 2, 1 nebo 0. Platí se jen jednou a pokud je její zaplacení zapsáno ve velkém technickém průkazu, tak se na vás opakovaná platba již nevztahuje. Emisní normu rozklíčujete na internetu podle čísel směrnic uvedených v kolonce Emise ve velkém technickém průkazu. 

Zkušební jízda 

Při zkušební jízdě byste měli sledovat s jakými obtížemi auto startuje. Motor byste měli úplně zahřát a sledovat ve zpětném zrcátku jestli nekouří i v běžných pracovních otáčkách. Na podvozku by vás měla zajímat především vůle řízení a stav brzd. Karoserie může mít korozi, to převážení cementu a cihel nevadí, ale neměla by být nikde zcela prorezivělá. Nekupujte první auto, vyzkoušejte jich víc. Budete mít lepší srovnání. V našich tipech se zaměřujeme na vozy, u kterých je dostatek náhradních dílů na vrakovištích a z druhovýroby a u kterých je předpoklad, že se po splnění své mise stále ještě dobře prodají. 



Volkswagen Transporter T4 

Transporter T4 je legendární model, který se vyráběl od roku 1990 do roku 2003. Byla to první koncepce s motorem vpředu a pohonem předních kol. T4 si dobře drží cenu a pod 30 tisíc neseženete ani kolo. Lehce nad třicet narazíte nejčastěji na skříňové dodávky s přeplňovaným čtyřválcem 1.9 TD s výkonem 50 kW(68k). Za štěstí můžete považovat, když narazíte na čtyřválec 1.9D 44 kW (50k) nebo pětiválec 2,4D 57 kW(78k), které bez přeplňování dosahují maxima točivého momentu ve velmi nízkých otáčkách. To je velká výhoda z hlediska životnosti, protože řidič nemá důvod motor vytáčet. U atmosférických pětiválců jsou běžné nájezdy přes 400 tisíc kilometrů. Transportér je skutečný dělník. Uveze i s řidičem téměř 900 kilo a z toho 100 kilo může být upevněno na střešním nosiči. Hravě do něj zajedete s míchačkou a k tomu vám naloží ve stavebninách třeba celou paletu dlaždic. Výhodou jsou verze s bočními dveřmi, ty se ale prodávají většinou o dalších deset tisíc dráž. 

Citroen Berlingo I nebo Peugeot Partner I 

První generace dvojčat se vyráběla od roku 1996 do roku 2008. V roce 2003 prošly faceliftem. Vyráběly se jako dodávka o objemu nákladového prostoru 3 m3 nebo jako pětimístné kombi se zavazadlovým prostorem 664 litrů. Zadní sedačky je možné vyjmout. Výhodou jsou opět boční posuvné dveře. Na trhu narazíte na nejlevnější modely před faceliftem. Dvoumístné dodávky se pohybují kolem 20 tisíc korun a dobrou volbou bude základní naftový motor 1.9D 51 kW (69k). Jak už bylo řečeno, motory bez přeplňování vydrží vyšší nájezdy. Mají jednodušší konstrukci a méně nákladné opravy. Cena pětimístných verzí přesahuje hranici 30 tisíc korun a nejblíže k ní jsou modely s benzínovým atmosférickým motorem 1.1i 44 kW. Dvojčata mají nosnost podle provedení okolo 600 kilo i s posádkou. Vzhledem k věku auta bych ale místo deseti pytlů cementu nakládal raději jenom osm.   

Renault Kangoo I 

Další náš tip je také francouzské výroby. Vyráběl se v letech 1997 až 2008. Stejně jako jeho francouzští bratři prošel v roce 2003 faceliftem. Má také podobnou velikost skříně a zavazadlového prostoru u pětimístné verze jako mají dvojčata. Do skříně nebo zavazadlového prostoru můžete naskládat kolečka, krumpáče a lopaty až do výšky 1300 mm. Hlavním důvodem našeho doporučení jsou nízké ceny modelů před faceliftem, které se pohybují mezi 20 až 30 tisíci korun. Vozy mohou mít jedny nebo dvoje posuvné dveře a páté dveře mohou být jak výklopné vzhůru nebo dělené křídlové. Nejširší nabídka v této cenové kategorii je s motory z počátku výroby před faceliftem. Benzínové atmosférické motorizace 1.2i 43 kW (58k) nebo 1.4i 55kW (75k) převažují nad atmosférickou naftovou motorizací 1.9D 40 kW (54 k). Nosností je srovnatelný s dvojčaty a o přetěžování starších a unavených jedinců platí totéž. 

Škoda Octavia Combi I 

První generace Škody Octavia v kombíku se vyráběla od roku 1998 do roku 2004. V roce 2000 prošla faceliftem. Není to sice klasická dodávka, ovšem pro potřeby stavebníka může posloužit velice dobře. Po sklopení sedaček je zavazadlový prostor dlouhý 1700 mm a široký 1000 mm. Pokud si stanovíte rozmezí 20 až 35 tisíc korun, máte k dispozici prakticky celou tehdy vyráběnou paletu motorů. Logicky největší nabídka je v nejžádanějších a dnes již legendárně spolehlivých motorech 1.9 TDI v obou výkonových verzích 66 (90k) a 81 kW (110 k). Z benzínových verzí jsou to například 1.6i 74 kW (100k), 1.8T 110 kW (150k) nebo 2.0 MPi 85 kW (115k). Bezkonkurenční výběr motorů v cenové kategorii do 35 tisíc sem tam ozdobí i nabídka s pohonem 4x4, který je ideální pro převážení těžkých nákladů a tahání přívěsného vozíku. Oktávka ve čtyřkolce má užitečnou hmotnost 475 kilo, což je asi o pytel cementu méně než dvoukolka, ale hmotnost brzděného přívěsu má 1880 kilo. To znamená, že celkově uveze o 11 pytlů cementu víc než Octavia s pohonem předních kol, která má hmotnost brzděného přívěsu jen 1300 kg.     

Foto: favcars.com

Vybírali jsme ojetinu do 40 tisíc, se kterou odvezete míchačku i s paletou dlaždiček

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.