Testy ojetých aut, recenze nových aut

Vysmívané litrové tříválce, podle mnohých určené do sekačky na trávu, to naloží i vyšším kubaturám

20.06.2020 Jiří Soukup
Foto: Jiří Soukup; ŠKODA

Asi jste to také slyšeli – litrový tříválec se hodí tak leda do sekačky na trávu, nevydrží ani sto tisíc kilometrů, má velkou spotřebu a vůbec to nejede. Jak je to ale ve skutečnosti? Dá se s litrovým motorem ve Scale, Kamiqu nebo Karoqu jezdit za rozumnou spotřebu, nebýt brzdou provozu a dožít se bez ztráty kytičky mety sto tisíc kilometrů? Rozhodli jsme se, že to vyzkoušíme a do testu jsme vzali tři modely s motorem 1,0 TSI


ŠKODA Fabia Combi Monte Carlo 1,0 TSI 81kW

Foto: Jiří Soukup; ŠKODAVerzi Active za 279.900,-Kč s motorem 1,0 MPI a výkonem pouhých 40kW nelze s čistým svědomím doporučit. Modernější varianta 1,0TSI 70kW přijde s pětistupňovým manuálem minimálně na 314.900,-Kč, ale nabídne nesrovnatelně lepší výkonové parametry. Ve výbavovém stupni Ambition (od 299.900,-Kč) pak už lze vybrat i variantu 1,0 TSI 81kW s šestistupňovým manuálem a to za cenu od 350.900,-Kč. My jsme do testu dostali efektní verzi Monte Carlo combi právě s výkonnější verzí motoru 1,0 TSI, tedy 81kW. Do modelů Fabia se nenabízí automatická převodovka DSG, ale to u verze Monte Carlo bude asi vadit málokomu. Manuál si s motorem skvěle rozumí, řazení je naprosto přesné i při hodně dynamické jízdě se spotřeba pohybuje pod 6,5 litry na sto kilometrů.

Foto: Jiří Soukup; ŠKODAOproti Scale nebo Kamiqu je pod kapotou Fabie „utlumenější“ verze s výkonem 81kW místo 85kW, ale subjektivně nebyl rozdíl ve výkonu nijak poznat. Fabia s tímhle motorem byla skutečně živá. Točivý moment rovných 200Nm dává autu slušnou dynamiku, která se projevuje především ve středním spektru otáček. Jakmile se těsně před hranicí 2.000 otáček roztočí turbo, stává se z fabie překvapivě svižné auto, které se sekačkou na trávu nemá rozhodně nic společného. Jedinou slabinu tak vidíme při provozu v hodně nízkých otáčkách, klasicky například při rozjezdech. Tam motoru tak trochu „chybí dech“ a tak například při výjezdu z podzemního parkoviště na Andělu to bez ruční brzdy nebo pořádného protočení kol asi moc nedáte. Dlouhodobou spotřebu se nám podařilo během testu udržet na hranici 5,6 litru na 100 kilometrů. Nutno ale přiznat, že jsme auto ani trochu nešetřili a při běžném provozu jsme si jisti spotřebou minimálně o půl litru nižší 

ŠKODA Scala 1,0 TSI DSG

Foto: Jiří Soukup; ŠKODANástupce Rapidu, model Scala, se asi neprodává tak, jak by si automobilka přála. Důvodů může být několik, ale podle nás to rozhodně nebude kvůli litrovému tříválci, který se nabízí ve dvou výkonových verzích, ta výkonnější navíc i s automatem DSG. Důvodem nižších prodejů může být nastavení cen, resp. velmi úzká nika mezi vrcholnou verzí Fabie combi a modelem Kamiq. Nejlevnější Scala se totiž prodává od 397.000,-kč za výbavovou verzi Ambition s motorem 1,0 TSI 70kW a pětistupňovým manuálem. V nabídce je také výkonnější verze 85kW, která se nabízí jak se šestistupňovým manuálem (417.900,-) nebo sedmistupňovým automatem (cena od 457.900,-Kč). A právě tuhle kombinaci jsme měli i v našem testovacím voze.

Foto: Jiří Soukup; ŠKODAAutomat má v kombinaci s tříválcovým motorem jednu ohromnou výhodu. Při rozjezdech nebudete vypadat jako žáci autoškoly na první hodině. Utlumený tříválec prostě potřebuje pořádnou dávku plynu, což v kombinaci s poměrně dlouhým „mrtvým“ chodem spojkového pedálu může dělat mnohým řidičům problémy, především při rozjezdech do kopce, viz. naše zkušenost s Fábií v předchozím odstavci. Další výhodou automatu je pochopitelně nabídka pohodlí, které nabídne. Neustálé zácpy ve velkých městech již mnoho zarytých odpůrců automatu přesvědčily o tom, že tohle řešení má opravdu něco do sebe.



Foto: Jiří Soukup; ŠKODAAutomat ale na druhou stranu sebere trochu dynamiky. Pod kapotou Scaly je sice o 4kW výkonnější verze motoru 1,0 TSI, ale to dynamický hendikep automatu nesetře. Kdo chce jezdit opravdu svižně a nevadí mu řadit, ten by měl zvolit šestistupňový manuál. Na dálnici, ve městě ani na okreskách nebudete s motorem 1,0 TSI 85kW pociťovat sebemenší pocit, že máte slabé a pomalé auto. Jen pro zamyšlení – přesouvali jsme se po dálnici i s kolegou, který měl zrovna v testu model Kodiaq RS. Ne, nepředjeli jsme ho, ale víte co? Neujel nám. Prostě jsme mu pořád stíhali. Ano, v tu chvíli jsme jeli asi za 9 litrů, ale jako ilustrace toho, jak dokáže Scala s tímhle motorem jet, to je dostačující.

No a jestli automat nebo manuál? Pro tuhle výkonovou verzi Scaly bychom brali manuál. Scala totiž dokáže jezdit poměrně sportovně, ano, opravdu dokáže, a v takovém případě se manuál hodí více. 

ŠKODA Kamiq 1,0 TSI DSG

Foto: Jiří Soukup; ŠKODATřetím mušketýrem, kterého jsme s litrovým motorem dostali do testu, byl model Kamiq. Ten se prodává za ceny od 407.900,-Kč, za výbavu Ambition a je tedy pouze o 10 tisíc dražší než Scala. Stejně jako u Scaly lze objednat dvě výkonové verze, tedy 70kW s pětistupňovým manuálem (407.900,-) nebo 85kW se šestistupňovým manuálem (427.900,-) nebo sedmistupňovým DSG (467.900,-). I tentokrát jsme dostali verzi s automatem a s kolegy jsme se shodli na tom, že do Kamiqu je asi automat nejvhodnější. Proč? Je to podle nás auto, které si koupí například starší pár nebo mladá dvojice na klidné cestování a výlety mimo město. Automat nabídne vysoký komfort, nezvyšuje nijak závratně spotřebu a například v městských zácpách nebude nijak stresovat řidiče při rozjezdech.

Foto: Jiří Soukup; ŠKODAKamiq je vyšší a kratší než model Scala a tak i hodnota aerodynamického odporu je o trochu horší. Možná proto se nám pocitově zdálo, že DSG v Kamiqu jede o trochu letargičtěji než ve Scale. S autem proto nebudete řezat zatáčky, jak by to šlo se Scalou, trochu váhavější projev převodovky proto nebude nikterak vadit. Nezlepší se to ani při řazení páčkami pod volantem, ale naše zkušenosti říkají, že tuhle variantu používá v reálném provozu u těchto aut stejně málokdo. Se spotřebou je na tom kamiq v podstatě stejně jako Scala, tedy při klidné jízdě se lze dostat i pod pět litrů, v reálném provozu bez nějakých výstřelků budete jezdi cca za 5,5l/100km. No a jestli automat nebo manál? U Scaly jsme byli pro manuál. Kamiq je určen spíše pro klidnější styl cestování a automat se k němu vyloženě hodí. 

Jak to nakonec s těmi tříválcovými litrovými motory je? Kdo si stále myslí, že patří do sekačky na trávu, měl by si do takového auta sednout. Jestliže tam přesedne z pětilitrového mustanga, chápeme, že spokojen nebude. Běžný řidič, který požaduje svižnou a úspornou jízdu bude ale velmi mile překvapen

Další články