Testy ojetých aut, recenze nových aut

Zákazníci poptávají ojetiny do 100 tisíc korun. Ne všechny jsou ale k doporučení

04.05.2020 David Žídek
Foto: favcars.com

V autobazarech roste poptávka po starších vozech do 100 tisíc korun. Výběr není snadný ale s opatrností se dá koupit auto, které bude ještě dlouho a dobře sloužit. Čtyři nejžádanější ojetiny jsme proto podrobili našemu zkoumání.


Ford Focus II 

Druhá generace Focusu už nerezne jako ta první, má kvalitnější interiér, je prostornější a stále výborně jezdí. Hlavně ve verzi kombi je to velmi žádané a slušné rodinné auto. Mnoho aut má také bohatou bezpečnostní výbavu s hlavovými a bočními airbagy. Škoda, že u spousty Focusů si elektronika žije vlastním životem, ale zpravidla to bývá tím, že už se někdo v autě hrabal a dodělával věci jako handsfree, alarm a další na elektřinu napojené funkce. Často to pak způsobuje vybíjení akumulátoru, v horším případě nefungují zámky, imobilizér a podobně. 

Foto: favcars.comNaprostou jistotou je benzinový motor 1.6 16V o výkonu 74 kW, který jen potřebuje každý rok nový olej a jednou za šest let nebo 120 000 km vyměnit rozvody. Občas zazlobí zapalování, ale to spíše vozům s unavenými svíčkami. Pokud se staráte, vydrží tenhle motor opravdu dlouho. Motory 1.8 a 2.0 špatné nejsou, navíc mají spolehlivé rozvodové řetězy, ale po větším nájezdu už berou olej a umí je zničit ulomené vířivé klapky v sání. Naopak naftový motor 1.6 TDCI nabízený v celé řadě dostupných ojetin hluboko pod hranicí 100 000 Kč je továrna na problémy. Jeho 16V verze karbonuje, špatně regeneruje částicový filtr a je lepší se mu v ojetině vyhnout. Teprve až pozdější osmiventilová verze v následující generaci populárního Fordu byla lepší. Když už diesel, berte jednoduchý motor 1.8 TDCI, vždy bez částicového filtru. Špatně topí, ale jestli najezdíte přes 30 000 km za rok, nemáte co řešit. Smiřte se ale s tím, že takový Focus bude mít najeto reálně půl milionu km.



Peugeot 308 I. generace

Pryč je také doba špatných Peugeotů. Moderní modely jsou nejen poměrně spolehlivé, ale také slušně sestavené a hlavně lépe jezdí. Pro první generaci 308 to sice ještě moc neplatí a kdo se nechce za volantem unudit k smrti, lépe udělá s Focusem. Ale pokud chcete hlavně praktičnost a komfort, tenhle francouzský hatchback (a kombi) vás nezklame. Potěší i často bohatá výbava nabízených ojetin. Za co si nechávala škodovka draze zaplatit, to dodal peugeot v ceně nebo za rozumný příplatek. Jistotou byly vždycky diesely a u tohoto modelu to platí také. Spolehlivost motorů 1.6 HDI a 2.0 HDI je velmi slušná a vlastně jejich jediným problémem je uživatel, který nemění včas olej, tankuje nekvalitní palivo a neřeší důležité věci. Kvůli regeneraci částicových filtrů se totiž musí doplňovat speciální aditivum. Motor 1.6 HDI také pro zaručení dlouhověkosti potřebuje upravit olejovou vanu, aby z ní šel vypustit všechen starý olej. Kdo to udělal, tomu motor bez problémů přežije celé auto. 

Odpůrci dieselů si tady moc nepomohou, protože benzinovým motorům odcházejí rozvodové řetězy, berou olej a karbonují. Jednotky 1.4 a 1.6 VTi umí být spolehlivé, ale spíše je šance, že když už někdo tenhle jinak slušný Peugeot s velmi dobrou antikorozní ochranou prodává, tak právě proto, že s těmi motory něco je. Pokud nestávkuje elektronika a motory fungují, nebývá moc důvodů se tohoto auta zbavovat. 

Renault Mégane III 

Třetí generace Renaultu Mégane je velmi slušné auto a i když ještě není pod 100 000 Kč takový výběr (hlavně pokud chcete atraktivní motory, pěknou výbavu a nízký nájezd), už to není jen o koupi toho nejlevnějšího (a obvykle nejhoršího) kusu. Dobrou zprávou také je, že Renault opravdu zlepšil kvalitu, i když místy ještě narazíte na opravdu špatné detaily. Ale liší se to kus od kusu. Někteří nedají na svého Renaulta dopustit, jiní by ho kvůli neustálým bolístkám nejraději hodili ze skály. Žádaný je diesel 1.5 dCi, ale všímejte si jen verzí 78 nebo 81 kW se spolehlivějším vstřikováním. A pozor na servis! Tyhle motory se mohou zadřít a to je pak oprava v ceně celého auta. Navíc bývalé služebáky a auta na operativní leasingy původem ze Západu budou mít za sebou těžký život. Ideální je hledat kus po soukromníkovi a s benzinovým motorem 1.6 16V, pokud možno slabší verzi 74 kW bez zlobivého proměnného časování ventilů. Ale i s ním to není takové riziko, nový přesuvník systému VVT přijde na asi 10 tisíc a obvykle vydrží tak osm let. Rozhodně se ale vyhněte motoru 1.2 TCE, který karbonuje, bere olej a je drahý na opravy. 

Moderní Renaulty nereznou a platí to i pro Mégane. Verze kombi bývají žádanější a dražší, ale lépe se pak díky velkému kufru zase prodají. Pro šetřivé zájemce je pak velmi atraktivní technicky zjednodušená verze Generation, která se pozná podle klasického startovacího klíčku a mechanických přístrojů místo digitálních. Ovšem elektroniky a startovací karty se už není třeba bát. V tomto Méganu už s tím systémově problémy nebývají. Je to solidní auto, jen pečlivě vybírejte. 

Škoda Octavia II

Foto: favcars.com

V ceně do 100 000 Kč se nejčastěji pohybují dvojkové Octavie před faceliftem, i když i omlazenou seženete. Bude mít ale rizikový motor 1.6 TDI s opravdu extrémním nájezdem. Verze před faceliftem ale dnes už nebudou, až na pár vzácných výjimek po důchodcích, v zázračném stavu. Připravte se na korozi kolem dveří (do roku 2007), zrezlou přední kapotu (první ročníky) a korozy zadních blatníků. Většina unavených octavií má navíc zničenou zadní nápravu a rozhozenou geometrii a to tak, že za sebou nechává čtyři stopy místo dvou a za jednu sezonu zničí vzadu úplně nové pneumatiky. S motory je to v Octavii II trochu loterie. Nakonec to asi stejně dopadne tak, že nejlepší bude jednotka 1.9 TDI-PD, která sice bude mít najeto půl milionu, ale dá se udržet při životě a spotřeba 5 litrů na 100 km je pro mnoho kupců jasný argument. Nezapomeňte ale měnit včas rozvody a olej (u starších kusů rozvody každých 90 000 km a olej nejpozději po 15 000 km). Hlavně se vyhněte importované verzi s motorem s označením BLS. Ten má filtr pevných částic a jsou s tím obrovské a drahé problémy. Nechte také ležet motor 1.8 TSI. 

Spolehlivá je také základní benzinová čtrnáctistovka (nejlépe ve verzi 59 kW) a její výhodou může být reálně nízký nájezd (klidně pod 200 000 km). Chudou výbavu určitě výměnou za spolehlivost přežijete, ale nečekejte dynamické zázraky. Obecně se ale smiřte s tím, že naprostá většina Octavií, hlavně těch naftových, už má nejlepší léta za sebou. Bude to docela riziková koupě, už pro to, že se s ojetými škodovkami hodně podvádí a kradou se.

Další články