Testy ojetých aut, recenze nových aut

Zdánlivě výhodná ojetá auta do 150 tisíc Kč, která vás mohou finančně zruinovat

03.07.2020 David Žídek
Foto: netcarshow.com; favcars.com; Dalibor Žídek

Rozpočet 150 000 korun už představuje slušný základ, za který se dá koupit solidní ojeté auto s velice perspektivní budoucností. Stačí se starat a taková Fabia II 1.4 16V, Swift nebo třeba i nějaký Renault či Peugeot vydrží ještě mnoho let. Jsou ale auta, která se pro vás mohou, i přes svoji zdánlivě výhodnou cenu, stát finanční pastí.


Jenže za 150 tisíc určitě narazíte i na atraktivní auta, která vedle běžných konzumních modelů působí jako z jiného světa. No neříkejte, že by se vám místo tříválcové Fabie, která má okna na kličku a se zapnutou klimatizací sotva vyjede kopec, nelíbil raději silný šestiválcový mercedes či bavorák s luxusní výbavou. Ale jak si hned ukážeme, taková auta se mohou ze zdánlivě velice výhodné koupě změnit v pořádnou past. 

Škoda Fabia RS II 1.4 TSI DSG 

Foto: netcarshow.com; favcars.com; Dalibor ŽídekDruhá generace rychlé Fabie zahodila kontroverzní naftový motor a vrátila se k benzinu. A rovnou dostala zajímavou jednotku 1.4 TSI s přeplňováním turbem a kompresorem. S výkonem 180 koní a rychle řadícím dvouspojkovým automatem DSG se z Fabie stalo opravdu svižné a charakterní auto, v tehdejší velmi konzervativní nabídce značky až nevídané. Postupem let se ale z této rychlé Fabie stala spíše past. Nejprve začal brzy zlobit dvouspojkový automat DSG, který pracoval na hranici svých konstrukčních limitů a mnoho lidí muselo po 50 000 km měnit nejen spojky, ale celou mechatroniku, to vše za více než 50 tisíc korun. A zlobit začal i motor. Čtyrnáctistovka brala olej, začaly jí časem chrastit řetězové rozvody a selhával pohon kompresoru. Postupně se v servisech dařilo problémy řešit, ale i přes osobitý charakter budete s Fabií RS zažívat spíše komplikovaný vztah. Hlavně po vyšších nájezdech už nelze čekat, že vydrží další roky bez velkých investic. 

VW Golf VII 1.6 TDI s vysokým nájezdem 

Foto: netcarshow.com; favcars.com; Dalibor ŽídekSedmá generace VW Golf je velice dobré auto a náš trh ojetin je dostatečně zásoben. Pěkné Golfy ale stále stojí hodně přes 200 tisíc. Má ale smysl uvažovat o kusu, který se dá koupit už za méně než 150 tisíc? Raději ne. Obvykle má totiž sice zajímavý a v zásadě slušný, ale velice unavený diesel 1.6 TDI. Takové auto už s obvyklým nájezdem přes 300 000 km moc bezstarostného provozu neslibuje. Aby diesel fungoval, bude potřebovat velké investice. Po 300 000 km počítejte s novou spojkou (12 tisíc korun), filtrem pevných částic (18 tisíc Kč), okruhem EGR včetně kompletního proplachu chladícího systému (dohromady přes 20 tisíc) a zřejmě i opravy prasklé hlavy motoru a průniku vody do oleje (v závislosti na rozsahu práce klidně přes 30 tisíc). Občas zazlobí i mazání motoru. Navíc bývalá služební auta jezdila pozdě pro nový olej, takže už budou velice utahaná a motor může začít ztrácet kompresi. Tenhle Golf (a příbuzná Octavia nebo Leon se stejným motorem a nájezdem) klidně spolkne hned 50 až 70 tisíc korun za první velký a hlavně nezbytný servis. A to už jste v cenové relaci, za kterou můžete mít mnohem mladší a hlavně méně ojeté auto. 



Renault Scénic III 1.2 TCE 

Třetí generace Renaultu Scénic je velice solidní MPV, ale má jeden rizikový motor. Je to čtyřválec 1.2 TCE s přímým vstřikováním, který přišel v roce 2012. Poznáte ho podle toho, že jako jediný plní normu Euro 6. Všechny ostatní motory byly homologované ještě podle normy Euro 5. Malý čtyřválec umí potrápit drahými závadami, které pak ve výsledku vyženou cenu vysoko nad původní rozpočet na pořízení auta. Motor při krátkých cestách špatně topí a jak se dlouho ohřívá, běží lidově řečeno na "sytič". Tím se nadměrné množství benzinu nestačí ze stěn válců odpařit a spálit a píst ho pak smývá zpátky do oleje. Olej se tak ředí benzínem a když si k tomu přičtete servisní interval 30 000 km, stávalo se, že některé motory se ani nedožily prvního servisu a zadřely se. Dnes už vám ale na záruku nikdo  motor za 140 tisíc korun nevymění. Navíc nikdy nevíte, co se s motorem dělo dřív, takže i když budete měnit olej po 10 000 km a jezdit jen delší trasy, při kterých se problémy s ředěním oleje neprojeví, může motor brát olej a ztrácet výkon. A navíc může být silně zakarbonovaný, začne mu zlobit zapalování a celkově s ním může být mnoho otravných problémů. Nebrat! Povedeného Scénica chtějte s jiným motorem. 

BMW řady 3 E90 (318d/320d) 

Předminulá generace BMW řady 3 označená jako E90 se už dá také pořídit za méně než 150 000 Kč. Nejčastěji jde ale o verzi 318d nebo 320d s velmi rizikovou verzí naftového čtyřválce N47D20. Nejvíce problémů je s řetězovými rozvody, které mnohým lidem doslova rozemlely celý motor. Servisáci doporučují rozvodový řetěz spolu s ozubenými koly a kladkami měnit preventivně po 150 000 km, což celý provoz prodraží a výhodnost jinak úsporného (reálně 6 l/100 km) naftového motoru neguje. Motorům pravidelně také odchází regulace turbodmychadla a po letech a kilometrech začínají mít problémy s únikem oleje kolem různých gufer a těsnění. Puchří hadice v motorovém prostoru, unikají další provozní náplně, začíná zlobit vstřikování a s nájezdem k 300 000 km začíná být zaplněn filtr pevných částic. Postupné modifikace tento motor vylepšily. Ale až od roku 2013 tolik nezlobí. Do té doby je opravdu rizikový a nedá se říci, že by s ním bylo tohle BMW výhodná koupě. Samostatnou kapitolou je pak extrémně citlivý a poruchový systém xDrive a často zanedbané automatické převodovky čekající na generálku za šedesát tisíc. 

Mercedes-Benz C 220 CDI (W204) 

V inzerátech může být velice lákavý Mercedes třídy C, který se dá se silným a úsporným dieselem ve verzi C 220 CDI koupit za stejné peníze jako Octavia 1.6 TDI. Jenže z logiky věci se nedají očekávat stejné provozní náklady u Mercedesu a škodovky. Většinou je důvod, proč jsou Mercedesy, které obvykle v pěkném stavu stále stojí čtvrt milionu a víc, tak levné. Čeká je totiž drahá oprava ve vyšších desitkách tisíc. Do roku 2010 byl naftový čtyřválec OM651 velmi rizikový. Zlobilo vstřikování a byly na to svolávací a servisní akce. Dokonce musela značka zastavit výrobu a celý systém nákladně předělat i v již existujících autech. Vyřešené je to až od roku 2013, ale za takový Mercedes dnes dáte pořád přes 300 tisíc, zejména pokud bude mít za sebou rozumný nájezd. Některá auta navíc povinnou servisní akcí neprošla. Takže je riziko, že zrovna vy naslepo koupíte kus, který čeká na opravu klidně za sto tisíc. Navíc tomuto motoru také odchází řetězové rozvody, oprava stojí 30 až 50 tisíc korun podle rozsahu práce. A poslední detail: motor OM651 měl také zlobivé olejové čerpadlo, které trápí vozy vyrobené do roku 2014. Oprava stojí skoro 10 tisíc. A to uvádíme ceny mimo oficiální servisní síť. V té si je vynásobte dvakrát.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.