Testy ojetých aut, recenze nových aut

AUSTIN ALLEGRO – „LÉTAJÍCÍ PRASE“ VYMĚNILI KOMUNISTÉ ZA TRAKTORY

24.09.2019 Petr Přikryl

Austin Allegro, se jako zázrakem objevil na trhu v Československu výměnou za traktory Zetor a další průmyslové zboží. Ve své době patřil Austin v Československu k prémiovým automobilům. Jezdili s ním prominenti, kteří byli ochotni utratit 102 000 korun. Jinými slovy téměř 42 průměrných platů. Jako ojetina se ale prodával velmi špatně a jeho sláva rychle pohasla.


V květnu 1973 představil British Leyland model Austin Allegro.  Bohužel velkou chybou bylo, že toto auto ignorovalo trend evropských automobilek, tedy hatchbacky s výklopnou zadní stěnou, jako například Volkswagen Golf, Renault 16 nebo Autobianchi A112. Allegru tak byla přisouzena role tříprostorového automobilu se zavazadlovým prostorem o objemu 390 litrů, přístupným však pouze víkem pod zadním oknem.

Šéfstylista British Leyland Harris Mann dal Austinu Allegro zakulacené tvary, které šly proti tehdejší módě ostrých hran, prosazovaných hlavně italským designérem Giorgettem Giugiarem.  Díky tomu se vozu začalo říkat "létající prase". Austin Allegro byl kompaktní rodinný automobil s  širokou maskou chladiče se zabudovanými obdélníkovými světlomety a samostatnými blikači umístěnými v předních blatnících. Velké zadní okno mělo stejný sklon jako víko kufru, takže se dalo mluvit o splývavé zádi. S úzkými střešními A a B sloupky kontrastovaly široké sloupky C, ve kterých byly umístěny mřížky k odvětrání kabiny. Raritou byl nahoře a dole zploštělý volant zvětšující prostor mezi dolní částí volantu a nohami řidiče. Přestože se tento volant používal jen krátce, je dodnes Allegro spojováno s "čtvercovým" volantem.

Přední kola Austinu Allegro poháněly čtyřdobé řadové kapalinou chlazené čtyřválce s litinovým blokem válců a litinovou hlavou. Motory s nižšími výkony tvořily čtyřválce série A s rozvodem OHV a třikrát uloženou klikovou hřídelí s objemem válců 1 098 cm3 a výkonem 48 k (35,3 kW). Motor A 1300 měl objem válců 1 275 cm3 a výkon 57 k (41,9 kW). Používaly se také motory série E z typu Maxi s rozvodem OHC a pětkrát uloženou klikovou hřídelí. Motor A 1500 měl objem válců 1 485 cm3 s výkonem 69 k (50,7 kW). Nejvýkonnější motor A 1750 měl objem válců 1 748 cm3 a maximální výkon 76 k (56 kW). Vzhledem k pohotovostní hmotnosti 840 až 911 kg a nosnosti 380 kg dosahovaly Allegra nejvyšší rychlosti 130 km/h (A 1100) až 152 km/h (A 1750). Zrychlení z 0 na 100 km/h trvalo od 13,7 s (A 1750) do 21 s (A 1100). Spotřeba se pohybovala mezi 8 až 12 l/100 km.

Kvalita vozů Allegro byla ale velmi nevyrovnaná. Složité a poruchové pérování, špatná antikorozní ochrana, drahé a nedostatkové náhradní díly. Zatímco většina západních aut u nás téměř neztrácela na hodnotě, ojeté vozy Austin Allegro se už v druhé polovině 80. let skoro nedaly prodat. A u toho jsem už osobně byl. Skutečně se často stávalo, že na bazaru Allegro stálo v prodeji déle, než totálně zkorodovaný Wartburg. Mělo prostě velice špatnou pověst. Přesto jsem s Allegrem zažil doslova zázrak. Jeden náš stálý zákazník (říkejme mu Honza), přivezl do prodeje Allegro, na kterém prý již vše opravoval. Některé závady byly ale opravdu úsměvné. Při jízdě se třeba spustily stěrače a nešly vypnout. Honza již věděl, kterou pojistku vyndat, aby tomu zabránil. Občas se samovolně otevřelo víko zavazadlového prostoru a zavřít se podařilo tak na 37. pokus. Podobné to bylo se startováním. Pastorek startéru pouze cvakl, ale již se neroztočil. Honza popisoval, jak na složité křižovatce nad letenským tunelem způsobil zácpu a tlačil své Allegro za pomoci kolemjdoucích.

Vrcholem všeho ale pro Honzu bylo, když byl požádán kamarádkou, zda by jí neodvezl na svatbu. Honza doufal, že jeho nazdobený Austin v koloně svatebčanů neudělá ostudu. Po obřadu na Staroměstské radnici novomanželé nastoupili k Honzovi a jelo se. O necelých pět set metrů dál se ozvala rána. Austinu upadl zadní tlumič výfuku, který se zaklínil pod auto, které jelo za nimi. Po pár minutách se tlumič podařilo vydolovat. Honza otevřel zavazadlový prostor, tlumič výfuku tam naštvaně hodil, ale už se mu nepodařilo víko zavřít. Austin jel tedy v čele svatební kolony, burácel jako tank a všem mával víkem kufru. A kde že je ten zmiňovaný zázrak? Honza se po čase rozhodl Allegro prodat. Asi po dvou měsících jsem konečně našel kupujícího a seznámil ho se všemi závadami. Asi po dalším měsíci přijel k nám na bazar a … „Auto jezdí bezvadně, chyběla pojistka stěračů, vyměnil jsem provozní náplně – prostě „šlape“ jako hodinky“- pravil. Po dalších dvou letech u nás kupoval další auto. Austina po ujetí 70 tisíc km prý ponechá synovi, protože ho nikdy, nikde nenechal. Kromě výměny pár žárovek a ložiska v předním kole prý jezdí bezvadně. Honzovi jsme pak často říkali, že on měl Austin Alergik. Auto alergické na Honzu.

Výroba Austinu Allegro byla po necelých deseti letech ukončena v březnu 1982. Celkem bylo vyrobeno 642 350 vozidel, přičemž většina byla prodána na domácím, tedy britském trhu. Allegro se vyrábělo v letech 1974 a 1975 také v Itálii a prodávalo se tam pod značkou Innocenti Regent. Přes některé počáteční problémy s kvalitou (hlavně ochranou před rezivěním) a častou kritikou v odborném tisku byl Austin Allegro oblíbený vůz. V roce 1979 byl například pátým nejprodávanějším vozem ve Velké Británii. 

LZE AUSTIN ALLEGRO KOUPIT DNES?

Koupit dnes Austin Allegro není vůbec jednoduché. Na inzertních serverech naleznete pouze pár nabídek od 30 do 150 tisíc korun. Bohužel se musí konstatovat, že Velká Británie sice bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě, ale v polovině 60. let si britský automobilový průmysl zadělal na potíže a doslova spáchal sebevraždu. Britské automobilky zničila řada manažerských selhání, přesně jako u modelu Allegro. Je to velká škoda. Třeba ale budete mít štěstí a „Létající prase“ nakonec seženete.  


AUSTIN ALLEGRO – „LÉTAJÍCÍ PRASE“ VYMĚNILI KOMUNISTÉ ZA TRAKTORY

Další články