Auto veksláků a zelinářů. Ford Sierra stál před rokem 1989 více než rodinná vila

Foto: FavCars

Ford Sierra byl v Československu před rokem 1989 prémiovým vozem. Stál přes 35 tisíc bonů, tedy skoro 200 tisíc korun. Rodinný dům "Šumperák", který stál tehdy snad v každé vesnici, přišel na necelých 170 tisíc korun


Sierra ve španělštině znamená "hory" nebo také "pila". Proč dal Ford svému modelu právě tento název není úplně zřejmé, ale verze RS Cosworth jako pila rozhodně jezdila. V Československu byl Ford Sierra před rokem 1989 „prémiovým“ vozem a vlastnit ji znamenalo symbol úspěchu. V Tuzexu se Sierra prodával za 35 500 bonů, tedy za přibližně 195.000,-Kčs. Opět připomínám, že průměrná mzda byla v té době necelé tři tisíce korun, takže na Sierru se vydělávalo více než pět let. Sám ale mohu potvrdit, že se jednalo o velice oblíbené auto. A oblíbené bylo i jako ojetina, sám jsem jich mnoho prodával.

Hlavní předností Sierry byly svého času označovány především pasivní bezpečnost, prostornost a jízdní komfort. Horší už to ale bylo s korozí
Petr Přikryl; Automobilový expert

Auto to bylo neskutečně drahé, a v té době s ním jezdili jen prominenti, veksláci, zelináři nebo řezníci. Za 200 tisíc korun se totiž dal pořídit rodinný dům "Šumperák". Z dnešního pohledu to nebyla žádná krása, nicméně tehdy stál snad v každé vesnici. Na dům se navíc dala vzít tzv. účelová půjčka, na vůz z kapitalistické ciziny nikoliv. I proto se auto velmi dobře prodávalo jako ojeté.

Vedle našeho autobazaru na Libeňském ostrově měl tehdy ateliér známý sochař pan Zdeněk Němeček. Jezdilo za ním hodně jeho kolegů, a někteří z nich se stávali i našimi zákazníky. Těmto sochařům se tak trochu v žertu říkalo „Sierralisté“, právě podle auta Ford Sierra, které si často pořizovali. Od jednoho z nich jsem si také svoji první Sierru koupil.

Sierra byla první auto z produkce Fordu 80. let, které vzniklo na základě aerodynamických experimentů s modelem Ford Probe III (koeficient odporu Sierry měl skvělou hodnotu 0,34) a asi i proto na silnicích vypadalo tohle auto jako z jiného světa.  Konzervativní zákazníci ale tento model zatratili a prodeje Sierry byly zpočátku velmi nízké. Evropskou výrobu vozu zajišťovaly továrny v Německu, Belgii a Velké Británii. Sierra se vyráběla jako třídveřový a pětidveřový liftback nebo kombi, s  nabídkou motorů objemu 1,3 l, 1,6 l, 1,8 l. Verze XR4i pak byl třídveřový liftback s motorem 2,8i V6. Později byla doplněna i pětidveřovou verzí XR4x4 se stejným agregátem. V roce 1986 se objevil třídveřový liftback Sierra RS Cosworth s motorem 2,0i DOHC 16V Turbo o výkonu 204 koní.

Moje první Sierra byla docela opotřebená, jak v ní pan sochař, od kterého jsem ji koupil, převážel materiál. Zadní sedadla se nedala téměř vrátit do původní polohy. Auto prostě používal jako náklaďák. Byl jsem tak asi první, komu klempíř opravoval ocelový rám zadního opěradla sedačky. Auto ale muselo být zoufale přetěžováno, protože kříže kardanového hřídele a diferenciál vydávaly šílené zvuky, pro které nebylo nic jiného slyšet. Vše jsem tedy postupně opravil a Sieře konečně dopřál tu slast jezdit jako osobní auto. Když jsem pak po čase auto prodával, tak kupující, jakýsi veksláček co prodával džíny před Tuzexem, obdivoval, že potah zadního sedadla vypadá, jakoby na něm nikdo nikdy neseděl. Řekl jsem mu pravdu, ale on to stejně nijak neřešil.

Zrovna tak se pamatuji na prodej Sierry sbormistra pana Bohumila Kulínského. S jeho autem jsem při prodeji téměř spadl z heveru a lehce poškodil pravé přední dveře. Zavolal jsem mu, že auto odvezu opravit, že se velice omlouvám. Přijel jsem k našemu známému opraváři a ten si auto nakonec koupil sám. Sierra byla prostě hit, tu si přáli mnozí mít. A to se týkalo samozřejmě i zlodějů aut. Ti byli po Sieře jako diví. Jedna historka se právě ke zlodějům aut váže. Týká se modelu Ford Sierra RS Cosworth, kterých bylo vyrobeno pouze 5 545 kusů. Byl pátek, pět hodin a my jsme zavírali prodejnu. Před tímto krasavcem stálo několik dalších automobilů připravených do prodeje. „ V pondělí vše přeparkujeme, jdeme domů“ říká kolega. Ve dvě hodiny ráno ale volá hlídač z vedlejšího objektu, že na bazaru hoří. Skočil jsem tedy do auta a spěchal do Libně. Na místě již požárníci skutečně hasili poměrně velký požár. Jedno auto bylo napasované téměř ve dveřích naší kanceláře. Vůbec jsme to nechápali. Co se tedy vlastně stalo? Zloději, kteří chtěli ukrást Cosworthe, se ho snažili nastartovat. Vybili ovšem baterii, a tak násilně otevřeli další tři auta, ze kterých vymontovali baterie a přes startovací kabely pokračovali v lupu. Nepodařilo se, Sierru prostě nenastartovali, protože původní majitel si do auta namontoval „tajný“ vypínač. Proč ale auta zapálili? Kriminalisté na místě našli střepy a usoudili, že požár byl založen takzvanou „Molotovovou lahví“. Nikdy se však tento případ nevyřešil.

Jako hlavní přednosti Sierry byly svého času označovány pasivní bezpečnost, prostornost a jízdní komfort. Horší už to bylo s korozí. Sierry byly pro svou výdrž často používány jako taxi, nebo policejní auta ve sborech Spojeného království či Německa. Ford Sierra byl vyráběn od října 1982 do února 1993. Za tu dobu bylo vyrobeno zhruba 2 700 500 kusů v šesti karosářských variantách s nejrůznějšími motory. Sierra se stala velmi úspěšným vozem nejen u zákazníků, ale i na závodních tratích, kde piloti za volanty nejrůznějších sportovních modelů vybojovali mnoho vítězství ve významných závodech.

Investice do Sierry je lákavá a v některých případech i velice dobrá. Pokud prahnete po první sérii RS Cosworth v dobrém stavu, která ujede většině současných automobilů, tak však si připravte minimálně 30 tisíc euro. Sierry v obyčejném provedení se prodávají v cenách od 1000 euro. V nabídkách jich je docela hodně. Platí, že čím starší a méně dveří, tím je „sirka“ dražší. Bude to platit i nadále.

Zažili jste slávu modelu Sierra nebo jste v něm dokonce jezdili? Napište nám do diskuze.

Auto veksláků a zelinářů. Ford Sierra stál před rokem 1989 více než rodinná vila

FavCars

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.