Testy ojetých aut, recenze nových aut

BMW 5 (E12) - ZATÁČKU MŮŽETE PROJET RYCHLE, BEZPEČNĚ, NEBO…

17.07.2019 Petr Přikryl

... nebo s vozem BMW. Tuhle větu jste mohli v devadesátých letech vidět na billboardech automobilky BMW nebo slyšet v televizních spotech, které se v té době objevovaly i na českých televizních stanicích. Právě v devadesátých letech se totiž značka BMW začala na tehdejším Československém trhu objevovat se svými automobily ve významně vyšších počtech než tomu bylo do té doby.


V tehdejším Československu totiž jezdilo pouze pár desítek kusů vozů s logem BMW. Původ těchto vozů byl především formou individuálních dovozů někdy kolem roku 1980. Například autobazar v Břevnově prodával vysloužilé služební vozy z diplomatických sborů. Pětka neměla v té době u nás svého profilového zákazníka, problém byl navíc s náhradními díly a servisem. Daleko více než u jiných automobilů jsme si ale o bavorácích se zákazníky povídali. Často to byli lidé se sportovním duchem jako například Enge, Tomášek, Bychl, nebo Bervid. Z některých z nich se později stali dokonce prodejci této značky. Zkrátka pětka (později i sedmička) čím dál tím více sváděla ke sportovní jízdě, i když se jednalo o velké čtyřdveřové sedany. Automobilka se také objevuje v motorsportu, nebo ve Formuli 1. Nutno je také vzpomenout pozdější legendární model „M“, ve své době nejrychlejší čtyřdveřový sedan.

BMW 5 E12

V roce 1916 se spojily dvě německé firmy, Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke, z kterých vznikla společnost Bayerische Flugzeugwerke. O rok později se společnost přejmenovala na Bayerische Motoren Werke(Bavorské Motorové Závody), zkráceně BMW. V roce 1922 byla otevřena továrna v Mnichově, na místě kde automobilka sídlí dodnes. Firma do automobilového průmyslu vstoupila v roce 1928, když odkoupila závod v Eisenachu. Ano, tam, kde se později vyráběl východoněmecký Wartburg. BMW v té době vyrábělo pouze jediný licenční model na základě vozu Austin Seven pod označením Dixi. Až v roce 1931 se začal vyrábět automobil vlastní konstrukce Dixi 3/15. Vůz byl velice úspěšný a prodalo se ho kolem 16 000 kusů.

Dnes se budu věnovat první generaci BMW pětkové řady, vozidlu vyšší střední třídy, která debutovala v roce 1972 na frankfurtském autosalónu, kde byly představeny modely BMW 520 a BMW 520i, s čtyřválcovými motory umístěnými vpředu a výkonem115 resp. 130 koňských sil. Poháněna byla zadní náprava. Současně s vozem byl představen i nový systém značení vozů BMW, kdy první číslo určuje modelovou řadu, a následující dvě informují o objemu motoru. Protáhlé a hladké linie, velká okna a nízká karoserie, zdvojené přední světlomety či prohnutí zadních sloupků karoserie. Velký zavazadlový prostor, vynikající jízdní vlastnosti – to vše byly přednosti tohoto bavoráka. V druhém roce výroby byl na trh uveden první model s šestiválcovým motorem - BMW 525, s výkonem 145 koňských sil.  Pětek této generace bylo vyrobeno téměř 700 tisíc kusů.

Moje první větší setkání s tímto autem bylo koncem roku 1985, kdy jsem v bazaru v Libni prodával takovému zvláštnímu podivínovi Žigulíka kombi. Ten si nechtěl ani auto projet, jenom se zeptal, zda je vše OK. Jak se později ukázalo, potřeboval vyměnit auto, které používal při svém zaměstnání deratizéra. Zatím co kolegyně psala papíry, tak se pán rozpovídal, jak prolézá kanály, stoky, sklady, co chutná krysám a jak vše toto báječně vydělává. „Nemysli si, že moje auto je nějaký Žigul, nebo Dáčie,“ povídá. „Pojď se podívat, čím jezdím“. Vyšli jsme před bazar a tam stojí BMW 528i. „No uznej, na ty potvory nemůžu jezdit s bavorákem.“. A skutečně -  v autě měl jedy, návnady a různé ochranné pomůcky. „Víš auto, kterým jsem všechno toto převážel, dosloužilo, a v tomto nechci proletáře provokovat. Chceš se projet?“ Kývl jsem, že ano.

Najel jsem na okruh, kde jsem každý den jezdil s desítkami bazarových aut. Krásný zvuk motoru, výkon, před kterým jsem se tvářil „jako by nic“, ale měl jsem docela respekt. Prostě zážitek dne. „Deratizér“ později za mnou často jezdil, zda nechci pomeranče, nebo lehce prošlé banány. Byl to prostě „řízek“. Po roce přijel s nabídkou, že ho už bavorák nebaví, ať seženu kupce. To nebyl problém, ale byl to přesně ten případ, kdy jsem známému co toto auto koupil, tak trochu záviděl. Ve stejném roce jsem měl další příhodu s BMW 528i. Krásné auto, které jsem šel vždy ochotně předvádět a pokud si to kupující přál, tak jsme jeli „sportovním stylem“.

Uprostřed Libeňského mostu jsme sjížděli podél tenisových kurtů a zde šel docílit efekt jako z filmu Bullitův případ ( pozn. - v roce 1988 jsem si přímo v San Francisku tyto skoky vyzkoušel), že auto chvilku letělo vzduchem a dopadlo na všechna kola. Dojem, který to udělalo na kupujícího, který si takovou divokou jízdu přál, jsem měl ověřený tím, že první větu vysloví, až na bazaru a to ještě s chvějícím se hlasem. Kupující, který mě tentokrát oslovil, nebyl nikdo jiný, než slavný a úspěšný automobilový závodník pan Karel Jílek. Otevřel jsem bávo, dodržel zásadu-ohřát motor a mohli jsme vyrazit. Nakonec to žádná jízda na krev nebyla, nabídnul jsem panu Jílkovi, ať řídí on. Kdo by očekával, že mně slavný formulový závodník předvede ostrou sportovní jízdu, bude zklamán. Karel jel jako děda, který si jede na poštu pro důchod (omlouvám se důchodcům, ti jezdí daleko rychleji).

Vrátili jsme se na prodejnu, poděkoval a zmizel. Parkuji auto na místo a přichází zákazník, kterému jsem auto předváděl minulý týden. Já jsem se už lekl, že jste ho prodal. Sehnal jsem peníze a jsem tady pro něj. Později jsem se dozvěděl, že kupující byl velice šikovný mechanik, který měsíc poté emigroval i s bavorákem do Německa. Dlouhé roky pracoval v BMW M GmbH, která se zabývala výrobou sportovních a závodních vozů a okruhových speciálů. I v tomto případě se potvrdilo, že „pětka“ přitahovala zájemce se sportovním duchem. Reklamní slogan o několik let později hlásal: Zatáčku můžete projet, rychle, bezpečně, nebo s vozem BMW. Platí to i dnes.

CO ZA PĚTKU ZAPLATÍTE DNES ?

Ceny modelu E 12 ve slušném stavu začínají okolo 200 tisíc korun. Velice rychle zjistíte, že zde platí: Čím starší, tím dražší. Za perfektní stav zaplatíte jako za současný model pětky. Cena té současné bude několik let padat. Cena modelu E 12 bude i nadále stoupat. Jedná se o klasický příklad smysluplné investice, se kterou vám musí pomoci odborník, který důkladně prohlédne technický stav a originalitu. Jedině tak pojedete rychle a bezpečně s tímto ikonickým bavorákem. Hodně štěstí.


BMW 5 (E12) - ZATÁČKU MŮŽETE PROJET RYCHLE, BEZPEČNĚ, NEBO…

Další články