Testy ojetých aut, recenze nových aut

CITROEN 2 CV - AUTO, KTERÉ NIKDY NEZESTÁRNE

14.05.2019 Petr Přikryl

Příběh „kachny“ začal v roce 1936, kdy byl ve Francii spuštěn projekt TPV (Toute Petite Voiture, neboli velmi malé vozidlo). Úkolem bylo vytvořit odolné a praktické auto, které vyžaduje minimální péči.  Vozidlo mělo podle zadání přepravit 4 venkovany v dřevácích a se slamáky na hlavě, včetně pytle brambor, přes zorané pole rychlosti 50 km/h, a to tak, aby se nerozbilo ani jedno vejce v ošatce.


Do zadání se ještě vloudil požadavek na ovládání auta, které mělo být natolik jednoduché, aby je zvládla i farmářova žena. První prototyp poháněný motocyklovým motorem, opustil vývojové dílny v roce 1937. V dalších dvou letech byla vyrobena ověřovací série v počtu 250 kusů a chystalo se velkolepé představení na Pařížském autosalonu. Začala ale válka a autosalon se pochopitelně nekonal. Prototypy vypadaly mírně řečeno podivně. Pod kapotou z vlnitého plechu se skrýval dvouválec s ležatými válci (boxer), spouštěný dopředu trčící klikou. Podle chladiče umístěného za motorem lze usuzovat, že motor byl původně vodou chlazený.

Autíčko mělo jediný světlomet a plátěnou shrnovací střechu. Během války byla většina prototypů zničena, rozebrána na náhradní díly nebo poschovávána v různých částech Francie a vývoj lidového vozítka se tak prakticky zastavil. Pokračoval až po válce v roce 1946 a konečně v roce 1948 byl vůz představen veřejnosti na pařížském autosalonu. Tisk přijal nový vůz s rozpaky, ale lidé byli nadšení. Konečně se objevilo malé, praktické auto, které si mohli za rozumnou cenu koupit. Objednávek se sešlo tolik, že výroba zdaleka nestačila uspokojit všechny zájemce. Ti museli na své vytoužené autíčko často čekat i několik let. Sériová výroba Citroënů 2 CV se rozběhla v červnu 1949.

S tím, jak se kachna postupně stávala kultovním autem, vznikala různá speciální provedení, odlišující se zbarvením nebo doplňky. Zajímavým typem byl model 2CV Sahara. Ten měl dva motory. Jeden poháněl přední a druhý zadní nápravu. Představena byla v březnu 1958. Byla určena pro francouzské naftaře pracující v Africe. Automobil byl schopen překonat stoupání až 40 % a jet rychlostí až 100 km/h. Model 2 CV Club s obdélníkovými světlomety dostal ve verzi Spot z roku 1976 oranžově-bílou kombinaci barev karoserie. Verze Special se stala základem velmi úspěšného dvoubarevného provedení Charleston. Vínová (bordeaux) barva karoserie byla doplněna černými blatníky. Výsledek byl tak působivý, že se Charleston vyráběl sériově až do roku 1988. Také modely Dolly měly dvoubarevnou karoserii v kombinacích vanilková – šedá, zelená – černá a červená – šedá. Speciální série Cocorico měla zase barvy francouzské vlajky.

Citroën 2CV byl natolik populární, že si zahrál také v řadě filmů. Například Četník ze Saint Tropez s Louisem de Funésem, nebo v bondovce Jen pro tvé oči (For Your Eyes Only) z roku 1981 s Rogerem Moorem. Výroba Citroënu 2 CV skončila ve Francii v únoru 1989. Celkem bylo vyrobeno 3 868 633 kačátek, přičemž poslední z nich vyjela z továrny v portugalské Mangualde 27. července 1990 (mimochodem, Citroën 2 CV se také vyráběl licenčně v Jugoslávii).

Do Československa jich „dolétlo“ pouze pár desítek kusů

Setkat se s touto legendou v ČSSR nebylo vůbec jednoduché. Počet registrovaných kachniček nepřesahoval až do konce sedmdesátých let čtyřicet kusů. Příběhy, jak se k nám dostávaly, byly různé a já mohu s potěšením sdělit, že u jednoho jsem byl. Můj kamarád Standa, někdy v roce 1980, doprovázel na pohřeb svoji francouzkou babičku. Babička zde žila od roku 1948, ale její muž tehdy odjel zpět do Francie. Komunistický režim svolil, že 87 letou paní může její vnuk na pohřeb a vyřízení dědictví doprovodit. V malé vesničce Brognon bylo vše již připraveno a to včetně přání zesnulého, že automobil Citroen 2 CV zdědí právě vnuk Standa. Standa moc velký motorista ovšem nebyl. Auto téměř nepoužíval, později i líčil, jak se vlastně s tímto autíčkem styděl jezdit. Dělalo prý podivné věci. Nebrzdilo, neustále se „vlnilo“ a byla v něm strašná zima. Po smrti babičky, se proto rozhodl tuto lochnesku (jak citrouše Standa označoval) prodat. V roce 1986 ho přivezl do prodeje k nám na Libeňský ostrov.

Orezlé auto v šedé barvě s děravou střechou, s totálně ojetými pneumatikami budilo nemalou pozornost. Proč vydávalo tak divný zvuk, jsme zjistili až na heveru. „Stando, ty máš místo výfuku zábradlí. To jsem ještě neviděl.“  Standa na to odpovídá: „Jo, jo to mi Franta opravil a použil skutečně trubku z kusu zábradlí.“  Prostě „citrouš“ měl červeno-bílý výfuk, bez jakéhokoliv tlumiče a proto vydával podivně pískavý zvuk. Domluvili jsme prodejní cenu, a protože v té době se prodalo skutečně každé auto, tak si i tento exot do týdne našel kupce.

Historka ovšem ještě nekončí. Kupující, který se do kachny zamiloval, byl takový upovídaný sběratel kuriozit. Prozradil, že má v garáži krásná kola z Fiata 131 Abarth, která by se mi mohla hodit na moje Mirafiori, které jsem v té době hrdě vlastnil. Nabídl ať jedu s ním, že mi je výhodně prodá. Jedu tedy za ním, ale ouha, před Hrnčíři mi došel benzín. Co se dá dělat? Nejbližší benzínka je asi 5 km daleko. „Hele, já tě vezmu na lano a odtáhnu tě tam.“- pravil čerstvý majitel kachny. Tak se stalo, že malá pískající kachna, táhne moji tehdejší chloubu, dvakrát větší ho Fiata 131 Mirafiori. Styděl jsem se stejně, jak to líčil Standa. Ale co, kachna to zvládla v pohodě a ještě pobavila pumpaře.

Kachna byla a je výjimečné auto.

Koupit kachnu není problém. Do 100 tisíc korun to jsou auta jako to Standovo. Za  200 tisíc korun koupíte sice funkční auto, ale pořád nic moc. Stává se, že lidé koupí kachnu, ale po nějaké době se jim doslova zlomí vlivem pokročilé koroze. Proto je dobré si připlatit. Špičkové kachny, které nemají moc najeto nebo jsou kompletně zrenovované, se prodávají za 300 tisíc korun a výše. Jízda je vždy velice silným zážitkem. Zapomeňte, jak umíte dobře řídit běžná auta. U 2 CV je téměř vše jinak. Po roce ježdění s kachnou, napíšete daleko poutavější článek, než je tento. No a na úplný závěr: Označení 2 CV chevaux vapeur, znamená „dvě koňské síly“ a je to název daňové třídy, do níž auto koncem čtyřicátých let spadalo. Vlastně i Vám, může kachna finančně pomoci. Každým rokem bude její cena vyšší a vyšší. Tak do toho. Kachna, kačky zhodnotí.


CITROEN 2 CV - AUTO, KTERÉ NIKDY NEZESTÁRNE

Další články