Testy ojetých aut, recenze nových aut

FIAT 127 – NEJPRODÁVANĚJŠÍ AUTO V EVROPĚ

27.08.2019 Petr Přikryl

Viděli jste film „Pumpaři od Zlaté podkovy“?  Klasická česká detektivka z osmdesátých let, kde Jiří Bartoška, coby nastrčený detektiv do prostředí zlodějíčků u jedné benzínové pumpy, jezdí v otlučeném Fiatu 127. V závěrečné scéně s ním dokonce předvádí téměř kaskadérskou jízdu při honičce s Jiřím Krampolem, coby jedním z padouchů.


FIAT 127 byl sice poprvé veřejnosti představen koncem března 1971, ale i ve zmíněných „osmdesátkách“ to byl vůz, za kterým se nejeden český motorista zálibně ohlédl. Auto získalo titul Vůz roku 1972 a záhy se dostalo mezi deset nejvíce vyráběných osobních automobilů na světě. V roce 1973 vystřídal Fiat 127 VW Brouka jako nejprodávanější auto v Evropě. Ročně se vyrobilo ve všech provedení modelu 127 cca 310 000 kusů. FIAT 127 byl v době svého vzniku automobilem velmi moderní koncepce se čtyřválcovým, kapalinou  chlazeným motorem 903 ccm umístěným vpředu napříč a pohánějícím přední kola. Samonosná karoserie byla vyráběna ve dvoudveřovém a později třídveřovém provedení. Téměř 80% vnitřního prostoru sloužilo cestujícím a zavazadlům a 20% zabrala hnací skupina s mechanikou. Fiat 127 měl vpředu nezávisle zavěšená kola na jednoduchých ramenech vedených příčným torzním stabilizátorem a tlumiči McPherson s vinutou pružinou. 

Vzadu měla „fiatka“ nezávisle zavěšená kola na krátkých příčných lichoběžníkových ramenech odpérovaná příčným listovým perem. V roce 1977 došlo k první modernizaci Fiat 127 Nuova, u nějž byla trochu pozměněna karoserie a motor o objemu 1049 ccm. Nabídku pak ještě obohatil typ 127 Diesel s nejmenším sériově vyráběným vznětovým motorem. Poslední modernizace byla provedena v roce 1982, kdy vznikl Fiat 127 Sport. K dosavadní nabídce motorů přibyl ještě jeden, benzínový motor s obsahem 1301 ccm, který umožňoval spolu s pětistupňovou převodovkou a nízké hmotnosti, velmi dynamickou jízdu 180 km/h. Přední blikače se přestěhovaly z nárazníku vedle hlavních světlometů. Pozměněna byla i záď a přístrojová deska. Celkem se jen v Itálii vyrobilo 3 779 056 Fiatů 127. Auto se také vyrábělo ve Španělsku (Seat 127), a to se čtyřdveřovou karoserií. V letech 1973 – 1975 licenční Fiat 127 vyráběla v malých počtech také polská FSO. V Latinské Americe se výroba udržela do roku 1995. Fiat 127 byl tak jedním z nejúspěšnějších typů v historii značky.

OBLÍBENÉ AUTO PODLÉHALO KOROZI

V Československu se první „127“ objevily na konci roku 1971, ale prodávat se začaly o rok později v Tuzexu, kde stály 11 300 bonů. Později omezený počet také prodávala tehdejší Mototechna za 59 000 korun a v roce 1978 dokonce už za 81 400 korun. Bylo to velice oblíbené auto, kterých bylo v ČSSR do roku 1989 přihlášeno k provozu 13 654 kusů. Poměrně velkým problémem těchto vozů však byla koroze. U pětiletého auta se často jednalo o korozi už doslova nebezpečnou. Nedávno jsem dostal otázku, jak se podvádělo s ojetinami právě v této době. Maskování koroze bylo určitě na jednom z prvních míst. Problémem byl totiž nedostatek náhradních dílů, tak se vám klidně mohlo stát to co mě, při nákupu mé první 127.

V roce 1977 jsem koupil vzhledově hezkou bílou 127, roku výroby 1972. Auto bylo mechanicky v pořádku, prodávajícímu jsem uvěřil, proč auto prodává, prostě rovnou jsme jeli na inspektorát k převodu auta. Po dvou měsících se na blatnících, dveřích a prazích začaly objevovat nažloutlé puchýřky. Tehdy můj zkušenější kamarád a klempíř vzal malý magnet a jako doktor provádějící sonografii potvrdil, že na některých místech je (zkorodovaný) plech pod vrstvou čehosi. Tyto „opravy na prodej“ se dělaly buď karosářským tmelem, nebo Eprosinem, který se i dnes běžně prodává. Poznal jsem tak exponovaná místa Fiatu 127 podléhající korozi. Poznal, ale ne všechny. To nejhorší se mi přihodilo v Mariánských Lázních, kde jsem se předváděl, jak rychle projet zatáčky. Auto se najednou začalo chovat divně. Při akceleraci jelo vpravo, při ubrání se zavlnilo a jelo rovně. Začal jsem prohlížet zavěšení předních kol a závadu jsem brzy odhalil. Na levé straně byl vytržený úchyt stabilizátoru. Opatrně jsem dojel ke klempíři, který by nosník opravil, ale zároveň mi ukázal další a další korozi. Nabídl, že auto koupí. Možná právě nyní jsem si prvně uvědomil, že „prodělek, je také výdělek“, respektive, že „chybami se člověk učí“. 

SRDCEM A ROZUMEM, ALE VŽDY S ODBORNÍKEM

„127“ jako byla ta moje první, jsem viděl za 3000 korun. Je to ovšem spíše soubor náhradních dílů. Kolem 50 000 korun buďte stále obezřetní. Eprosin, jak jsem zmínil, se prodává i dnes. Kolem 100 tisíc korun, ať váš poradce zalehne pod auto a klepe, šťourá a prohlíží. Fiata za 10 tisíc euro, bych si klidně umístil do obýváku místo klavíru, nebo si jel bezpečně projet zatáčky nad Mariánskými Lázněmi. Věřím, že i vás by to mohlo bavit. Tak hodně štěstí a věřte, že ceny dolů nepůjdou…platí přece: Každé auto má svého kupce.


FIAT 127 – NEJPRODÁVANĚJŠÍ AUTO V EVROPĚ

Další články