Testy ojetých aut, recenze nových aut

FIAT 128 COUPÉ SL – ZÁVOĎÁK PRO FRAJÍRKY A VZOR PRO VW GOLF

29.01.2019 Petr Přikryl

Sportovní varianta Fiatu 128 byla představena v roce 1971. Kupé bylo dodáváno se dvěma motory a v několika úrovních výbavy. Ty se lišily tvarem předních světlometů, masky chladiče, chromovanými prvky karoserie, designem kol a potahovými látkami v interiéru. V tehdejším Československu působilo tohle kupé na silnici jako zjevení.


Pamatujete film z roku 1979 „Pátek není svátek“? Roli frajírka tam hrál herec Jiří Kodet, který přijel na chatu své kamarádky právě světle modrým Fiatem 128. Krásný tvar karoserie díky velké zasklené ploše s dobrým výhledem dopředu a do stran okouzlil snad každého, kdo auto viděl. A i ve zmíněném filmu je lehce naznačeno, jak skvěle auto fungovalo na holky J. Každá by se ráda svezla. Interiér byl na tehdejší dobu totiž opravdu luxusní a navíc s něj dýchal sportovní duch. Příjemně tvarovaná sedadla, stejně tak sportovní volant, dostatečný výkon, přesné řízení i podvozek, to všechno jste s modelem 128 Coupé SL měli k dispozici.

Měkce čalouněné přístrojové desce dominovaly dva kruhové, hluboko zapuštěné přístroje, které měly velmi šikmá a prohnutá ochranná skla. To vylučovalo jejich zrcadlení. Po stranách byly menší přístroje teploměru a palivoměru.. Motor, kapalinou chlazený řadový čtyřválec skloněný vpřed s rozvodem OHC s ozubeným řemenem a výkonem 64 koní pro „1100“, nebo 75 koní u „1300“, byl uložený napříč vpravo od převodovky před poháněnou přední nápravou. Přední náprava McPherson, dole jednoduché rameno vedené šikmým táhlem, nestejně dlouhé hnací hřídele, každý se dvěma stejnoběžnými klouby. Zadní náprava měla kola nezávisle zavěšená na krátkých lichoběžníkových ramenech a svisle vedená tlumiči, příčná listová pružina pak měla stabilizační účinek. Převodka řízení s ozubenou tyčí byla za nápravou. Dvouokruhové brzdy byly vpředu kotoučové, zadní pak byly bubnové s omezovačem. Celá tato koncepce byla tak úspěšná, že posloužila dokonce jako vzor při vývoji VW Golf.

Radost z jízdy a skutečné závodní auto

Kupátko z vás během chvilky udělalo řidiče se sportovním duchem. „Pamatuji si, jak jsem si „vychutnával“ daleko silnější vozy jezdící v tehdejším Československu. Fiat 128 SL výrazně posunul výkon ve své objemové třídě. Výbornými jízdními vlastnostmi se řadil mezi velice zdařilé sportovní automobily“. Šlo s ním ale I cestovat ve čtyřech lidech. Poskytoval pohodlí u této třídy dosud neobvyklou. Řešením i objemem zavazadlového prostoru se pak srovnatelným vozům zcela vymykal. 

Fiat 128 byl i oblíbeným sportovním vozem k úpravám- například k závodům automobilů do vrchu. Vzpomínám například na Petra Vojáčka – letitého kamaráda a automobilového závodníka, kterého nenechalo v klidu žádné kupátko, které jsme tehdy měli v prodeji. Nedávno mi připomněl, jak mě přesvědčoval, abych rozmluvil pražským vekslákům koupi SL, které si právě prohlíželi a bez kterého Petr prostě nemohl být. Nenápadně jsem povytáhl kabel od svíčky a motor tak „kulhal“ na tři válce. Ani jsem neměl výčitky. Kupé prostě mělo stejné vlastnosti, jako Petr. Bylo rychlé, a umělo vyhrávat. Na dlouhou dobu bylo bezkonkurenčním vzorem závodních automobilů. 

Auto, za kterým se na ulici snad každý otočil

V Československu se kupé prodávalo v Tuzexu od 16 700 do 18 900 bonů. V roce 1974 se jich pár prodávalo i v Mototechně za zhruba 80 000 Kč. (Průměrná mzda v ČSSR tehdy byla 2 243 Kčs). Zájem o něj byl přesto velký. Běžně se stávalo, že když jste přišli k tomu svému, tak za stěračem byla nabídka na jeho koupi. Nikdy jich totiž nebylo na prodej tolik, jako bylo zájemců. Báječné nadčasové auto, za kterým se na ulici snad každý otočil. Řidiči kupátek se dívali na ostatní většinou ve zpětném zrcátku. Jelo prostě úžasně.

Kolik to jede? Na ostatní mu stačily tři rychlostní stupně

„Vzpomínám na jednu sázku z tehdejší doby. Kamarád si koupil novou Škodu 110R a pochopitelně na ní nedal dopustit. Další můj kamarád měl Fiata 128 SL, kterého koupil po těžké havárii od herce Jiřího Hrzána. Podvozkově ho opravil, ale vzhledově to byla velká bída. „Kolik ten Fiat vlastně jede“ začala diskuze. „No - jede tolik, že ti ujedu na 3 km úseku a nezařadím ani čtyřku. A pro kontrolu, abych nepodváděl, se mnou klidně někdo pojede,“ odpověděl fiatář.“ Stalo se. Fiat byl v cíli o dobrých 150 metrů dříve. Inu italský motor s rozvodem OHC - vačkou umístěnou v hlavě motoru, nezklamal. Konstruktér od Ferrari pan Aurelio Lampredi to velmi dobře vymyslel.

I pro tohle kupé byla koroze velikým problémem

Cvakající homokinetické klouby poloos, obtížnější řazení prvního rychlostního stupně a koroze byly častými vadami, tohoto jinak parádního sporťáku. Nám „autíčkařům“ to vůbec nevadilo. Naopak. Pár let jsme si počkali a potom jsme kupovali zkorodované ojetiny, nebo havarované vozy, protože na nové jsme prostě neměli peníze. V té době každý znal nějakého automechanika, nebo klempíře s autogenem a tak jsme kupátka vraceli zpět do provozu.

Zaujme i dnes

Koupit dnes „es elko“ v původním dobrém stavu je téměř nemožné. V nabídce se ceny pohybují od 2 000 do 20 000€. Pochopitelně záleží na technickém stavu, resp. úrovni provedené renovace. Jako investice se určitě vyplatí a jízdou se dokonale pobavíte. Budete překvapeni. Snadno se vyrovná současným automobilům i bez  elektronických asistentů. Přál bych vám projet si od Smíchova strahovské zatáčky jako jsme je kdysi projížděli my. Radost z jízdy byste si ovšem vychutnali lépe a bezpečněji někde na uzavřeném okruhu. Tak třeba se vám podaří nějaké kupátko koupit a vše zažijete na vlastní kůži. Hodně štěstí.


FIAT 128 COUPÉ SL – ZÁVOĎÁK PRO FRAJÍRKY A VZOR PRO VW GOLF

Další články