Testy ojetých aut, recenze nových aut

FIAT 131 MIRAFIORI - OBLÍBILI SI HO VEKSLÁCI, LÉKAŘI I STB

22.01.2019 Petr Přikryl

Fiat 131 Mirafiori byl představen v polovině října 1974 na autosalonu Turíně a stal se tak nástupcem oblíbeného Fiatu 124. Mirafiori patřilo ve své době na vrchol automobilového trhu a v omezeném množství se dováželo i do tehdejšího Československa, kde si jej však mohl pořídit málokdo.


SPORTOVNÍ VZHLED, LUXUSNÍ VÝBAVA I VÍTĚZSTVÍ V RALLYE

Své označení získalo Mirafiori podle místa výroby, továrny na předměstí Turína. Vynikalo moderními tvary výrazně hranaté samonosné karoserie. Fiat nabízel model 131 jako dvou a čtyřdveřový sedan, nebo kombi.  Základní motor byl čtyřdobý řadový kapalinou chlazený zážehový čtyřválec,  měl objem 1297 cm3 a rozvod OHV s pohonem vačky ozubeným řemenem z pryže a kevlaru. Byl umístěn vpředu podélně a poháněl zadní kola. Fiat zvolil robustní konstrukci podvozku, která si poradila i s méně kvalitními vozovkami. Vážil od 965kg do 1020 kg dle motoru, výbavy a provedení.

Necelé čtyři roky po debutu, v sezóně 1978, pak přišel na trh o něco sportovnější model Supermirafiori  s dvouvačkovými motory 1,3 a 1,6 litru. Měl luxusnější výbavu oproti běžným modelům, například výškově seřiditelný volant, elektronický otáčkoměr a vyhřívané zadní okno. Přední sedadla byla již všestranně polohovatelná a měla i lůžkovou úpravu. Na přání bylo možné dostat rádio, posuvnou střechu a v případě šestnáctistovky též klimatizaci. Výhradně čtyřdveřové Supermirafiori se zavazadlovým prostorem objemu 400 l se zvenčí odlišovalo hlavně velkými obdélníkovými reflektory a velkoplošnými plastovými nárazníky. Za zmínku také stojí úspěšné sportovní verze Fiat 131 Abarth s výkonem 158 kW, které vyhrály mistrovství světa v rallye v letech1977, 1978 a 1980.

OBLÍBENÉMU AUTU KAZILA DOBROU POVĚST „POMSTA ZE SIBIŘE“

Fiat 131 Mirafiori se dovážel i do Československa a patřil na vrchol automobilového trhu. V letech 1977 – 1982 bylo dovezeno dva tisíce vozů, a to výhradně čtyřdveřových. Mototechna jich prodala v letech 1977 – 1980 celkem 456, zbytek nabízel podnik zahraničního obchodu Tuzex. O tom, že u nás Fiat 131 míval velmi luxusní status, svědčí i jeho vysoké ceny. Např. v roce 1978 stál v Mototechně 118 800 Kčs a Tuzex na jaře roku 1983 doprodával poslední vozy třetí generace Mirafiori 1600 CL dokonce za 31 100 bonů, tedy přibližně 171.000,-Kč (průměrná mzda v ČSSR tehdy byla okolo 2 400 Kčs). Jedno však měly všechny modely a provedení společné. Špatnou ochranu proti korozi. V Turíně používali na výrobu karoserií nepříliš kvalitní ocel ze Sibiře, kterou jim Sovětský svaz platil za za licenční model 124, který vyráběla automobilka VAZ v Togliati.

FIAT MIRAFIORI SI OBLÍBILA SMETÁNKA, VEKSLÁCI I ESTÉBÁCI

Bylo to opravdu krásné a pohodlné auto. Jezdili s ním doktoři, herci (díky tomuto modelu jsem se skamarádil s hercem Jiřím Štěpničkou), v klidu nenechával pražské veksláky a v neposlední řadě s ním jezdila i STB. Povídalo se, že když na svém Mirafiori budete mít na levém zadním blatníku anténu z radiostanice, uvnitř vozu pověšenou zelenou bundu a u ruční brzdy kelímek od kremžské hořčice, můžete parkovat kdekoliv. Rozhodně to mohu potvrdit, protože jsem nikdy neměl s parkováním problém a to ani v případě, že jsem na kelímek zapomněl. Několik Fiatů 131 jsem vyzkoušel a moc rád na ně vzpomínám. Hned k mému prvnímu zakoupenému Mirafiori mám navíc docela úsměvnou historku. Jednou totiž přijel prodat svého Fiata pán, který pracoval v  podniku zahraničního obchodu KOVO v Libni, tedy kousek od našeho autobazaru. Auto bylo hezké, zachovalé a prodávající spěchal na prodej. Cenu si určil takovou, že jsem prostě neodolal a domluvili jsme se, že ho koupím sám. Auto jsem zaplatil a prodávajícího jsem odvezl zpět do práce. Ten slíbil, že druhý den přiveze rezervní klíčky a nějaké drobnosti.  V té době jsme jezdili na oběd právě do podniku KOVO a tak vzal čerstvě koupeného Fiata na první vyjížďku. Když jsme ale vyšli po obědě na parkoviště, tak tam auto nebylo. Hmm, asi nějaký žertík kolegů-myslel jsem si. Všichni se ale dušovali, že v tom prsty nemají. Z vrátnice jsem tedy nakonec zavolal VB, ti po hodině čekání přijeli a začali vyšetřovat. Sepsali jsme protokol, zkoušeli jsme volat původnímu majiteli, ale ten telefon nezvedal. Prostě smůla. Zpět do práce jsem dorazil těsně před zavírací dobou a co nevidím. Mirafiori stojí na mém místě. V kanceláři popíjí původní majitel kávu a vše se záhy vysvětluje. V práci si připravil zapomenuté klíčky, ale v tu chvíli mu volá manželka, zda na ní nezapomněl s odvozem k zubaři. Zapomněl nejenom na manželku, ale stejně tak i na to, že auto před pár hodinami prodal. Vyběhl ven, nastartoval zaparkovaného Fiata, kterého jsem tam ale už parkoval já, a odjel. Vše se tedy nakonec vysvětlilo a já si s Mirafiori užíval tisíce kilometrů.

A CO DNES? SVEZENÍ VÁS URČITĚ PŘEKVAPÍ

Zejména pro zmíněnou korozi karoserie se Fiatů 131 dochovalo velice málo, a tak se stávají čím dál tím více cennějšími youngtimery. Především modely ve sportovním provedení. Prodejní ceny se pohybují od 1000 do 20 000 euro. Pokud o nějakém zachovalém Mirafiori víte, tak ho rozhodně kupte. Cena již nikdy neklesne. Svezení vás překvapí, ale pozor, auto bez jakékoliv dnes známé elektronické asistence se chová jako baletka na ledě a snadno tak budete projíždět zatáčkami dveřmi napřed. Je to ale zážitek, ve kterém se vrátíte do časů, kdy tento model kraloval nejenom evropským trhům.

Zdroj:

http://www.oldfiat.estranky.cz/clanky/zajimavosti-o-fiatech.html

www.mobile.de


Další články