Testy ojetých aut, recenze nových aut

FIAT 600 – ČECHY OBLÍBENÉ AUTO A POKUS O REKORD POD ŘÍPEM

24.07.2019 Petr Přikryl

Šestistovka byla představená v březnu 1955 v Ženevě. Fiat v tu dobu přišel s novým, moderně řešeným malým vozem, který se na trhu setkal s ještě větším úspěchem než Topolino, a který velkou měrou přispěl k masové motorizaci Itálie. Auto si získalo oblibu po celém světě a dodnes jej jeho majitelé hýčkají a milují.


Šestistovka dostala dvoudveřovou čtyřmístnou karoserii s motorem vzadu. Jednalo se o kapalinou chlazený řadový čtyřválec 633 cm³ s litinovým blokem, hlavou válců z lehkých slitin a třikrát uloženým klikovým hřídelem. Poskytoval maximální výkon až 22 koní a byl vybaven mazací soustavou s čelním olejovým čerpadlem a obtokovým filtrem s papírovou vložkou. Převodovka byla čtyřstupňová se synchronizací II., III. a IV. rychlostního stupně. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, přední na spodním příčném listovém peru, které zároveň tvořilo odpružení, a příčných horních ramenech. Zadní náprava byla úhlová s šikmou osou kývání a odpružena vinutými pružinami. Tlumení kmitů zajištovaly olejové tlumiče. Díky tomu mělo toto sympatické autíčko velmi dobré jízdní vlastnosti.  Prostor pro zavazadla v přední části byl velmi omezený, většinu místa zabírala benzinová nádrž a rezervní kolo. Proto byl zavazadlům vyhrazen i menší prostor za zadními sedadly.

Využitím nových technologií a racionalizací práce dosáhl Fiat i poměrně nízké ceny, takže není divu, že za prvních pět let prodal milion vozů.  Ještě téhož roku byla představena verze s plátěnou střechou. Podstatný z hlediska vývoje řady 600 byl pak rok 1960, kdy pod označením Fiat 600 D přišel model s novým motorem 767 cm³ a maximální rychlostí 110 km/h. Motor dostal novou mazací soustavu s odstředivým filtrem oleje v řemenici. Až v květnu 1964 došlo ke změně otevírání dveří u sedanu, který byl doposud „proti větru“. Později v průběhu výroby docházelo k drobným dílčím úpravám, které většinou představovaly přejímání konstrukčních celků z modelu 850. Koncem roku 1969 byla výroba v Itálii ukončena. Výroba modelu 600 probíhala i v Německu (NSU Jagst), Španělsku (Seat). Do roku 1982 pokračovala výroba v Argentině a v jugoslávské automobilce Zastava až do roku 1985. Šestistovek se vyrobilo asi 2,5 milionu.

OBLÍBENÉ AUTO A POKUS O REKORD POD ŘÍPEM

V roce 1962 se Fiat 600 prodával v ČSSR za 22 000 Kčs (později 31 000 Kčs). V roce 1964 byl Fiat 600 D v Tuzexu za 7 900 bonů. Šestistovka se stala velice oblíbeným autem napříč všemi profesemi. Herci, zpěváci, lékaři, sportovci, ti všichni si tohoto „mrňouse“ zamilovali a na svého fiátka s láskou vzpomínají. Sám to mohu potvrdit. Koncem sedmdesátých let jsem koupil první šestistovku. Ne pro sebe, ale pro svoji přítelkyni Janu (dnes manželku). Autíčko někdo nalakoval hnědou barvou, tak dostala přezdívku „hnědka“. Krom toho dvacet pět let v provozu a nezjištěný počet ujetých km se na technickém stavu také podepsalo. Hnědka byla zkorodovaná a mechanicky na tom také nebyla nejlépe. Vyměnil jsem nejvíc opotřebené díly a vyrazili jsme s Janou na první zkušební jízdu. Několikrát jsem dával kondiční jízdy kamarádům a známým, ale u Jany jsem doslova propadl. Pražským Spořilovem projíždíme rychlostí, že na chodníku jedoucí dítě na tříkolce jede rychleji. Na světelné křižovatce způsobujeme zmatek, vystupuji a … povídám: „Jano, jsi chytrá holka, umíš celou řadu věcí, ale smiř se s tím, že řídit auto asi nikdy nebudeš.“

Kousek za Prahou pouštím Janu ještě za volant a napovídám, co má dělat. Jedeme padesát a najednou rána a rozsvítila se kontrolka dobíjení. Praskl klínový řemen.  Z lékárničky beru obvaz a Jana hnědce ještě věnuje punčocháče. S touto kombinací nahrazuji prasklý řemen a pomalu se vracíme na Spořilov. Později celé autíčko opravuji, ale Jana další jízdu už odmítá. Fiat tedy smutně stojí před domem, tak ho občas projíždíme. Jedna taková projížďka končí v naší domovské vinárně v Roudnici nad Labem, kde zrovna kamarádi řeší zprávu – kolik lidí se vešlo do VW Brouka, která byla otištěna v nějakém časopise v rubrice „Tržiště senzací“. Asi již tušíte, jak to bude pokračovat. U stolu nás sedí osm. Sedm se nasoukalo do šestistovky a osmý stojí na zadním nárazníku a přidržuje se střechy. Ani se mi nechce přiznat, že historka ještě nekončí. „Musíme rekord brouka trumfnout. Oni s autem nejeli. My ale pojedeme!“ Kamarád co stojí na zadním nárazníku, tak občas seskakuje, kontroluje situaci a zase naskakuje. Je jedenáct hodin večer, jedeme pomalu, ale jedeme.

Na památnou horu Říp, jak někdo navrhoval, aby byl náš triumf dovršen, nakonec nevyjíždíme, ale moc k tomu nechybělo. Nikomu se nic nestalo, VB nás nezastavila a fiátek to také přežil. To víte, i toto byla zábava v jinak celkem nudném reálném socialismu. Šestikulku po dohodě s Janou nakonec odvážím na prodej. Zaparkuji ji v Praze na Dejvické, kde se v této době prodávají auta stylem, že za okno umístíte cedulku „PRODÁM- NABÍDKY VHOĎTE OKNEM“, necháte pootevřené okénko a do druhého dne máte hned několik zájemců. Tak se i stalo. Kupuje ho sympatický student, který i později v autobazaru, kde jsem začal pracovat je můj stálý zákazník. Několik dalších šestistovek zde prodávám, ale osmimístná hnědka to už není. Musím ještě dodat, že Jana dodnes jezdí perfektně, vystřídala (jako manželka autíčkáře) desítky automobilů bez vážnější nehody.

CHCETE JEZDIT V ŠESTITOVCE I VY?

Ceny začínají na 100 tisících korunách, ale technický stav je á la „hnědka“ z dnešního příběhu. Za 150 000 až 200 000 korun vybírejte stále opatrně, nejlépe s odborníkem. Ceny letí nahoru a v nabídkách evropských prodejních portálů jich naleznete další stovky. Pevně věřím, že krásná šestistovka za 300 000 by klidně dokázala vyjet na horu Říp, a její cena bude další roky mířit ještě výš.  


FIAT 600 – ČECHY OBLÍBENÉ AUTO A POKUS O REKORD POD ŘÍPEM

Další články