Testy Ojetin - Testy a recenze nových i ojetých vozů

FIAT 500 POSTAVIL ITÁLII NA ČTYŘI KOLA, JEZDIL S NÍM I PAPEŽ PAVEL VI.

15.01.2019 Petr Přikryl

FIAT je jedna z nejstarších automobilek v Evropě, která bez nadsázky doslova motorizovala Itálii. Tak třeba pětistovka, která předběhla svoji dobu a Ideálně se hodila do městského provozu. Svými rozměry, které na délku  nepřekročily  tři metry  se hlásila k tradici slavného Fiatu Topolino.


Díky nízkým nákladům na pořízení a provoz byla dostupným automobilem pro každého. Dvouválcový, vzduchem chlazený motor vydával zvuk, podle kterého byste neřekli, že má sílu 13, později 18 a v poslední verzi dokonce 23 koní. Řazení bez synchronizace dělalo z řidiče klavírního virtuóza. Souhru ruky a nohy jste si zkrátka museli sladit sami. Maximální rychlost byla do 100 km/h, nicméně model s 23 koňmi pelášil až 110 km rychlostí. Fiátek však vždy spotřeboval benzinu, jako z mokrého hadru. To vše v nádherné líbivé karoserii od konstruktéra a designéra, jímž nebyl nikdo jiný, než slavný Dante Giacosa. V letech 1957-1975 bylo v Itálii vyrobeno 3 678 000 vozů Fiat 500. Jezdil s ním například závodník Juan Manuel Fangio, nebo kněz Giovanni Montini – pozdější papež Pavel VI.

 MOHLI JSTE MÍT POCIT, ŽE JÍ NESETE NA ZÁDECH

V šedesátých letech minulého století se i na Československém trhu začala objevovat populární malá autíčka Fiat. Bylo to jedno z nejlevnějších aut na tehdejším trhu. Levnější byl už jenom Trabant 601. Cena se pohybovala okolo 45 tisíc korun, později dokonce zlevnil na 39 tisíc korun. Jízda pětistovkou, byla vždy zážitkem a vůbec nevadilo, že jste mohli mít pocit, že jí nesete na zádech.  Stačilo pár týdnů jezdit v pětistovce a stal se z vás řidič par excellence. Majitelé na něj nedali dopustit a v provozu budili s tímto malým autem, velkou pozornost, což jim zůstalo dodnes.

OBLÍBENÉ AUTÍČKO, SE KTERÝM SE VŠUDE VEJDETE

„Řadu pětistovek jsem prodával a byl to také vždy zážitek. Tak třeba hever, který jsme měli na prodejně, aby si kupující mohl vozidlo prohlédnout zespodu, byl šířkou shodný s rozchodem pětistovky. Připomínalo to jízdu po kladině. Pětistovka se v jakémkoliv stavu prodala okamžitě. Měl jsem řadu vděčných zákazníků a nových kamarádů. Jednou mě parta fiatářů pozvala na svůj sraz na Konopiště a tam jsem pochopil, jací to jsou pohodáři a zcela specifická sorta lidí. Při projíždění Benešovem taková spousta mini autíček budila již zmiňovanou pozornost. Někteří měli otočené trysky ostřikovačů čelního okna a kropili tak kolemjdoucí. Nikdo se nezlobil. Majitelé těchto autíček byli také častými terči různých „kanadských“ žertíků. Jednou jsme třeba v partě šesti lidí umístili Fiátka na betonový podstavec před vinárnou v Roudnici nad Labem, nebo jsme ho přenesli do výklenku ve zdi, odkud se nešlo bez pomoci vyprostit. Tato auta vzbuzovala převážně kladné emoce ostatních účastníků silničního provozu. Při parkování neznala konkurenci. Pětistovka byla docela spolehlivé auto, a když tak se dala opravit pověstným kladivem a šroubovákem. Nový blatník jste převezli klidně v tramvaji pod kabátem.“ 

A CO DNES?

Původní pětistovka je i dnes velice dobrou investicí a její cena bude stále stoupat. Vybírat můžete s nabídky stovek automobilů od roku výroby 1957 do roku 1975 a prodejní ceny se pohybují od 1000 do 20 000 euro. Pozor ale na způsob provedené renovace, nejlepší bude si v případě zájmu vzít s sebou odborníka. V ČR není problém přihlásit autíčko na veteránské registrační značky. Investice je to v každém případě vhodná a ani nezabere v garáži tolik místa. Jízda s pětistovkou je přesným opakem jízdy současným automobilem s elektronickou asistencí a ještě si posílíte třeba břišní svaly. Autíčko prostě vždy řídíte celým tělem, jako při jízdě na motokáře.

MALÉ AUTO MĚLO I MALÉ PROBLÉMY, OPRAVIT ŠLO ALE SNADNO

Pětistovka byla docela spolehlivé auto. Kromě koroze, která trápila všechny tehdejší auta, bylo nejčastější závadou prasklé lanko ovládající pastorek startéru. Buď vás někdo roztlačil, nebo ti zkušenější si vypůjčili třeba koště a násadou stiskli kladku tohoto pastorku přímo v motorovém prostoru a bylo to. S pětistovkou se jezdilo většinou na plný plyn a tak často praskala i struna ovládající plynový pedál. Ti statečnější dokázali u karburátoru nastavit polohu jako při sešlápnutém pedálu a ovládali auto vypínáním spínací skříňky. Viděl jsem i mladého řidiče, který tahal přes otevřené okénko za provázek, kterým nouzově prasklou strunu nahradil. K plynovému pedálu je ještě jedna perlička. Pětistovka měla i ruční ovládání a aretaci plynového pedálu. Vlastně takový primitivní tempomat. Na dlouhé rovince jste tak nemuseli používat pravou nohu. Řada drobných oprav šla prostě řešit pověstným kladivem a šroubovákem. Nový blatník jste převezli klidně v tramvaji pod kabátem. Zkrátka zlaté časy motorismu. 

Zdroj: http://www.oldfiat.estranky.cz/clanky/historie-malych-fiatu/


FIAT 500 POSTAVIL ITÁLII NA ČTYŘI KOLA, JEZDIL S NÍM I PAPEŽ PAVEL VI.

Další články