Testy ojetých aut, recenze nových aut

FORD ESCORT - PRODÁVAL JSEM VERZI XR3 PO KARLU GOTTOVI

26.02.2019 Petr Přikryl

Ford Escort si získal pověst spolehlivého a nenáročného vozu s nízkými provozními náklady. Dokonce ani koroze, která trápila celou řadu ostatních automobilů, nebyla u něj tak agresivní. Bylo to po všech stránkách spolehlivé auto. V České republice byl Ford Escort na přelomu tisíciletí a několik dalších let nejpočetněji zastoupeným zahraničním vozem.


BEZ ZNÁMOSTÍ NEŠLO KOUPIT. NA ČERNÉM TRHU VŠAK ANO

Auto to bylo krásné, ale koupit ho nebylo vůbec jednoduché. Trh v tehdejším Československu se sice označoval jako volný, ale auta byla stále podpultovým zbožím. 3 dveřový hatchback s motorem 1.3 se prodával Tuzexu za 26 000 bonů, v Mototechně za 130.000,-Kčs a 5 dveřový za 150.000 Kčs.

Pamatuji si inzertní službu ve Vodičkově ulici, kde se každý čtvrtek měnila nabídka. Prodej Escortů se zde pravidelně objevoval. Prodávající často vystupoval jako zahraniční montér, který opět vyjíždí do ciziny, a proto auto prodává. Osobně jsem se potkal s partou varietních umělců (cirkusáků), kteří zase odjížděli na zahraniční štaci, a koupit se od nich dalo třeba pět Escortů. A za týden klidně znova. Pražští veksláci si zase našli cestu do Tuzexu a prodejem Fordů vlastně prodávali bony o dvě koruny dráž. Obratně měnili cenu třídveřové verze, za pětidveřovou. Kupující se vždycky našel.

 

ZÁŽITEK S AUTEM PO KARLU GOTTOVI

Od roku 1985 jsem vše již prožíval z pohledu prodejce autobazaru pod Libeňským mostem. Čtyřleté Escorty si stále držely cenu a prodávaly se obratem. Všechny bych je asi nespočítal, ale moc dobře si pamatuji na prodej Ford Escort XR3i po Karlu Gottovi. Auto bylo v dobrém stavu, ale bylo docela drahé. Pouze dobrým známým jsme prozradili, po kom že to auto je. Jednoho dne přišel do naší prodejny pán v opraném baloňáčku s aktovkou ze které vyčnívala termoska, a  moravským přízvukem pravil: „Synku, ukaž mi teho Fórdíka“. Já jsem se vždy choval k zákazníkům slušně, i když se často chtěli s prodávaným autem pouze projet. Zrovna tak se občas stávalo, že někteří špatně přečetli prodejní cenu a museli jsme je upozornit, že to auto nestojí například 19 800, ale 198 000 korun.

Tento pán ale kývl hlavou a pokračoval: „Jen pojď synku, projedeme ho“. Předvedl jsem mu sportovní vlastnosti tohoto modelu, a když jsme přijeli zpět, tak se ho ptám, zda se chce podívat na podvozek „ Ne, já temu stejně nerozumím, budu se chvilu dívat a přindu“ odpověděl. Přišel a začal povídat, že je to trochu jiné auto, než jeho stejšna. „Jo, plácnem si“ povídá. Dobře, odpověděl jsem, a jak to chcete platit, otče? Máte s sebou peníze? „ Tož tady sů“ otevřel aktovku a vyndal do stránky časopisu Vlasta zabalené bankovky. Vyndal ještě jeden větší balíček a pravil: „Synku jsem moc spokojené, tady máš vejslužku od nás z Moravy. Jsi ňáké pohublé.“ Po dalších dvaceti minutách se zvedl a loučí se. Počkejte, otče, ještě musíme napsat papíry. Dejte mi prosím občanku. „Ale dej pokoj synku, takovů kozu bych nechtěl. To je pro našeho mladého. Přinde v pátek a pojedeme dom“. Pána jsem odvezl k jeho sestře do Haškovy ulice, cestou jsme Escorta zaplatili na poště a bylo to.

A KDE SE VŮBEC MODEL ESCORT VZAL?

Fordova mateřská továrna v USA držela velký podíl v japonské Mazdě a spolupracovala s ní na mnoha různých projektech. Počáteční idea zahrnovala rozšíření spolupráce i na evropskou pobočku a Escort měl být konceptem „světového“ vozidla.

Na konci této myšlenky stojí 3 různá vozidla – Americký Escort nahrazující Pinto, evropský Escort a Mazda 323, které sice vypadají podobně, ale fakticky sdílejí jen minimum součástí. Karoserie Escortu vznikla v turínském designovém středisku GHIA, kolínská pobočka měla odpovědnost za motory, převodovku a exteriér vozidla, kolegové z Anglie se zaměřili na vývoj podvozku, brzd, řízení, finálnímu doladění motoru a návrhu interiéru. Byla nabízena celá škála modelů. 3 a 5 dveřový hatchback se stupňovitou zádí a výklopným víkem zavazadelníku. Ford tomu začal říkat Aeroback a nechal si tento název rovnou zaregistrovat. Escort se dále vyráběl jako 3dveřové kombi, pickup, sedan a kabriolet s třemi novými motory CVH benzínové 1100–1600 cm³, nebo dieselové 1600 cm³. Měl i různé stupně výbavy, od základních standard verze, až po luxusní verzi Ghia, nebo sportovní verzi XR3. Escort měl nakonec lepší aerodynamický odpor než jeho konkurent VW Golf. Ford tedy mohl informovat o skutečnosti, že projekt zabral 5 let vývoje, testoval se v 5 různých větrných tunelech, zaměstnal 500 inženýrů a stál 500 milionů liber. S reklamním sloganem „Simple is Efficient“ (v jednoduchosti je krása) byl v roce 1981 zvolen Evropským vozem roku. S celkově dvaceti miliony vyrobených vozů se Escort stal nejúspěšnějším modelem automobilky a překonal i legendární Model T. V roce 1982 byl zahájen prodej v ČSSR. 

JAK JE TO S ECORTEM DNES? 

Vrátit se v čase a pořídit si Escorta z doby (ne)reálného socialismu můžete docela snadno. Vzhledem k prvnímu zmiňovanému odstavci počtu vyrobených kusů, je jich v nabídce docela hodně. Ceny se podle modelu, stáří a stavu pohybují od 300 do 13 000 euro. Nedávno jsem potkal svého letitého zákazníka, který si za 1 750 € pořídil Ford Escort 1.6 cabrio z roku 1985. Podle předpisů získal veteránskou značku. Vyprávěl, jak všichni auto obdivují, kdekoliv zastaví. Jeden britský slogan praví: „Mít kabriolet se vyplatí i pro jeden slunný den v roce“. Vyzkoušejte to a třeba v něm i dnes naleznete potěšení. Přesně v duchu sloganu „Simple is Efficient.“


FORD ESCORT - PRODÁVAL JSEM VERZI XR3 PO KARLU GOTTOVI

Další články