Testy ojetých aut, recenze nových aut

FORD SIERRA – ZJEVENÍ Z JINÉHO SVĚTA PRO „SIERRALISTY“

23.04.2019 Petr Přikryl

V Československu byl Ford Sierra „prémiovým“ vozem a vlastnit ji znamenalo symbol úspěchu. V Tuzexu se prodávala za 35 500 bonů, tedy za přibližně 195.000,-Kčs. Opět připomínám, že průměrná mzda tehdy byla necelé tři tisíce korun, takže na Sierru se vydělávalo více než pět let. Sám ale mohu potvrdit, že se jednalo o velice oblíbené auto. A oblíbené bylo i jako ojetina, sám jsem jich mnoho prodával.


Vedle našeho autobazaru na Libeňském ostrově, měl tehdy ateliér známý sochař, pan Zdeněk Němeček. Jezdilo za ním hodně jeho kolegů a někteří z nich se stávali i našimi zákazníky. Těmto sochařům se tak trochu v žertu říkalo „Sierralisté“, právě podle auta Ford Sierra, které si často pořizovali. Od jednoho z nich jsem si také svoji první Sierru koupil.

Sierra byla první auto z produkce Fordu 80. let, které vzniklo na základě aerodynamických experimentů s Ford Probe III (koeficient odporu Sierry byl úžasných 0,34) a asi i proto na silnicích vypadal jako z jiného světa.  Evropskou výrobu vozu zajišťovaly továrny v Německu, Belgii a Velké Británii. Sierra se vyráběla jako třídveřový a pětidveřový liftback nebo kombi, s  nabídkou motorů objemu 1,3 l, 1,6 l, 1,8 l. Verze XR4i pak byl třídveřový liftback s motorem 2,8i V6. Později byla doplněna i pětidveřovou verzí XR4x4 se stejným agregátem. V roce 1986 se objevil třídveřový liftback Sierra RS Cosworth s motorem 2,0i DOHC 16V Turbo o výkonu 204 koní.

Moje první Sierra byla docela opotřebená, jak v ní pan sochař, od kterého jsem ji koupil, převážel materiál. Zadní sedadla se nedala téměř vrátit do původní polohy. Auto prostě používal jako náklaďák. Byl jsem tak asi první, komu klempíř opravoval ocelový rám zadního opěradla sedačky. Auto ale muselo být zoufale přetěžováno, protože kříže kardanového hřídele a diferenciál vydávaly šílené zvuky, pro které nebylo nic jiného slyšet. Vše jsem tedy postupně opravil a Sieře konečně dopřál tu slast jezdit jako osobní auto. Když jsem pak po čase auto prodával, tak kupující, jakýsi veksláček co prodával džíny před Tuzexem, obdivoval, že potah zadního sedadla vypadá, jakoby na něm nikdo nikdy neseděl. Řekl jsem mu pravdu, ale on to stejně nijak neřešil.

Zrovna tak se pamatuji na prodej Sierry sbormistra pana Bohumila Kulínského. S jeho autem jsem při prodeji téměř spadl z heveru a lehce poškodil pravé přední dveře. Zavolal jsem mu, že auto odvezu opravit, že se velice omlouvám. Přijel jsem k našemu známému opraváři a ten si auto nakonec koupil sám. Sierra byla prostě hit, tu si přáli mnozí mít. A to se týkalo samozřejmě i zlodějů aut. Ti byli po Sieře jako diví. Jedna historka se právě ke zlodějům aut váže. Týká se modelu Ford Sierra RS Cosworth, kterých bylo vyrobeno pouze 5 545 kusů. Byl pátek, pět hodin a my jsme zavírali prodejnu. Před tímto krasavcem stálo několik dalších automobilů připravených do prodeje. „ V pondělí vše přeparkujeme, jdeme domů“ říká kolega. Ve dvě hodiny ráno ale volá hlídač z vedlejšího objektu, že na bazaru hoří. Skočil jsem tedy do auta a spěchal do Libně. Na místě již požárníci skutečně hasili poměrně velký požár. Jedno auto bylo napasované téměř ve dveřích naší kanceláře. Vůbec jsme to nechápali. Co se tedy vlastně stalo? Zloději, kteří chtěli ukrást Cosworthe, se ho snažili nastartovat. Vybili ovšem baterii, a tak násilně otevřeli další tři auta, ze kterých vymontovali baterie a přes startovací kabely pokračovali v lupu. Nepodařilo se, Sierru prostě nenastartovali, protože původní majitel si do auta namontoval „tajný“ vypínač. Proč ale auta zapálili? Kriminalisté na místě našli střepy a usoudili, že požár byl založen takzvanou „Molotovovou lahví“. Nikdy se však tento případ nevyřešil.

Jako hlavní přednosti Sierry byly svého času označovány pasivní bezpečnost, prostornost a jízdní komfort. Horší už to bylo s korozí. Sierry byly pro svou výdrž často používány jako taxi, nebo policejní auta ve sborech Spojeného království  či Německa. Ford Sierra byl vyráběn od října 1982 do února 1993. Za tu dobu bylo vyrobeno zhruba 2 700 500 kusů v šesti karosářských variantách s nejrůznějšími motory. Stala se velmi úspěšným vozem nejen u zákazníků, ale i na závodních tratích, kde piloti za volanty nejrůznějších sportovních modelů vybojovali mnoho vítězství ve významných závodech.

KDYŽ JI ALE UVIDÍTE, TAK JÍ KUPTE

Investice je to lákavá a u v některých případech i velice dobrá. Pokud prahnete po první sérii RS Cosworth v dobrém stavu, která ujede většině současných automobilů, tak si připravte minimálně 30 tisíc euro. Sierry v obyčejném provedení se prodávají od 1000 euro. V nabídkách jich je docela hodně. Platí, že čím starší a méně dveří, tím je „sirka“ dražší. Bude to platit i nadále.


FORD SIERRA – ZJEVENÍ Z JINÉHO SVĚTA PRO „SIERRALISTY“

Další články