Frajeři v "osmdesátkách" řídili Fiat 128, který stál více než 50 průměrných platů

Foto: Jana a Radomil Šůlovi

Fiat 128 byl v komunistickém Československu neskutečně drahý. Stál více než 50 tehdejších průměrných platů. Přesto byli zájemci ochotni připlatit na černém trhu i několik dalších platů navíc.


Foto: Jana a Radomil ŠůloviTo auto chytne za srdce i dnes, po padesáti letech. Italové prostě umí a tohle kupé se opravdu povedlo. Krásný tvar karoserie, díky velké zasklené ploše s dobrým výhledem dopředu a do stran, okouzlil snad každého, kdo auto viděl. Interiér byl na tehdejší dobu opravdu luxusní a navíc z něj dýchal sportovní duch. Sportovní varianta Fiatu 128 byla představena v roce 1971. Kupé bylo dodáváno se dvěma motory a v několika úrovních výbavy. Ty se lišily především tvarem předních světlometů, masky chladiče, chromovanými prvky karoserie, designem kol a potahovými látkami v interiéru. V tehdejším Československu působilo tohle kupé  jako opravdové zjevení.Příjemně tvarovaná sedadla, stejně tak sportovní volant, dostatečný výkon, přesné řízení i podvozek, to všechno jste s modelem 128 Coupé SL měli k dispozici.

Foto: Jana a Radomil ŠůloviMěkce čalouněné přístrojové desce dominovaly dva kruhové, hluboko zapuštěné, přístroje, které měly velmi šikmá a prohnutá ochranná skla. To vylučovalo jejich zrcadlení. Po stranách byly menší přístroje teploměru a palivoměru. Motor, kapalinou chlazený řadový čtyřválec, skloněný vpřed s rozvodem OHC s ozubeným řemenem a výkonem 64 koní ve vevrzi „1100“, nebo 75 koní u „1300“, byl uložený napříč vpravo od převodovky před poháněnou přední nápravou. Přední náprava McPherson, dole jednoduché rameno vedené šikmým táhlem, nestejně dlouhé hnací hřídele, každý se dvěma stejnoběžnými klouby. Zadní náprava měla kola nezávisle zavěšená na krátkých lichoběžníkových ramenech a svisle vedená tlumiči, příčná listová pružina pak měla stabilizační účinek. Převodka řízení s ozubenou tyčí byla za nápravou. Dvouokruhové brzdy byly vpředu kotoučové, zadní pak byly bubnové s omezovačem. Celá tato koncepce byla tak úspěšná, že posloužila dokonce jako vzor při vývoji VW Golf.

Radost z jízdy a skutečné závodní auto

Kupátko z vás během chvilky udělalo řidiče se sportovním duchem. „Pamatuji si, jak jsem si „vychutnával“ daleko silnější vozy jezdící v tehdejším Československu. Fiat 128 SL výrazně posunul výkon ve své objemové třídě. Výbornými jízdními vlastnostmi se řadil mezi velice zdařilé sportovní automobily“. Šlo s ním ale cestovat i ve čtyřech lidech. Poskytoval pohodlí, v této třídě do té doby neobvyklé. Řešením i objemem zavazadlového prostoru se pak srovnatelným vozům na hony vzdaloval. 

Fiat 128 byl i oblíbeným sportovním vozem připravený k různým úpravám- například k závodům automobilů do vrchu. Vzpomínám například na Petra Vojáčka – letitého kamaráda a automobilového závodníka, kterého nenechalo v klidu žádné kupátko, které jsme tehdy měli v prodeji. Nedávno mi připomněl, jak mě přesvědčoval, abych rozmluvil pražským vekslákům koupi SL, které si právě prohlíželi, a bez kterého Petr prostě nemohl být. Nenápadně jsem povytáhl kabel od svíčky a motor tak „kulhal“ na tři válce. Ani jsem neměl výčitky. Kupé prostě mělo stejné vlastnosti, jako Petr. Bylo rychlé, a umělo vyhrávat. Na dlouhou dobu bylo bezkonkurenčním vzorem závodních automobilů. 

Auto, za kterým se na ulici snad každý otočil

V Československu se kupé prodávalo v Tuzexu od 16 700 do 18 900 bonů. V roce 1974 se jich pár prodávalo i v Mototechně za zhruba 80 000 Kč. (Průměrná mzda v ČSSR tehdy byla 2 243 Kčs). Zájem o něj byl přesto velký. Běžně se stávalo, že když jste přišli k tomu svému, tak za stěračem byla nabídka na jeho koupi. Nikdy jich totiž nebylo na prodej tolik, jako bylo zájemců. Báječné nadčasové auto, za kterým se na ulici snad každý otočil. Řidiči kupátek se dívali na ostatní většinou ve zpětném zrcátku. Jelo prostě úžasně.

Kolik to jede? Na ostatní mu stačily tři rychlostní stupně

„Vzpomínám na jednu sázku z tehdejší doby. Kamarád si koupil novou Škodu 110R a pochopitelně na ní nedal dopustit. Další můj kamarád měl Fiata 128 SL, kterého koupil po těžké havárii od herce Jiřího Hrzána. Podvozkově ho opravil, ale vzhledově to byla velká bída. „Kolik ten Fiat vlastně jede“ začala diskuze. „No - jede tolik, že ti ujedu na 3 km úseku a nezařadím ani čtyřku. A pro kontrolu, abych nepodváděl, se mnou klidně někdo pojede,“ odpověděl fiatář.“ Stalo se. Fiat byl v cíli o dobrých 150 metrů dříve. Inu italský motor s rozvodem OHC - vačkou umístěnou v hlavě motoru, nezklamal. Konstruktér od Ferrari pan Aurelio Lampredi to velmi dobře vymyslel.

I pro tohle kupé byla koroze velikým problémem

Cvakající homokinetické klouby poloos, obtížnější řazení prvního rychlostního stupně a také koroze, byly častými vadami tohoto jinak parádního sporťáku. Nám „autíčkařům“ to vůbec nevadilo. Naopak. Pár let jsme si počkali a potom jsme kupovali zkorodované ojetiny, nebo havarované vozy, protože na nové jsme prostě neměli peníze. V té době každý znal nějakého automechanika, nebo klempíře s autogenem a tak jsme kupátka vraceli zpět do provozu.

Zaujme i dnes

Koupit dnes „es elko“ v původním dobrém stavu je téměř nemožné. V nabídce se ceny pohybují od 2 000 do 20 000€. Pochopitelně záleží na technickém stavu, resp. úrovni provedené renovace. Jako investice se určitě vyplatí a jízdou se dokonale pobavíte. Budete překvapeni. Snadno se vyrovná současným automobilům i bez  elektronických asistentů. Přál bych vám projet si od Smíchova strahovské zatáčky tak, jako jsme je kdysi projížděli my. Radost z jízdy byste si ovšem vychutnali lépe a bezpečněji někde na uzavřeném okruhu. Tak třeba se vám podaří nějaké kupátko koupit a vše zažijete na vlastní kůži. Hodně štěstí.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.