Konstruktér Trabantu: "Volkswagen Golf se inspiroval bakelitovým Trabantem"

Foto: FavCars

Ikonický Volkswagen Golf se podle Wernera Langa, konstruktéra dnes taktéž ikonického Trabantu, prý nechal inspirovat modelem P603. Bylo to v době, kdy lidé od Volkswagenu ještě ani neuvažovali, že by auto s touhle karoserií vyráběli


Tvrzení Wernera Langa, konstruktéra Trabantu, je potřeba brát s jistou dávkou tolerance a jak moc si jsou obě auta podobná, necháme na vás. Jedno je ale jisté – z Golfu se stala ikona a z modelu Trabant vlastně také. První trabanty jsou dnes dokonce dražší než první Golfy. My se ale dnes podíváme na druhou generaci Golfu, která se objevila až po dlouhých devíti letech od uvedení té první. Tedy v srpnu roku 1983, kdy automobilkou zmítala hluboká ekonomická krize.

V roce 1966 jsem navrhnul model Trabant s označením P603. Bylo to v době, kdy lidé od Volkswagenu ještě ani neuvažovali, že by auto s touhle karoserií vyráběli. Když ale vedle sebe postavíte Trabant P603 a první generaci VW Golf, jasně uvidíte, kde Volkswagen hledal inspiraci
Werner Lang, konstruktér Trabantu

A Golf II se stal zachráncem. Měl totiž samonosnou karoserii a využíval na tu dobu nejnovější technologie. Byl pohodlnější, rychlejší a bezpečnější. Pro přední náhon používal komponenty z automobilů značky Audi. Měl větší vnitřní prostor, zejména pro cestující vzadu a nižší spotřebu paliva. Klasické tvary ale zůstaly zachovány. Víko zavazadlového prostoru sahalo až k dolnímu okraji zadních světlometů a tím se do něj zlepšil přístup. Zvýšení prodejů ukázalo úspěšnost těchto změn. Vůz byl nabízen ve třech stupních výbavy: základní C, CL a nejvyšší GL, s motory od 1.1 a 37 kW, až po 1.8 s výkonem 82 kW.  Druhá generace je také známá tím, že se v ní poprvé objevily přeplňované vznětové motory s turbem. 

V roce 1984 pak byl představen sportovně laděný GTI druhé generace a o dva roky později i verze s šestnáctiventilovým motorem. Jezdil až 208 km/h a z nuly na sto zrychloval za 8,5 s. To byla na tu dobu úctyhodná čísla. Zvenku se Golf GTI lišil jen čtyřmi předními světlomety a červeným lemováním kolem masky a na bocích. Žádané byly i verze kabriolet. Golfy sloužily spolehlivě a dokázaly najet až milion kilometrů. 

Volkswagen Golf byl žádaným vozem i v socialistickém Československu. Jenže hned na začátku došlo k poměrně zajímavé blamáži. V Mototechně sice vznikl kompletní katalog Volkswagenu s tím, že se k nám německé vozy budou dovážet. Ale nestalo se tak a katalog byl tak dalším důkazem normalizační fikce. Pár jedničkových Golfů se k nám sice dostalo formou dovozů nebo darů ze zahraničí, ale byly to nízké desítky kusů. Dvojkový Golf však  již v nabídce byl a jeho cena byla stanovena na zhruba 124 000 korun. V roce 1981 se začak nabízet dokonce i s dieselovým motorem. S lepší výbavou a s o něco vyšší cenou byl pak prodáván v tehdejším Tuzexu. 

Osobně jsem prodal desítky jedničkových Golfů, u kterých se jen stěží poznalo, kolik km mají najeto. Tachometry totiž tehdy počítaly pouze do sto tisíc km. Zda počítal třetí nebo pátou rundu ujetých km bylo často složité poznat. Karoserie totiž odolávaly docela dobře korozi, podvozkové a mechanické díly nebyl problém za pár korun vyměnit. Vzpomínám na jednu reklamaci, kdy ojetý dvacetiletý Golf měl vysokou spotřebu oleje. Společně s kupujícím jsme kontaktovali původního majitele. Ten se zase obrátil na majitele, od kterého Golfíka před lety koupil. Tento prapůvodní majitel dostal auto darem od svého bratra, který emigroval do Německa. Bylo mu jeho českého bratra líto, že nemá čím jezdit, tak koupil levného vyřazeného Golfa od Deutsche Post, nechal ho přelakovat a poslal mu ho. Teprve po letech, když byl Golf prodaný, tak se bratr přiznal, že už v době nákupu od německé pošty měl podle záznamů najeto asi 670 000 km. Reklamaci jsme vyřešili tím, že motor opravil můj známý mechanik. Potřebné díly zaplatil původní majitel a práci kupující. Příběh ale nekončí. Po třech letech se Golf opět objevil u nás v prodeji. Zrovna byl u mě na prodejně kamarád, kterému ukradli auto, a chtěl něco koupit na přechodnou dobu. O ujetých km a opraveném motoru jsme mu řekli. Z přechodné doby ale byly další tři roky, kdy auto bez vážnější závady užíval. Nakonec ho ponechal synovi. Klidně bych věřil, že ještě někde jezdí s miliónovou porcí ujetých km kolem. 

Dvojkových Golfů jsem samozřejmě prodal daleko více. Nebyl s nimi žádný problém, ale údaj o počtu ujetých km jsem často popisoval slovy: „Celkový počet ujetých km nelze zjistit“. Kolik jsem tedy prodal kilometrových rekordmanů nevím. Rád vzpomínám na prodej modelů GTI, které na svou dobu neměly na silnici konkurenci. Auto při rozjezdu doslova trhalo dlažební kostky. A i s verzí GTI mám vlastně zajímavou historku:

V autobazaru jsme měli celou řadu stálých zákazníků. Chodil k nám chlapík, kterému jsme říkali „Klobouk“ podle pokrývky hlavy, kterou neustále nosil. Byl to velký fanda právě modelu VW Golf GTI. Vystřídal jich desítky. Jeho největší zábavou bylo, že měl vytipované světelné křižovatky, na kterých číhal na svoji oběť. Jezdil tak dlouho, než na červenou ve vedlejším pruhu zastavilo nějaké silné auto. Při čekání na zelenou svého Golfa túroval tak, že tím vyprovokoval toho druhého k rychlému startu. Většinou byl u dalšího semaforu o několik metrů dříve.  Jednou jsme ale na Klobouka připravili past. Kamarád z Brna, který s jedničkovým GTI Golfem kdysi jezdil závody automobilů do vrchu, byl tou správnou inspirací. S naším plánem souhlasil. Jeho GTI bylo totiž vzhledově „upravené“ na nejslabší model 1.1 . Auto bylo i vzhledově ošklivé, v barvě takové myší šedi. Za volant usedla blonďatá přítelkyně tohoto Brňáka, ovšem i ona měla srdce závodníka. Do tlumiče výfuku jsme ještě vstříkli deci červené brzdové kapaliny s olejem. Věděli jsme, kam Klobouk od nás pojede. Řekli jsme mu, že náš známý z restaurace Hanavský pavilon, prodává GTI a nemá čas na bazar přijet. Brňáci čekali v boční uličce. Vše tedy mohlo začít. Na první křižovatce v ulici Argentinská brněnský Golf již kouřil jako dýmovnice. Nepovedlo se však stát vedle Klobouka. Na dalších světlech již ale ano. Slečna na chvíli vedla, potom schválně ubrala a Klobouk zamířil do Chotkovy ulice. A zde to přišlo. Do první zatáčky jela vnějším obloukem a na kratičké rovince Golfu naložila, a i když Klobouk málem prošlápl ve svém GTI podlahu, tak v další zatáčce po ní zbyl pouze kouř z naší „pekelné směsi“. Rychle odbočila k Hanaváku a když klobouk přijel, tak již Brňáci popíjeli na baru kávu. „Chceš koupit toho ošklivého Golfa, co tě tak před chvílí předjel v Chotkových sadech?“ zeptala se s úsměvem blondýna. Klobouka  dlouho mrzelo, že tohle auto, které ho tak vytrestalo, nebylo na prodej. Inu, vrána k vráně sedá a golfista kolegu hledá. Často to platí dodnes.

Golfů  prvních generací byly vyrobeny miliony. V nabídkách na prodej po celé Evropě jich jsou tisíce. Ceny začínají na 500 euro, ale stav bývá pochopitelně žalostný.  Za současný průměrný plat v České republice, koupíte zachovalého krasavce, za kterým se otočí nejenom pán v klobouku. V nabídce naleznete i auta od deseti tisíc euro, která mohou klidně stát na prodejně Volkswagenu, vedle současných Golfů, jako reklama na tato doslova ikonická auta. Můj tajný tip je ovšem model Volkswagen Golf Kabriolet, ideálně do roku 1980. Legálně ho přihlaste na veteránské značky a se staženou střechou se můžete projet třeba ulicí kolem Chotkových sadů. Pevně věřím, že celá řada lidí přestane obdivovat výhled na Pražský hrad a pokyne vám se zdviženým palcem.

Vlastnili jste Golfa první nebo druhé generace? Napište nám do diskuze

Konstruktér Trabantu: "Volkswagen Golf se inspiroval bakelitovým Trabantem"

FavCars

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.