Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Škoda Felicia z roku 1994 se stává sběratelskou raritou

29.05.2020 David Žídek
Foto: favcars.com

Velmi zachovalé Felicie s nízkými nájezdy a v původním stavu bez neoriginálních úprav se pomalu stávají sběratelskou raritou s potenciálem cenového růstu. Brzy se tak stanou ceněnými youngtimery stejně, jako favority a stodvacítky.


Foto: favcars.comProtože si Škoda pod taktovkou koncernu Volkswagen musela dát opravdu záležet na vozech nové generace a kompaktní model segmentu B byl v plánu až na konec tisíciletí, Favorita nahradil jakýsi mezityp, který se ale díky své ceně a provozní spolehlivosti stal rychle nejprodávanějším autem u nás. Řeč je o Felicii, která přežívá na silnicích dodnes a v chudších krajích stále plní roli plnohodnotného auta v rodině, případně druhého dělníka na chatu, stavbu či na ryby. Je to z dnešního pohledu velmi jednoduché auto, které ale ještě udělá spoustu služby. Pokud máte velmi omezený rozpočet, ale musíte jezdit, slušná Felicia se dá koupit za méně než 20 tisíc korun. Pojízdné kusy se dají pořídit za polovinu, ale ty se zpravidla už dalšího STK nedožijí. Při výběru proto velmi pečlivě zvažujte, zda se ušetřených pár tisíc skutečně vyplatí. Pěkné kousky se ale pořád najít dají, ty nejdražší se aktuálně na českém trhu ojetin prodávají za cenu kolem 70 tisíc korun (verze kombi GLX z roku 1998 a nájezdem 63 tisíc km).

Foto: favcars.comPrvní sériová Felicia byla vyrobena 17. října 1994 po desáté hodině dopolední v Mladé Boleslavi. Navazovala na modely Favorit a Forman, ale šlo o nový vůz - při jeho výrobě bylo využito 1 187 zcela nových komponentů. Auto se vyrábělo až do roku 2001, ale to už běžela výroba tehdy úplně nové a pro škodovku revoluční Fabie a nebýt emisní normy Euro 3, vlastně by Felicia přežila s nějakou zajímavější cenou asi i dále. Stačí se podívat, jaký úspěch později s levným a jednoduchým modelem zaznamenala Dacia. Právě horší emisní normy jsou asi jedinou bolístkou, protože při převodu auta se platí povinný ekopoplatek. Ale ve výsledku by se to i tak mohlo vyplatit. Sledovat statistiky spolehlivosti TÜV Report u čtvrt století starého vozu asi smysl nemá a zájemce by se měl rozhodovat především podle celkového stavu a možností svého rozpočtu. Felicie jsou sice jednoduché, snadno opravitelné a levné na údržbu, ale chce to koupit slušný kus, ať ty investice nejsou zas až moc vysoké. Pak totiž nákup příliš smyslu nemá. 



Foto: favcars.comVelmi zachovalé kusy s nízkými nájezdy a v původním stavu bez neoriginálních úprav se už pomalu stávají sběratelskou raritou s potenciálem cenového růstu. Jak postupně felicie vymírají, zachovalá auta budou jednou ceněnými youngtimery stejně, jako dnes favority, stodvacítky a podobně. Smějete se? Jen se podívejte, co se děje s cenami třeba první Octavie RS. Jistě, je to specifický model, ale z každého pěkného auta může být jednou ceněný veterán. Podmínkou je ale naprosto originální stav. Pro zájemce jen o nějaké levné auto na dojetí, než si budou moci dovolit něco lepšího, má ale Felicie stále smysl. Základní mechanika je velmi spolehlivá a naprostou jistotou jsou motory 1.3 MPI, ideálně v pozdější verzi s vícebodovým vstřikováním, které měly opravdu slušný výkon, reálně i více než udávaných 50 kW. Motory nejsou náročné na kvalitu paliva, chtějí jen každých 15 000 km nový olej a i rozvodový řetěz je věčný. A kdyby náhodou začal chrastit, tak nový stojí asi tři stovky, takže není divu, že si ho plno lidí mění svépomocí preventivně. 

Foto: favcars.comVlastně jediným vážným problémem starších felicií je koroze. Napadá páté dveře, lemy blatníků, prahy a někdy to postoupí tak daleko, že uhnije horní uložení tlumičů a kolo se propadne do karoserie. Proto před koupí auto opravdu dobře prověřte zespodu a hledejte stopy po lajdáckém přelakování ohnilých míst. Pokud totiž není Felicia prohnilá na kost, vydrží ještě dlouho. Běžným projevem je únik oleje z motoru a převodovky, ale vše se dá řešit v rozumných cenových relacích, tohle je opravdu levné auto na údržbu i opravy. Trochu více starostí může nadělat elektroinstalace. Hodně felicií má problémy s dobíjením a alternátorem, který buď dobíjí málo, nebo naopak hodně a doslova usmaží baterii. Proto před koupí nechte změřit, jak auto dobíjí. 

Zájemce o levné a hlavně servisně nenáročné auto, jakým je právě Felicie, se musí smířit s absolutní absencí jakékoli komfortní a bezpečností výbavy. Sice má pár felicií elektrická okna, centrální zamykání, posilovač řízení nebo dokonce i klimatizaci a airbag, ale zpravidla je nejméně problémů s auty, které nic z toho nemají. A taková se spíše dožijí dnešních dnů. Podle pořekadla „kde nic není, ani čert nebere“ se totiž nemůže rozbít to, co v autě není. Jak bohužel felicie spadly do kategorie „poslední auto na dojetí, než si našetřím na něco lepšího“, bývá to na jejich stavu dost vidět. Protože je třináctistovka vyslovený nezmar, tohle auto často jede pořád, i když v něm neměníte olej a údržbu vůbec neřešíte. Takové felice potom vaří, špatně svítí, škube jim motor... Ale pořád jedou dopředu a občas i dozadu, když jim jde zařadit zpátečka. Jestli tedy chcete auto, které vás nebude zlobit, musíte si s hledáním slušného kusu dát trochu práce. Tyhle polovraky těsně před smrtí jsou spíše k vzteku a ve výsledku spolknou mnohem víc investic, než by bylo únosné. To už se pak vyplatí koupit si rovnou dražší modernější auto. 

Prověřte pořádně spodek a nosné části, ať nejsou shnilé. Stejně tak pozor na stav brzd (ne jen obložení a kotoučů, ale hlavně brzdových trubek). Motor nesmí jevit známky spotřeby oleje, kouřivost není u zážehových verzí normální. Při jízdě musí obstojně fungovat převodovka, řízení a motor musí jít za plynem a nesmí škubat. Jestli tímhle vším auto projde, není důvod mu ještě nedat šanci.

Další články