Testy ojetých aut, recenze nových aut

Pamatujete si na nejoblíbenější auto českých podnikatelů po roce 1989?

07.04.2020 Luděk Kortus
Foto: Peugeot; Favcars.com

Po roce 1989 působilo tohle auto na českých silnicích jako zjevení. Na tehdejší dobu to byl obrovský „bourák“, který si ihned získal velkou oblibu mezi tehdejšími podnikateli. Ano, jde o Peugeot 405, který v roce 1988 získal titul Auto roku a stále se ještě v Íránu vyrábí.


Foto: Peugeot; Favcars.comPeugeot 405 sedan se vyráběl v letech 1987 až 1995. Kusy vyrobené do roku 1990 jsou již tedy 30 let staré a dosahují tak statutu veterána. Pro zájemce o tento model máme zajímavý tip na pátrání, protože víme, že hledání správného kousku je vzrušující součástí této sběratelské vášně. Zkuste hledat vozy původem z tehdejšího Československa, které mají ještě původní technický průkaz s razítkem TuzEx. Právě k roku 1990 se totiž váže zajímavá situace, která nastala na trhu nových vozů v tehdejší České a Slovenské Federativní Republice. Při jejím popisu ale vycházím ze třicet let starých vzpomínek, takže si vyhrazuji právo na případné malé nepřesnosti.   



Foto: Peugeot; Favcars.comTuzex, tehdejší podnik zahraničního obchodu, měl v té době dvě pobočky určené k prodeji aut. Jednu v Praze a druhou v Brně. Jejich prostřednictvím bylo na trhu uvedeno několik set vozů Peugeot 405 roku výroby 1990, možná 1989. Jednalo se převážně o úplně holé verze GLD s atmosférickým naftovým motorem o objemu 1,9 litru a výkonu 47 kW (64k). Bůh ví, kde je Tuzex tenkrát vzal. Peugeoty 405 se v Tuzexu prodávaly v roce 1990 za tuzexové poukázky a pak na jaře roku 1991, když byly “bony” zrušeny, se začaly prodávat i za koruny. Jejich cena byla asi 420 000 korun, jenže čerstvě vzniklé oficiální zastoupení Peugeotu prodávalo nejlevnější model za přibližně 540 000 korun. Tím pádem se po tuzexových autech jen zaprášilo. Kousky s razítkem Tuzexu v techničáku dokumentují část historie a mohou mít z lokálního sběratelského hlediska na našem trhu vyšší cenu, než kousky dovezené jinak. Ovšem kolik jich je ještě mezi lidmi vám dnes nikdo neřekne.  

Foto: Peugeot; Favcars.comNejmladší veteráni mají velkou výhodu, že jsou to vlastně již moderní auta, se kterými si dobře zajezdíte a můžete je mít ke každodennímu užívání i nyní. Dokonce i nejslabší a totálně oholená verze GLD, která se nějak záhadně ocitla v českých Tuzexech, měla svoje kouzlo. Úžasný zvuk nepřeplňovaného naftového motoru, který uvnitř krásně tlumeně předl a zvenku vydával hlasité mlaskavé klapání, si dodnes umím živě představit. Jeden z jeho někdejších majitelů, pumpař ze strašnické benziny pan Kopřiva mi tehdy říkal: “Hlavně ho nesmíš honit studenýho. To je potřeba ho jenom lechtat, než se zahřeje. A pak mu můžeš pořádně naložit. Ten motor vydrží všechno, vždyť to je francouzskej Mercedes!” Zrychlení z nuly na sto mělo sice tohle auto snad za dvacet vteřin, ale nakonec dokázalo jet i 160 km/h. Peugeot 405 měl nádrž na 70 litrů a spotřebu asi 6,5 takže dojezd 1000 km byl při klidné jízdě snadno dosažitelný. 

Foto: Peugeot; Favcars.comInteriér Peugeotu působil velmi pohodlně. Auto totiž bylo vybaveno velkými a měkkými křesílky. Říkalo se tomu francouzské sezení. V dnešní době se rozdíly stírají, ale tenkrát se auta porovnávala hlavně podle sedaček. Z Německa tvrdší z Francie měkčí. Byl to způsob, jak se vzájemně vyhranit. Pak se ovšem ukázalo, že ze zdravotního hlediska jsou výhodnější ty s pevnější podporou páteře. Přesto 405 pohodlím na zadních sedačkách dokonce předčí některé dnešní modely střední třídy. Komfort přidával i na tu dobu jeden z nejlepších podvozků. Řízení bylo přesné, kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu odváděly dobrou práci. 

Foto: Peugeot; Favcars.comTaké design byl na dobré úrovni. Nadčasový vzhled mu dali ve studiu Pininfarina a ani dnes design tohoto vozu nikoho neurazí. Zajímavostí také je fakt, že Peugeot 405 byl posledním Peugeotem, který se oficiálně prodával na území USA a montoval se například i v Zimbabwe, Thajsku nebo v Polsku. Hovoříme zde celou dobu o sedanu, ale v roce 1988 se začala vyrábět také varianta kombi, a to až do roku 1997. Ten ovšem postrádá eleganci sedanu a na trhu ojetin je tak mnohem menší nabídka. Kombíky totiž tenkrát nebyly tak v módě. Podle majitelů, které s Peugeotem 405 strávili část svého řidičského života, vynikalo auto především prostorným interiérem, velkým zavazadlovým prostorem, komfortním podvozkem, dobrými motory a bezpečnými jízdními vlastnostmi. Vyčítali mu naopak časté slepnutí předních světlometů, korozi výfuku únik oleje nebo nepřesný, ručičkový, ukazatel stavu paliva. 

Foto: Peugeot; Favcars.comBudeme-li se bavit o ojetinách z raných devadesátek, které aktuálně nabízejí české autobazary, ceny nejsou nijak přemrštěné. Lepší kousky pořídíte za nějakých 30.000 korun, ty horší potom padají na cenové dno pod 10.000 korun. Na zahraničních serverech lze v kategorii veterán, tedy auta z roku 90 a níž, možné najít kousky s cenou od 3 000 až přes 5000 EUR. U silné benzínové verze MI16 s výkonem 108kW až 112kW (některé verze měly dokonce pohon 4x4) jsem našel cenovku dokonce 16.000 EUR. U mladších kousků z let 1991 - 1995 si majitelé uvědomují, že mají potenciálně hodnotný kousek a zkoušejí je nabízet za ceny od 1500 do 6000 EUR, samozřejmě podle stavu. Peugeot 405 totiž nemizí jen z našich silnic, ale ubývá jich po celé Evropě. Kusy v dobrém stavu jsou vzácné a začíná růst jejich hodnota. Je ovšem třeba dívat se na vývoj cen mladých veteránů střízlivě. 

Spíš než zrenovovat a následně prodat bude mnohem lepší strategií zrenovovat, jezdit a snažit se udržovat v co nejlepším stavu po co nejdelší dobu. Mnohem větší vliv na zhodnocení vozu bude totiž mít čas. O deset let starší a o tři třídy menší Peugeot 104 je totiž dnes v nabídkách za 10.000 EUR a o třídu větší Peugeot 504 se již přehoupl přes 20.000 EUR.

Pamatujete si na nejoblíbenější auto českých podnikatelů po roce 1989?

Peugeot; Favcars.com

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.