Testy Ojetin - Testy a recenze nových i ojetých vozů

PEUGEOT 309 - PRVNÍ LVÍČE V ČSSR

09.04.2019 Petr Přikryl

U tohoto článku si vzpomínám, že když mě v roce 1987 nepřijali na VŠE, protože jsem u zkoušek nedokázal správně vysvětlit pojem „chozrasčot“, začal jsem pracovat jako prodavač v Tuzexu. Tam jsem se od místních veksláků dozvěděl, jak funguje tržní hospodářství v reálném světě a také to, jak jezdí Peugeot 309. V té době ho z nich měl totiž úplně každý. Petr svoje zkušenosti s „třistadevítkou“ krásně popisuje:


Peugeot 309 se prodával výhradně prostřednictvím Tuzexu, stál 56 tisíc bonů, což představovalo +/- 300 tisíc korun. Za to jste ale v té době pořídili docela slušný rodinný dům někde na okraji Prahy. Bylo to téměř sto tehdejších průměrných platů. Umělci, sportovci, herci, cirkusáci, ale hlavně veksláci tak měli konečně auto, za kterým se právě i kvůli ceně snad každý otočil. Pamatuji se, jak jsem prvně prodával naftovou 309 a marně hledal, kde jsou vsazeny ty diamanty, nebo snad to auto má zlaté kliky, že je tak strašně drahé? Nenašel jsem. Třetí den se ale prodalo. Do Tuzexu přišel Peugeot v jiné barvě a „směnárníci“ si k prodejní ceně ročního auta ani nemuseli tolik připlácet na nákup toho nového. 309 byla prostě terno. Světští z Počernic jich u nás koupili snad nejvíc. Namontovali si tažné zařízení, zapřáhli obytný přívěs a hurá na další štaci. Kdo hodně jezdil, tak ocenil spotřebu jako do plnicího pera. Peugeot 309 byl i docela spolehlivé auto a  vytvořil základ popularity této francouzské značce. Peugeot byl i průkopníkem technických vymožeností jako jsou vstřikování paliva, ventilátor chladiče spouštěný v závislosti na teplotě chladicí kapaliny nebo střecha skládaná do zavazadlového prostoru karoserie pozdějších typů kupé-kabriolet.

Malý rodinný automobil Peugeot 309 se měl původně vyrábět jako nový model značky Talbot Arizona. Koncern PSA se ale během roku 1985 rozhodl ukončit prodej vozů Talbot a vůz byl přejmenován a prodáván pod značkou Peugeot. První 309 sjela z výrobního pásu v Rytonu v říjnu 1985, samotný prodej pak začal začátkem následujícího roku. Peugeot 309 se vyráběl v pětidveřové verzi, od roku 1987 i v třídveřové. Byl dodáván s opravdu širokou paletou sedmnácti motorů, jak vznětových tak zážehových od obsahu 1.1 až po 1.9. Specialitou pak byl motor o obsahu 1905 cm³ s výkonem 115, 122 a 130 koňských sil, které byly montovány do řady 309 GTI.  Šestnáctiventilová verze „GTI“ měla dokonce výkon 160 koní a maximální rychlost 214 km/h. Třistadevítka byla prvním oficiálně dováženým Peugeotem do Československa a naftová GLD se stala okamžitě velice žádaným autem i přes svoji poměrně vysokou cenu. 

309 A KLEMPÍŘSKÁ ODYSEA Z ROKU 1987

S modelem Peugeot 309 mám spojeno i velké množství různých příběhu, a tady je jeden z nich. Píše se rok 1987 a do prodeje se nám dostala totálně havarovaná „třistadevítka“. Byla tak sešrotovaná, že skoro nebylo poznat, co je to za auto. Motor, převodovka a nápravy byly v pořádku, auto bylo ale tak prohnuté, že by i slavný designér Giugiaro bledl závistí nad delfíním tvarem. Asi za dva dny přišel chlapík v montérkách, auto jsme mu nastartovali a modlili jsme se, aby nechtěl provést předváděcí jízdu. Deset minut si auto prohlížel a koupil. Zavolal jsem prodávajícímu, který slíbil, že donese autorádio, které po nehodě vymontoval, aby ho přes rozbitá okna někdo neukradl. „Jasně, rádio přinesu, ale zítra odjíždím na rehabilitaci do Kladrub a budu tam tři týdny.“ – povídá. Za tři týdny přinesl rádio a o měsíc později přijeli oba s opraveným Peugeotem k nám na bazar. Neuvěřitelné je to, že mimo pravých předních dveří a oken, které mu přivezl jeho kamarád kamioňák z Německa, vše vyklepal. Největší zdržení bylo prý čekání na lakovnu. Zlaté české ruce. Vůbec jsem netušil, že se s kupujícím - panem klempířem Jirkou, ještě někdy potkám. Stalo se tak v roce 2006, kdy moje dcera lehce nabourala – co asi, Peugeota 206 CC. S dílny vyšel lehce prošedivělý pán a on to Jirka. Zavzpomínali jsme si a popovídali, jak je to dnes.

No a jak je to s modelem 309 dnes?

Bony již na nákup určitě potřebovat nebudete. Prodejní ceny začínají na 1000 €. Ani u těchto levných nabídek nebývá až takový problém s korozí. Pozor ale na mechanické opotřebení a únik provozních kapalin. Za 2000 € koupíte slušnou 309 z roku výroby, kdy se u nás cinkalo klíči. Třídveřové GTI začíná na 4000 €. Ovšem za 160 koňské GTI, kterým proženete většinu současných aut, zaplatíte klidně i 15 000 €. To už ale musíte mít nadhled a odvahu, jako měli kdysi kupující v Tuzexu. Je to pouze na vás.


PEUGEOT 309 - PRVNÍ LVÍČE V ČSSR

Další články