Testy ojetých aut, recenze nových aut

Peugeot 309 stál před rokem 1989 stejně jako rodinný dům

15.01.2020 Petr Přikryl

U tohoto článku si vzpomínám, že když mě v roce 1987 nepřijali na VŠE, protože jsem u zkoušek nedokázal správně vysvětlit pojem „chozrasčot“, začal jsem pracovat jako prodavač v Tuzexu. Tam jsem se od místních veksláků dozvěděl, jak funguje tržní hospodářství v reálném světě a také to, jak jezdí Peugeot 309. V té době ho z nich měl totiž úplně každý. Petr svoje zkušenosti s „třistadevítkou“ krásně popisuje:


Umělci, sportovci, herci, cirkusáci, ale hlavně veksláci tak měli konečně auto, za kterým se právě i kvůli ceně snad každý otočil. Pamatuji se, jak jsem prvně prodával naftovou 309 a marně hledal, kde jsou vsazeny ty diamanty, nebo snad to auto má zlaté kliky, že je tak strašně drahé? Nenašel jsem. Třetí den se ale prodalo. Do Tuzexu přišel Peugeot v jiné barvě a „směnárníci“ si k prodejní ceně ročního auta ani nemuseli tolik připlácet na nákup toho nového. 309 byla prostě terno. Světští z Počernic jich u nás koupili snad nejvíc. Namontovali si tažné zařízení, zapřáhli obytný přívěs a hurá na další štaci. Kdo hodně jezdil, tak ocenil spotřebu jako do plnicího pera. Peugeot 309 byl i docela spolehlivé auto a  vytvořil základ popularity této francouzské značce. Peugeot byl i průkopníkem technických vymožeností jako jsou vstřikování paliva, ventilátor chladiče spouštěný v závislosti na teplotě chladicí kapaliny nebo střecha skládaná do zavazadlového prostoru karoserie pozdějších typů kupé-kabriolet.



Malý rodinný automobil Peugeot 309 se měl původně vyrábět jako nový model značky Talbot Arizona. Koncern PSA se ale během roku 1985 rozhodl ukončit prodej vozů Talbot a vůz byl přejmenován a prodáván pod značkou Peugeot. První 309 sjela z výrobního pásu v Rytonu v říjnu 1985, samotný prodej pak začal začátkem následujícího roku. Peugeot 309 se vyráběl v pětidveřové verzi, od roku 1987 i v třídveřové. Byl dodáván s opravdu širokou paletou sedmnácti motorů, jak vznětových tak zážehových od obsahu 1.1 až po 1.9. Specialitou pak byl motor o obsahu 1905 cm³ s výkonem 115, 122 a 130 koňských sil, které byly montovány do řady 309 GTI.  Šestnáctiventilová verze „GTI“ měla dokonce výkon 160 koní a maximální rychlost 214 km/h. Třistadevítka byla prvním oficiálně dováženým Peugeotem do Československa a naftová GLD se stala okamžitě velice žádaným autem i přes svoji poměrně vysokou cenu. 

309 A KLEMPÍŘSKÁ ODYSEA Z ROKU 1987

S modelem Peugeot 309 mám spojeno i velké množství různých příběhu, a tady je jeden z nich. Píše se rok 1987 a do prodeje se nám dostala totálně havarovaná „třistadevítka“. Byla tak sešrotovaná, že skoro nebylo poznat, co je to za auto. Motor, převodovka a nápravy byly v pořádku, auto bylo ale tak prohnuté, že by i slavný designér Giugiaro bledl závistí nad delfíním tvarem. Asi za dva dny přišel chlapík v montérkách, auto jsme mu nastartovali a modlili jsme se, aby nechtěl provést předváděcí jízdu. Deset minut si auto prohlížel a koupil. Zavolal jsem prodávajícímu, který slíbil, že donese autorádio, které po nehodě vymontoval, aby ho přes rozbitá okna někdo neukradl. „Jasně, rádio přinesu, ale zítra odjíždím na rehabilitaci do Kladrub a budu tam tři týdny.“ – povídá. Za tři týdny přinesl rádio a o měsíc později přijeli oba s opraveným Peugeotem k nám na bazar. Neuvěřitelné je to, že mimo pravých předních dveří a oken, které mu přivezl jeho kamarád kamioňák z Německa, vše vyklepal. Největší zdržení bylo prý čekání na lakovnu. Zlaté české ruce. Vůbec jsem netušil, že se s kupujícím - panem klempířem Jirkou, ještě někdy potkám. Stalo se tak v roce 2006, kdy moje dcera lehce nabourala – co asi, Peugeota 206 CC. Z dílny vyšel lehce prošedivělý pán a on to Jirka. Zavzpomínali jsme si a popovídali, jak je to dnes.

No a jak je to s modelem 309 dnes?

Bony již na nákup určitě potřebovat nebudete. Prodejní ceny začínají na 1000 €. Ani u těchto levných nabídek nebývá až takový problém s korozí. Pozor ale na mechanické opotřebení a únik provozních kapalin. Za 2000 € koupíte slušnou 309 z roku výroby, kdy se u nás cinkalo klíči. Třídveřové GTI začíná na 4000 €. Ovšem za 160 koňské GTI, kterým proženete většinu současných aut, zaplatíte klidně i 15 000 €. To už ale musíte mít nadhled a odvahu, jako měli kdysi kupující v Tuzexu. Je to pouze na vás.

Peugeot 309 stál před rokem 1989 stejně jako rodinný dům

Další články