První generace Škoda Octavia má i po více než dvaceti letech pořád šmrnc

Foto: ŠKODA Auto

Moderní historie modelu ŠKODA Octavia se začala psát v roce 1996 a byl u toho také Dirk van Braeckel, který i po letech vidí v první generaci Octavie stále šmrncovní auto. Pro společnost ŠKODA AUTO byla 90. léta dobou přelomových změn. Jednou ze zásadních věcí, které se tehdy udály, byl příchod designéra Dirka van Braeckela a jeho práce na návrhu nového modelu OCTAVIA. Podívejte se, jak na tu dobu vzpomíná a jakým největším výzvám musel čelit.


Jak vzpomínáte na dobu strávenou ve ŠKODA AUTO?

Na své působení ve ŠKODA AUTO a obecně život v České republice mám velice vřelé vzpomínky. Byla to pro mě doba obrovských příležitostí a měl jsem možnost pracovat s jedněmi z nejlepších designérů, modelářů a inženýrů, jaké jsem kdy v životě poznal. Život v Praze byl velice vzrušující a byly to jedny z nejlepších let mého života. 

ŠKODA AUTO stále roste a uvádí nové modely. Jak se tato značka proměnila od dob vašeho působení v Mladé Boleslavi?

Značka ŠKODA se rozvíjí neuvěřitelně rychle. Tehdy si nikdo podobný úspěch vůbec nedokázal představit. ŠKODA AUTO je v téměř všech segmentech zastoupena fantastickými modely a je na poli automobilů velice silným hráčem. 


Ojetá Škoda Octavia III (facelift) bude v bazarech asi zdražovat
Ojetá Škoda Octavia Tour je českým bazarovým evergreenem
Ojetá ŠKODA Octavia Scout – nabídka kvalitních ojetin slábne
OJETÁ ŠKODA OCTAVIA - RECENZE HITU ČESKÝCH AUTOBAZARŮ


OCTAVIA je už dvě dekády nejprodávanějším modelem ŠKODA. Proč je podle vás tak populární?

Myslím si, že OCTAVIA byla hned od první generace skvělá ve všech směrech. Přicházela se vzhledem, který ztělesňoval tradici, kvalitu a sportovní ambice, a kombinovala ho s mimořádnou prostorností a velice příznivou cenou. Také nadčasový design a jeho evoluce namísto revoluce velkou měrou přispěl k tomu, že je OCTAVIA nyní tam, kde je. 

Když jste navrhoval modely FABIA a OCTAVIA, tušil jste, že pracujete na bestsellerech?

Netušil. Ale když jsme provedli první testy mezi zákazníky, vyšly nám neuvěřitelné výsledky, které silně napovídaly, že jsme se trefili do černého. A taky že ano, vždyť FABIA byla ve Velké Británii vyhlášena Autem roku dva roky po sobě. 

OCTAVIA v roce 1996 oživila jméno jednoho ze starších modelů ŠKODA. Inspiroval se designérský tým právě modelem OCTAVIA z 60. let?

Ne. Název modelu byl vybrán až poté, co byl design vozu hotový. Nápis OCTAVIA je inspirován pražskou kubistickou architekturou. 

Vybavujete si ještě, jak jste se svým týmem začal poprvé črtat první generaci modelu OCTAVIA?

Velice živě. Prvních 13 týdnů jsem pracoval úplně sám a tvořil designovou filozofii a design exteriéru. Výstupem pak byl designový model ve skutečné velikosti, který byl určen k prezentaci. Později jsem přijal Luise Santose jako vedoucího designu interiéru a Hannu Ferradu jako vedoucí oddělení barev a materiálů. To byl základ týmu, který nakonec čítal 36 členů. 

Co se vám na první generaci modelu OCTAVIA líbí nejvíce?

Vždycky mě potěší, když potkám liftback na silnici. Stejně tak i COMBI má stále šmrnc. Na první generaci se mi líbí hlavně její proporce a způsob, jakým sedí na kolech. 

Jaké byly největší překážky, na které jste při práci na první generaci modelu OCTAVIA narazil?

Jednoznačně největší výzvou bylo dát novou identitu téměř sto let staré značce, která tehdy měla velice slabou image. Náročné bylo také přijít s designem vozu, který by ztělesňoval všechny pozitivní aspekty značky, které jsem chtěl, aby v něm zákazníci viděli – tradici, kvalitu a sportovní ambice. Navíc se vše odehrávalo v letech 1993 a 1994, tedy jen chvíli po velkých politických změnách, a práce byla tehdy mnohem složitější, například spousta materiálů byla jen těžko dostupná. Ale vše jsme zvládli. 

Jak se vám spolupracovalo s českými inženýry? Mezi designem a výrobou obvykle dochází k velkým třenicím.

Spolupráce s českými inženýry pro mě byla intenzivní, ale velice pozitivní zkušeností. Pro ně to tehdy byly vzrušující časy, kdy se museli vypořádat s velkými změnami a transformací a zároveň vyvíjet modely FABIA a OCTAVIA, které byly prvními skutečně moderními vozy ŠKODA. Měl jsem na ně obrovské nároky, ale co se mi na českých inženýrech hrozně líbilo, bylo to, že mi nikdy neřekli „to nejde“. Vždycky si dokázali poradit.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.