Prvním zákazníkem modelové řady Škoda Popular byla firma Baťa

Foto: ŠKODA Auto

V roce 1934 stála Škoda Popular 17.800,- korun a obuvnická firma Baťa jich zakoupila několik desítek. Jak v provedení polokabriolet a roadster, tak i užitkové verze. Za volant tohoto vozu ale usedly i tehdejší osobnosti společenského nebo sportovního života, jako třeba fotbalový brankář František Plánička, nebo herečka Olga Scheinpflugová.


Foto: ŠKODA AutoV polovině 20. let minulého století zahájila značka ŠKODA velkorysý investiční program, přinášející efektivní masovou produkci na pásové lince a následně působivou modelovou ofenzívu. Předstupněm nové generace osobních vozů se v dubnu 1933 stal vůz ŠKODA 420 Standard, pádná odpověď na hospodářskou krizi. Oproti předchozímu typu Š 422 se podařilo snížit pohotovostní hmotnost asi o 250 kg, objem čtyřdobého čtyřválce 995 cm3 se 14,7 kW umožnil naplno využít dobových daňových zvýhodnění, cena činila 29 800 Kč.


Škoda Tudor - 20 let starý koncept s šestiválcem 2.8 30V o výkonu 142 kW by asi uspěl i dnes
Škoda 860 z roku 1932 s řadovým osmiválcem pod kapotou překypovala luxusem a moderní technikou
Označení RS používá Škoda již od roku 1974
PŘED 150 LETY SE NARODIL VÁCLAV KLEMENT


Na základě pozitivních zkušeností s tímto typem automobilka ŠKODA vyvinula modelovou řadu POPULAR. Již úvodní lidové provedení Š 418 POPULAR nabídlo díky páteřovému nosníku, nezávislému zavěšení všech kol, výhodnému rozložení hmotnosti (převodovka v bloku se zadní nápravou, systém transaxle) a přesnému hřebenovému řízení výborné jízdní vlastnosti na špatných silnicích. Čtyřválcový motor 902 cm3 měl výkon 13 kW a spotřeboval jen 7 l na 100 km. První prototyp vznikl 18. ledna 1934, během ledna a února následovalo dalších 19 kusů ověřovací série.

V úterý 6. března 1934 se vůbec prvním zákazníkem modelové řady ŠKODA POPULAR, nabízené od 17 800 Kč, stala zlínská společnost Baťa, mezinárodně proslulý výrobce obuvi a pneumatik, které dodával i pro vozy ŠKODA. Novinku měl osobně převzít “Chef” podniku Jan Antonín Baťa. O měsíc později, 9. dubna, pak jednání ředitele automobilky Ing. Karla Hrdličky vyústilo v objednávku dalších 30 vozů v provedeních polokabriolet a roadster. Po pozitivních zkušenostech z provozu moderně řešeného a úsporného vozu společnost Baťa zakoupila ještě další desítky automobilů řady ŠKODA POPULAR, mimo jiné s uzavřenou užitkovou karoserií.

ŠKODA POPULAR si rychle získala mimořádnou oblibu motoristů. Za volant vozu Š POPULAR usedala například herečka Olga Scheinpflugová, mezi prominentními majiteli nechyběla ani československá fotbalová reprezentace, tým vicemistrů světa 1934 v čele s kapitánem, brankářem Františkem Pláničkou. Kvality jednoho z nejdostupnějších automobilů na trhu potvrdila triumfální dálková jízda čtveřice vozů ŠKODA POPULAR z Prahy do jedenácti tisíc kilometrů vzdálené Kalkaty v Britské Indii. Zpáteční cesta vedla přes Bombaj, paroloď posádky opustily v Terstu a pokračovaly domů přes Itálii, Jugoslávii a Rakousko, čímž celkovou ujetou vzdálenost zaokrouhlily na 15 000 kilometrů.

Zákazníci v ČSR i v desítkách zemí světa přijali POPULAR velmi kladně, o čemž svědčí prudce rostoucí objem výroby, mezi lety 1934/1935 takřka na dvojnásobek. Jen v období 1935 – 1939 bylo vyvezeno takřka 6000 exemplářů. Za zmínku stojí, že to byly právě Populary, kterými začal vývoz automobilů ŠKODA do Číny, konkrétně od jara 1935. Z řady výrazných sportovních úspěchů připomeňme druhé místo ve třídě do 1500 cm3 na Rallye Monte Carlo 1936, náročnější zákazníky poté oslovila odvozená série komerčních verzí kupé a roadsteru POPULAR Monte Carlo. V roce 1936 se ŠKODA i díky této modelové řadě stala na domácím trhu prodejní jedničkou, jíž zůstává bez přerušení dosud.

K rostoucí oblibě nejmenšího z vozů značky ŠKODA přispěla průběžná modelová péče: již v létě 1934 se pod kapotou objevil silnější motor 995 cm3/14,7 kW, z dalších inovací připomeňme ventilový rozvod OHV a netříštivé čelní sklo z léta 1937, na podzim následovalo zvětšení motoru na 1089 cm3/22 kW. V roce 1938 se u vozů ŠKODA POPULAR 1100 OHV uplatnily kapalinové bubnové brzdy. Souběžně byla k dispozici ještě dostupnější varianta ŠKODA POPULAR 995 “Liduška” za cenu 17 300 korun, s výkonem 16 kW a čtyřmístnou uzavřenou karoserií. Kariéru automobilů POPULAR přerušily válečné události. Celkem vzniklo v letech 1934 – 1946 více než 21 000 zástupců modelové řady ŠKODA POPULAR, z toho asi 250 kusů po osvobození.

Odrazovým můstkem k poválečnému obnovení produkce se stalo provedení ŠKODA POPULAR 1101, jehož prototypy vyjely v létě 1939. Rozvor se protáhl o 40 mm, převodovka nyní již navazovala na motor se spojkou. Podařilo se zachovat příznivou spotřebu 8,5 l na 100 km při současném zvýšení výkonu na 23,5 kW. Modernizované provedení zamířilo k zákazníkům v roce 1946 jako ŠKODA 1101, známější je ale pod přezdívkou “Tudor”.

Prvním zákazníkem modelové řady Škoda Popular byla firma Baťa

ŠKODA Auto

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.