Testy ojetých aut, recenze nových aut

Rallyová ikona Renault 5 Turbo s motorem uprostřed slaví 40 let

12.06.2020 Jan Smékal Zdroj: Renault; Wikipedia
Foto: favcars.com

Renault 5 Turbo nebo R5 Turbo je odvozen od Renaultu 5, který by vyráběn v letech 1980 až 1985. V lednu 1980 ho Renault představil na autosalonu v Bruselu. Automobil byl navržen pro rallye a oproti civilní verzi měl motor uprostřed. Byl ale také prodáván v cestovní podobě v celkovém počtu 3 576 kusů.


Foto: favcars.comNa konci sedmdesátých let dvacátého století přestala Renaultu stačit vítězství s přeplňovanými motory v závodech 24 hodin Le Mans a Formule 1. Značka chtěla mít zastoupení i na rallye a tak v reakci na úspěch Lancie Stratos v rallye, která měla motor uprostřed, se viceprezident výroby v automobilce Renault, Jean Terramorsi zeptal Marca Deschampse z designového studia Bertone, zda by navrhl novou sportovní verzi Renaultu 5 Alpine. Charakteristickým prvkem tohoto vozu byla nová zadní část karoserie, kterou navrhl Marcello Gandini z Bertone. Ačkoliv standardní Renault 5 měl motor umístěný vpředu, 5 Turbo měl přeplňovaný motor Cleon o objemu 1397 cm³ umístěný uprostřed za předními sedadly v modifikovaném podvozku Renaultu 5. Ve standardní variantě motor poskytoval výkon 118 kW/160 koní a 221 Nm točivého momentu.

Ačkoliv R5 Turbo používá modifikovanou karosérii Renaultu 5 a byl značený jako Renault 5, mechanika byla radikálně odlišná. Nejviditelnější rozdíl je zadní náhon oproti normální verzi, která má přední náhon. V době jeho spuštění prodeje to bylo nejvýkonnější produkční francouzské auto. Prvních 400 vyrobených kusů R5 Turbo bylo vyrobeno v souladu s homologací Group 4 a vozy tak mohly začít konkurovat ostatním značkám na mezinárodních závodech rallye . Jakmile byly vyrobeny homologované modely, byla představena druhá verze s názvem Turbo 2. Turbo 2 bylo levnější, ale velmi blízko výkonové úrovni "jedničky", maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. 



Foto: favcars.comModel, který byl vytvořen Jeanem Terramorsim a vyprojektován Yvesem Legalem, vznikal s ohledem na rallye. Za tímto účelem muselo být zkonstruováno a homologizováno čtyři sta modelů. První exemplář Renaultu 5 Turbo byl prezentován během autosalonu v Paříži v roce 1978. Automobil s centrálně umístěným motorem v zadní části a s velkými koly, krytými mimořádně širokými zadními blatníky, se dostal na první stránky deníků. Měl neobyčejný vzhled – malý Renault na pěti steroidech. Renault 5 Turbo, který vyráblěla automobilka Alpine v Dieppe, si rychle nalezl své kupce. Zákazníci byli fascinováni výkonem 160 koní při 6400 otáčkách za minutu, dodávaným čtyřválcovým motorem Cléon-Fonte o objemu 1397 cm3, který byl umístěný centrálně v zadní části vozu, hned za předními sedadly.

Foto: favcars.comAutomobil byl původně nabízen s hliníkovými dveřmi a střechou a s designovým interiérem. Od roku 1983 začal být vyráběn ve verzi „Turbo 2” se stejnou technickou specifikaci, ale s interiérem, který byl inspirovaný Renaultem 5 Alpine Turbo; kvůli snaze o udržení optimální ceny byly vynechány hliníkové prvky karosérie – střecha a zadní a boční dveře byly vylisovány z ocelového plechu. Do doku 1986, který byl posledním rokem výroby tohoto modelu, z výrobního pásu sjelo dohromady 4857 kusů. Renault 5 Turbo, svěřený do profesionálních rukou takových mistrů volantu, jakými jsou například Didier Auriol, Francois Chatriot, Dominique Meyer, Joaquim Moutinho, Bruno Saby, Carlos Sainz, Alain Serpaggi, Jean-Luc Thérier nebo Jean Ragnotti dosahoval úspěchů v rallye po celém světě – kromě jiného například v roce 1981 v rallye Monte Carlo, kde zvítězil po pozoruhodném souboji s týmem Audi a modelem Quattro, s Porsche 911 vedeným Jeanem-Lucem Thérierem a s Bernardem Darnichem za volantem Lancie Stratos, nebo také v roce 1982 v Tour de Corse s 15 000 zatáčkami. 

Polský jezdec rallye Błażej Krupa startoval s Renaultem 5 Turbo v roce 1981 na mistrovství Evropy v ralley. V kole mistrovství Polska v závodech automobilů na okruhu u města Miedzana Góra v blízkosti města Kielce dokázal být nejrychlejší ve své třídě. Poté, co zvítězil v rallye v Jugoslávii a po předních pozicích v rallye Škody, Chalkidiki, Zlatých písků a Algarve skončil v závěrečné sezonní klasifikaci na šestém místě. V letech 1985 a 1986 vyhrála jugoslávská posádka Branislava Kuzmiče a Rudiho Saliho s Renaultem 5 Turbo Polskou rallye.

Rallyová ikona Renault 5 Turbo s motorem uprostřed slaví 40 let

favcars.com

Další články