Testy ojetých aut, recenze nových aut

CHRYSLER 180 - AMERIČAN Z PAŘÍŽE

08.01.2019 Petr Přikryl

Když se americkému koncernu Chrysler podařilo odkoupit většinový podíl akcií francouzské automobilky Simca, došlo k přejmenování společnosti na Chrysler France. Takové označení, a také částečně nefrancouzský původ vozu, způsobilo ve Francii vlnu odporu, takže nový Chrysler to hned na začátku neměl zrovna lehké.


Přes složitá jednání se sice Francouzům podařilo zachovat značku Simca pro všechny vyráběné modely, ale zlom nastal tehdy, když se společnost Chrysler France snažila proniknout na evropský trh a rozhodla se vyprojektovat zcela nový vůz, který by plně vyhovoval evropským zákazníkům a zároveň se stal vlajkovou lodí automobilky. Vývoj probíhal ve spolupráci s Francouzi a Angličany. Motor, čtyřstupňová převodovka, zadní náprava a interiér pochází z Francie, návrh karoserie a přední náprava jsou z Anglie a pouze automatická převodovka, montovaná za příplatek, je z Ameriky.  Vzhled vozu byl na tehdejší dobu impozantní. Samonosná karoserie nezapřela svůj americký vliv dlouhou přídí a splývající zádí. Začalo se mu říkat Američan z Paříže. Svou podobnost ale nezapře s bratrským modelem Sunbeam 1250/1500 Hillman Avenger. Britové se totiž na vývoji také podíleli.

NOVÝ KONCEPT-FRANCOUZSKÁ TECHNIKA-AMERICKÝ KOMFORT

Vychutnejte si sériové luxusní vybavení nového Chryslera za příznivou cenu“, hlásaly dobové prospekty. Veřejnosti byl představen automobil klasické koncepce, který byl prezentován jako pohodlný a prostorný rodinný vůz. Svým provedením, výbavou a jízdními výkony představoval po všech stránkách kvalitní automobil střední třídy. Moderní čtyřválcový motor s rozvodem OHC a vačkovým hřídelem v hlavě, posazený klasicky vpředu, umožňoval vozidlu dosahovat velké rychlosti a výborného zrychlení. Model 180 měl motor o objemu 1812 ccm, výkonu 97 koní a dosahoval nejvyšší rychlosti 170 km/h. Přední kola byla nezávisle zavěšena na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson. Zadní hnací tuhá náprava vycházela z typu Simca 1301/1501. Vůz měl posilovač brzd a všechny brzdy kotoučové. Pohodlí zajišťovala měkká a dobře tvarovaná sedadla. Přední sedadla byla posuvná, opěradla seřiditelná, umožňující dokonce lůžkovou úpravu.

Zadní sedadlo bylo vcelku a mělo zasunovatelnou sklopnou loketní opěrku. Přístrojová deska byla z velmi příjemného materiálu, obsahovala uzamykatelnou schránku a kruhové budíky známé z typu 1301/1501, které byly osvětleny zeleným světlem. Všechny ovládací prvky byly velmi dobře dostupné a snadno se ovládaly. Může se tedy zcela bez nadsázky říct, že Chrysler začal prožívat své nejúspěšnější období a zájem o něj stále stoupal.[1] 

„CHÁČKO“- AUTO ŘEZNÍKŮ, ZELINÁŘŮ, PUMPAŘŮ A VEKSLÁKŮ…

Neřeklo se mu jinak, než cháčko (pozdějšímu modelu pak Španěl -vyráběl se totiž ve španělské pobočce Chrysler). V Československu bylo okamžitě velice žádaným vozem zelinářů, řezníků, pumpařů a veksláků. Prodával se v Tuzexu (cca 21 000 bonů) a pár kusů i v Mototechně těsně pod hranicí 100 000 Kčs.

V AUTOBAZARECH SE NIKDY MOC NEOHŘÁLO

„V autobazaru jsem ho mnohdy nestačil ani zaparkovat a už měl zájemce. Většina běžných lidí uznale a obdivně pokývala hlavou, ale za cenu cháčka, jste si v té době mohli koupit dva Fiaty 127, nebo tři starší zachovalé Škody 100. Musím ale uznat, že technické a užitné vlastnosti byly skutečně ve srovnání se škodovkou trojnásobně lepší. Tak třeba zavazadlový prostor - v amerických filmech jsme častokrát viděli, jak jeden padouch naložil toho druhého do kufru auta…U cháčka by to šlo také. Vše jsem si chtěl užít na vlastní kůži, tak jsem si jednoho Chryslera koupil, ale po čtrnácti dnech jsem se ho rychle zbavil. Neměl jsem až takovou potřebu zdůrazňovat odlišnost od ostatních. Tolik kontrol od VB se v té době dalo zažít snad pouze na hraničním přechodu v Rozvadově. Na prodej svého auta si živě vzpomínám. Projížděl jsem Štěpánskou ulicí směrem k Václaváku a okamžitě za mnou vyrazili „směnárníci“ od Tuzexu. Auto jsem zaparkoval a už jsem s ním neodjel. Chlapík z kožené bundičky vytáhl peníze, nabídl cenu, která se nedala odmítnout, mávl na taxík, který mě odvezl domů, a bylo to.“

97 KONÍ, TY NIKDO NEDOHONÍ…

Téměř sto koňských sil popíši historkou. Kamarád potřeboval dopravit svoje nepojízdné auto značky ŽUK do servisu. Za mého čtrnáctidenního Chryslera jsme tento polský výrobek zapřáhli a vyrazili směr Roztoky u Prahy. Na rovné a přehledné silnici podél Vltavy jsme dojeli pána s Renaultem 4CV. Jel pomalu, tak jsem ho začal předjíždět. Když jsem byl na jeho úrovni, tak začal přidávat a já musel podřadit a sešlápnout plynový pedál až na podlahu. Cháčko zaburácelo, ale pán přestal závodit až v momentě, když na konci lana uviděl zapřaženého polského krasavce. U stažených závor nás pak dojel a k mému úžasu ani nenadával, naopak obdivoval jakou, že má auto sílu. „No vidíte, a to ještě kolega potřebuje do obchodu v Roztokách dopravit 400 kg brambor, které jsou uvnitř nepojízdného Žuku. Ale co. Francouz, jako Francouz“, pochválil jsem jeho berušku. Vlak projel a pán jel zbytek cesty za námi.“

… ALE MÁ PROBLÉM S KOROZÍ

Skutečně největším problémem „cháčka“ byla koroze snad všech exponovaných míst, co jich automobil má. Zvednout 1095 kg vážící auto pomocí heveru například při výměně pneumatiky u pětiletého auta, bych nedoporučoval. Prahová a podlahová část se mnohdy začaly propadat. Vlivem koroze zatékala voda do zavazadlového prostoru. Dokonce jsem viděl Chryslera, který měl díru vedle střešní antény nad čelním oknem. Tehdejší autoklempíři měli práce dost a dost. U motorů se rychle opotřeboval vačkový hřídel. S podvozkovou částí problém nebyl, s výjimkou kardanového hřídele a hlučnějšího diferenciálu. Zde často pomohl ruský olej GOST.

KDE JE CHÁČKO DNES???

Nedávno jsem se potkal při natáčení rozhovoru s jedním kameramanem, který se ke mně hlásil s tím, že dodnes má Chryslera zakoupeného v osmdesátých letech u nás na Libni. Je to velká výjimka. Najít toto auto, v provozuschopném stavu, je hledání jehly v kupce sena. Pokud se vám to podaří, tak vězte, že investovat do pořízení a renovaci tohoto auta se vyplatí.

 

[1] Zdroj: http://www.simcaklub.cz/chrysler-160-180-2l/ 
Fotografie: http://autocart.biz/chrysler-180/

 

 


CHRYSLER 180 - AMERIČAN Z PAŘÍŽE

Další články