Testy ojetých aut, recenze nových aut

SIMCA 1301 S - OBLÍBIL SI JI I ALEXANDER DUBČEK

01.01.2019 Petr Přikryl

Do tehdejšího Československa  byly vozy Simca  Aronde a Elysée  dováženy  již od konce  padesátých  let. Modely 1301 a 1301 Speciál byly v Československu velice populární. Říkalo se jim francouzský Mercedes, nebo také „vlaštovka“ podle vlaštovky ve znaku auta. Bylo to auto doktorů a právníků.  Koupit se daly v Mototechně nebo v Tuzexu za 105 tisíc korun. Průměrná mzda v ČSSR tehdy byla 1 937 korun, nebylo to opravdu auto pro každého.


Říkalo se jí „Francouzský Mercedes“

V únoru 1970 se na trhu  se objevil  model  Simca 1301 Speciál. Čtyřdveřová karoserie byla bohatě prosklená a  velmi elegantní s velkým  prostorem pro cestující  i zavazadla. Jako pohonná jednotka byl použit osvědčený čtyřválec o objemu 1290 ccm. Vylepšený a označený jako motor 312 T dával  při 5200 ot/min výkon 62 koní. Vůz dosahoval maximální rychlosti okolo 130  km/hod. Později byl dokonce vybaven alternátorem, místo dynama a posilovačem brzd.

Pohodlí a luxus kam se podíváš

Jízda se Simkou byla velice pohodlná a to i pro pět cestujících. Zavazadlový prostor byl více než dostatečný, takže dlouhé cesty na dovolenou do Jugoslávie nebo k maďarskému Balatonu nebyly žádným problémem. Tomu odpovídal i slogan z dobového reklamního letáčku: „Polykají-li se kilometry, je důležité sedět za jízdy pohodlně. Simca 1301 Speciál neopomíjí nic pro pohodlí Vaší rodiny.“

Příjemný pohled na přístrojovou desku z imitace dřeva s kruhovými přístroji dával skutečně pocit luxusu. Dnešní pohled je samozřejmě jiný, ale v té době byla imitace dřeva v automobilech vrcholem extravagance a známkou přepychu. V autobazaru jsme často při prodeji Simky dostávali otázku: „Má to jódovky?“ Model 1301 S měl totiž velmi žádané a módní přídavné obdélníkové jódové (halogenové) reflektory. Dalším znakem luxusu byly také ozdobné lišty kolem celého obvodu karoserie a hlavně řazení na podlaze, místo pod volantem. K umístění řadicí páky se říkalo. „Ve francouzském autě je vždy umístěná tak, aby se řidič mohl nenápadně dotknout stehna spolujezdkyně.“

KOROZE NIČILA VŠECHNY TEHDEJŠÍ VOZY, SIMCU NEVYJÍMAJE

Největším problémem tehdejších aut však byla koroze. Prahy, spodky dveří a také zadní nosníky pod zavazadlovým prostorem, to byla problematická místa tohoto vozu. Odborník to poznal na první pohled, a to tehdy, když ozdobná lišta, přecházející od zadních dveří a zadního blatníku, nebyla ve vodorovné poloze. S motory, převodovkou a podvozkem problém nebyl. Horší to bylo s kardanovým hřídelem a diferenciálem, které byly často hlučnější. V nabídce tehdejších autobazarů se Simca nikdy moc neohřála.

SIMCA 1301 BYLA VOZEM LÉKAŘŮ, PRÁVNÍKŮ A TEHDEJŠÍ INTELIGENCE

Vzpomínám například na MUDr. Radko Vrabce, který byl mimo jiné ošetřujícím lékařem Jana Palacha, a kterému jsem Simku 1301 S prodával. Doktor Vrabec si pečlivě vedl záznamy o opravách a údržbě, nebo spotřebě benzinu. V autě jak sám říkal, sbíral síly pro svoji náročnou práci plastického chirurga. Dalším známým majitelem byl třeba Alexander Dubček, který si prý dokonce drobné opravy na své Simce prováděl sám.

TOHLE AUTO JSEM MILOVAL

Pro mě byla Simca 1301 symbolem toho, co v úvodu článku popisuji. Několik jsem jich také sám vlastnil. Vzpomínám si na příhodu se Simkou, kterou jsem koupil od jistého doktora ze Slaného. Na čelním okně zůstala samolepka s Aeskulapovou holí označující lékaře. To bylo tehdy běžné označení soukromých vozů lékařů. Samolepka však za oknem zůstala, i když jsem s vozem už dávno jezdil já sám. Nijak jsem to neřešil, až jednou u Kralup nad Vltavou jsem míjel ošklivou dopravní nehodu. Na místě již byla Veřejná bezpečnost, a když viděli přijíždět takto označené vozidlo, pochopitelně očekávali odbornou pomoc. Okamžitě jsem vysvětlil, že vozidlo pouze převážím známému doktorovi do servisu, že Hippokratovu přísahu jsem nikdy nesložil. Omdlévám, při pohledu na odřené koleno pane kapitáne, hlásil jsem ze staženého okénka."

A ještě jedna perlička na závěr. V Roudnici nad Labem byla prodejna náhradních dílů, kde jsem měl kamaráda, který dlouho nechal ve výloze startér právě na model 1301 i s cenovkou 17.860 korun. Startér nikdy nikdo nekoupil a jak se později ukázalo, došlo k chybě s cenou tohoto dílu. Tato banalita však dodávala Simce další přívlastek výjimečnosti a ona výjimečná skutečně byla. Do konce výroby jich z výrobních pásů v továrnách v Poissy poblíž Paříže sjelo přes 1.300 000 kusů.

A JAK JE TO DNES?

Dnes se zachovalá Simca 1301 S, až na pár výjimek koupit téměř nedá. V nabídce okolních států EU jich naleznete velice málo. U nás díky někdejší veliké oblibě, je naleznete pouze v počtu desítek kusů, často v zoufalém stavu. Není vůbec snadné rozpoznat Simku s nějakým investičním smyslem. Jedno je zcela jasné. Cena již klesat nebude.

No a co říci na úplný závěr o této zaniklé, ale slavné automobilové značce? Snad se jen zeptat, kam že odlétly ty úžasné "vlaštovky"? Pár „genů“ Simky ale dále přežívá v autech Peugeot, nebo Renault dodnes. A tom si povíme někdy příště.

Zdroj obrázků: Internet


SIMCA 1301 S - OBLÍBIL SI JI I ALEXANDER DUBČEK

Další články