Testy Ojetin - Testy a recenze nových i ojetých vozů

ŠKODA 100/110 – CHCEŠ MODROU? NENÍ, DOSTANEŠ ZELENOU…

26.03.2019 Petr Přikryl

Na začátku 70. let stála nová ŠKODA 100 45 tisíc korun a byl o ní ohromný zájem. A to takový, že si zákazníci nemohli dokonce vybírat ani barvu. Zkrátka měli takovou, jaká na ně vyšla. Většinou jim to ale vůbec nevadilo. ŠKODA 100 byl model, který motorizoval tehdejší Československo a spolu s dovozem Žigulíků umožnil v 70. letech zrušit pořadníky na auta. Z tohoto hlediska šlo o významný automobil. Navíc, auto šlo snadno a levně opravit a tak za pár let „hundrtka“ doslova zaplavila československé silnice.


Návrh budoucí Škody 100 se objevil již v roce 1963, tedy o rok dříve, než výrobní linku mladoboleslavské továrny opustilo první "embéčko“. Jednalo se o vylepšený, hranatější model Škody 1000 MB inspirovaný modely Renault 8 a Simca 1000 ze samého počátku šedesátých let.  Výroba ale začala až na konci srpna 1969 k 75. výročí vzniku Automobilových závodů v Mladé Boleslavi. Stalo se tak i po rozsáhlém požáru, který zničil velkou část závodu. Nový vůz dostal modernější a pevnější karoserii, změnil se rovněž interiér a částečně i některé konstrukční prvky. Škoda 100 z roku 1969 (interní typové označení 722) dostala široký "C" sloupek.

Karoserie rovněž přinesla větší zavazadlový prostor, na zadním čele se vyjímaly výrazné vodorovné skupinové svítilny, které vzhledově budily dojem větší šířky auta. Nový byl sloupek řízení a stylisticky propracovanější palubní deska. Stovka již měla kotoučové brzdy Dunlop na předních kolech. Motor s převodovkou zůstal vzadu téměř beze změn. Slabší verze s motorem o zdvihovém objemu 988 cm³ / 35 kW a s maximální možnou rychlostí 125 km/h nesla označení Škoda 100 a byla k dostání v základní verzi Standard nebo de Luxe. O něco silnější byla Škoda 110 L (de Luxe) s motorem 1107 cm³ / 39 kW a maximální rychlostí 135 km/h, nakonec přibyla ještě Škoda 110 LS (de Luxe Super) s motorem 1107 cm³ / 46 kW a rychlostí 140 km/h, který byl převzatý z dvoudveřového kupé Škoda 110 R. Celkem bylo v letech 1969 až 1977 vyrobeno 1 079 708 vozů Škoda 100 a 110.  Výroba byla definitivně ukončena roku 1977.

Větší problém byl s nedostatkem náhradních dílů. To bylo stejné, jako s pověstnými banány. Jednou jste měli štěstí a o to i větší radost, když jste potřebný díl sehnali. V létě se stovky docela přehřívaly, tak někdo vymyslel součástku, která držela pootevřenou zadní kapotu, a už vás na cestě k Balatonu nic nezastavilo. Na sněhu nebyl větší problém dojet si na kávu třeba na Ještěd. Stovky a stodesítky se exportovaly do řady západoevropských zemí, kde patřily k nejlevnějším na trhu. Zejména svými dobrými jízdními vlastnostmi na kluzkém povrchu získávaly své stálé příznivce. Stojí za zmínku, že po předchozích typech se také Škody 110 L exportovaly v rozloženém stavu  dokonce i na na Nový Zéland. 

„STOVKA“ NAUČILA ŘÍDIT TISÍCE ŘIDIČŮ, MNĚ PAK DOPŘÁLA POCIT Z PRVNÍ HAVÁRIE

Pro mnohé byla ŠKODA 100 auto, se kterým získali svůj řidičský průkaz. Autoškoly Svazarmu totiž tento automobil používaly jako výcvikové vozidlo. Ani u mě to nebylo jinak. V roce 1976 jsem absolvoval autoškolu v Litoměřicích. Od jízd jsem byl odvolán se slovy zkušebního komisaře: „Pro vás je škoda benzinu v autoškole. Pojede další…“ Testy jsem posléze udělal s jednou chybou. Bratr, který ve Svazarmu tehdy pracoval, na mě mrkl, že je to dobrý. Šel jsem si tedy na nádvoří Svazarmu připravit, bratrem zapůjčené, auto na svoji první jízdu. Před garáží ovšem stálo právě auto autoškoly bez sedadla řidiče, které mechanik opravoval. Slušně jsem se tedy zeptal, zda mohu s tímto autem popojet. Usednul jsem na místo spolujezdce, nastartoval a… použil jsem pedál spojky instruktora, který jsem ovšem ovládal pravou nohou. Tou levou jsem přes středový tunel sešlápl plynový pedál, soustředil jsem se a na zpátečku se rozjel. Prosím, nezkoušejte to. Ani zkušený řidič si nedokáže tuto výměnu nohou dostatečně uvědomit. Letěl jsem na zpátečku přes celé nádvoří. Pouze zázrakem jsem netrefil čekající absolventy mého řidičského kurzu, před kterými jsem se chtěl vlastně i předvádět. Rána jako z děla, náraz jako při bariérové zkoušce. Ležím na utrženém sedadle a převodovku s motorem mám za hlavou. Jsem trochu v šoku. Proberu se v momentě, když nade mnou stojí policejní komisař a praví. „ No to sem ještě nezažil. Chlapec ještě nepřevzal řidičský průkaz a už způsobil takovou havárii.“ Slíbil jsem, že škodu uhradím a vzhledem k tomu, že se vše odehrálo, mimo veřejnou komunikaci mně řidičák nakonec vydali. Škodovku jsem pak pomáhal opravit a vše dobře dopadlo.

ŠKODA 100 L MÍSTO CHATY A MOJE „ZÁVODNÍ“ ZAČÁTKY

Od rodičů jsem dostal chatu, ale já chtěl auto. Právě s mechanikem Svazarmu, který tehdy opravoval to sedadlo, jsem se domluvil, že já si vyberu auto, on ho zaplatí, chata se převede a obchod bude uzavřen. V autobazaru pod Libeňským mostem, kde jsem později roky pracoval, jsem si vybral Škodu 100 L, světle modré barvy s novou karoserií. Auto vypadalo jako nové, akorát moc nejelo. V dalších letech jsem stovečku upravoval a zažíval s ní první motoristické zkušenosti. Přelakoval jsem jí do závodních barev, snížil podvozek, namontoval výfuk „burgas“, dokonce jsem v ní měl bezpečnostní rám ze závodní Š 120 S a svět mi ležel u nohou. Stejně na ni, jako mnozí, rád vzpomínám, jako se vzpomíná na první lásku. Nedávno jsem se projel se zachovalou Škodou 110 LS a po chvíli jsem zatáčky projížděl kontrolovaným smykem, jako kdysi.

CENY MODELU ŠKODA 100/110 NEUSTÁLE STOUPAJÍ

Škodovky z této modelové řady můžete koupit od 30 000 před renovací, která vás přijde podle stavu na dalších 80 – 100 tisíc korun. S nákupem auta s prodejní cenou nad 100 tisíc korun bude nejlepší, když vám pomůže odborník. V bezvadném stavu se klidně prodávají za 250 až 300 tisíc korun. Ceny neustále rostou. Svezení vás sice až tak neoslní, ale investice do této Československé legendy se určitě vyplatí.


ŠKODA 100/110 – CHCEŠ MODROU? NENÍ, DOSTANEŠ ZELENOU…

Další články