Testy ojetých aut, recenze nových aut

ŠKODA 110 R - VÝJÍMEČNÉ AUTO Z DOBY NORMALIZACE

02.07.2019 Petr Přikryl

České Porsche - i tak se v době normalizace říkalo modelu 110R/RS, které i dnes zaujme svým sportovně elegantním designem. Mělo se jednat o vůz určený především na vývoz a taky v prvním období za hranice putovalo zhruba 90 % vyrobených vozů. V tehdejším Československu bylo kupé prodáváno v Mototechně volnou formou, tedy bez pořadníku od 66.800,-Kčs, později dokonce za 78.000 Kčs. V Tuzexu pak „erko“ stálo 15 500 bonů.


Zájem o auto byl obrovský, ale koupit ho, byl kvůli malému počtu vozů na tuzemském trhu velký problém. V autobazarech se proto „erko“ neohřálo ani půl hodiny. Na inzerát to bylo podobné, ale protože se Škoda 110 R Coupé musela potýkat s opožděnými dodávkami některých dílů i s jejich občas nepříliš vysokou kvalitou, pár se jich koupit dalo od těch, kterým došla trpělivost, a neměli ty správné známosti na shánění náhradních dílů. Problémy působila například i koroze.

První prototyp kupátka vznikl v roce 1968. Sériově byl vyráběn od roku 1970, v několika modelových provedeních, která se lišila více méně jen v detailech. Škoda 110 R je poháněn kapalinou chlazeným řadovým čtyřtaktním čtyřválcem, se zdvihový objemem 1 107 cm³ o výkonu 45,6 kW, což vozu stačí na dosažení rychlosti přes 140 km/h. Motor je za zadní nápravou. Vůz má čtyřstupňovou, plně synchronizovanou převodovku. Brzdy vozu jsou dvouokruhové, na přední nápravě kotoučové, na zadní bubnové. Karosérie je pak samonosná, ocelová, dvoudveřová typu kupé s počtem míst 2+2. Přední část karosérie je až na malé detaily prakticky shodná se sedanem Škoda 110. Dveře jsou bezrámové konstrukce a zadní vyklápěcí okna jsou též bez rámů.

Interiér je vybaven dvojicí pohodlných sportovních sedaček, které lze jednoduše posunovat a jejich opěradla sklápět. Vzadu jsou další dvě nouzová místa, přístupná po sklopení opěradel předních sedaček. Palubní deska je vybavena všemi potřebnými ukazateli – tachometrem, otáčkoměrem, palivoměrem, teploměrem a tlakoměrem oleje. Model 1971, se vyznačoval ozdobnými lištami na blatnících, které byly převzaty z modelů Škoda 1000 MB, palubní deskou s imitací dřeva a přední maskou se dvěma světlomety. Přední sedačky ještě nebyly vybaveny opěrkami hlavy. Model 1972 přišel o ozdobné lišty na blatnících, hrdlo palivové nádrže bylo kryto plechovým víčkem. Přední sedačky dostaly opěrky hlav a na zadních sloupcích přibyly mřížky pro bezprůvanové větrání.

Počátkem roku 1973 byly uskutečněny další změny. Vůz dostal novou masku se čtyřmi světlomety, víčko palivové nádrže bylo přemístěno o cca 10 cm nahoru a konečně byl montován dvourychlostní ventilátor topení se zvýšeným výkonem motorku, díky kterému již nemusela posádka vozu v zimních měsících tolik mrznout. V dalších letech byly vyráběny vozy v téměř identickém provedení, měnila se pouze paleta barevných odstínů a rozšiřovala se nabídka doplňkové výbavy. Bylo montováno modernější palivové čerpadlo a karburátor.

Pro pár vyvolených byla k dispozici i civilní verze Škoda 110 RS - těchto vozů bylo vyrobeno jen několik desítek v limitované sérii pro zákazníky s devizovým kontem - pro Tuzex a export do SRN. Vůz měl specifickou výbavu, střešní okno, upravené brzdy a zvýšený výkon motoru. Barva byla výhradně hráškově zelená. Od srpna do prosince roku 1980 byl vůz vyráběn v provedení model 1981. Vůz dostává elektricky vyhřívané zadní okno a jsou montovány třináctipalcové disky s pneumatikami 165 SR-13 místo dřívějších čtrnáctipalcových disků s pneu 155 SR-14. Za deset let, bylo vyrobeno celkem 57 085 vozů.

Musím také zmínit, že na základě kupé 110 R byly vyvinuty závodní vozy 110 R Rallye, Škoda 180/200 RS a 130 RS. V lednu 1977 například stotřicítka vyhrála ve své třídě v legendární Rallye Monte Carlo. Dalším úspěchem bylo celkové vítězství kupé 130 RS v Mistrovství Evropy značek cestovních vozů 1981.     

JAK JSME KUPOVALI SLANEČKA

V inzerátu se objevilo erko na prodej. Okamžitě jsme telefonovali prodávajícímu a za pár minut jsme již s ním jednali. Pohodový, starší pán nám vylíčil, že se obává koroze, na kterou ho upozornil mechanik v servisu. Motoricky a mechanicky je prý auto v naprostém pořádku. Na autě skutečně bylo pár zkorodovaných míst, ale my jsme na podobné stavy byli zvyklí. Cena byla velice příznivá, dokonce jsme usmlouvali slevu, tak na otázku zda má přinést klíčky a auto projedeme, jsme odpověděli jako mistři světa, že ne. Šli jsme tedy s prodávajícím podepsat Kupní smlouvu a oba jsme přehlédli něco podstatného! Když jsme se vrátili před dům k zaparkovanému erku, tak po odemčení dveří jsme dostali šok. Kde je volant? Aha, ten je vpravo! Už jsme pochopili, proč nám prodávající poskytl takovou slevu. Pár minut počítáme, za kolik „vrátíme“ řízení na levou stranu. Odjíždíme, což byl docela také zážitek. Pomoc, sedím snad ve škarpě. Jede něco proti? Mohu předjíždět? Večer nám kamarád vypráví příběh o utopených erkách určených na vývoz. Pár kousků se dostalo zpět do Československa, no a my nyní asi jeden máme. Začali jsme shánět díly na předělání na levostranné řízení. Chceme také vyzkoušet jednu legendární příhodu, s čímž nám ochotně pomáhá motorismem nepolíbený kamarád Vojta.

SOUDRUHU KAPITÁNE, MĚ ŘIDIČÁK VLASTNĚ NIKDY NELÁKAL

V této době, byla na všech příjezdech (a odjezdech) do Prahy kontrolní místa se stálou službou VB. Příslušníci seděli v mobilních buňkách a prostě prudili. Stačilo, když jste ve dne jeli s rozsvícenými světly a už vás stavěli.  Stalo se tak i při našem „testu“, při příjezdu do Prahy od Ústí nad Labem. Pane (někdy i soudruhu) řidiči, předložte doklady k vozidlu a vaše doklady. Vojta předává technický průkaz a občanku. No tak jak dlouho budu ještě čekat, říká příslušník. To já nevím, odpovídá Vojta. Řidičák - řekne přísně. No víte, já jsem si ho nikdy neudělal. Řízení mě až tak nebaví. Brunátný policista stěží lapá po dechu. No tak to bude drahý. Ty si už jen tak nezajezdíš. Odchází do buňky. My se v autě chechtáme a věříme, že vše dobře dopadne. Po deseti minutách přicházejí dva příslušníci. Říkalo se jim Vašek s Bohoušem, a jeden povídá: Jak si to představujete řídit motorové vozidlo bez řádného oprávnění? No soudruhu, já žádné vozidlo neřídím, já se pouze vezu. Příslušník nahlédne okénkem do auta a … volant nikde. No, no… aha, vy uličníci. Dostali jste mě. Nakonec reagoval v pohodě. Možná tuto historku také znal a dnes ji zažil na vlastní kůži stejně jako my. Dobře to dopadlo. Za tři týdny má naše erko volant konečně vlevo, na STK si ani nevšimli stěračů, které stírají v opačném směru. Po dalším týdnu si auto od nás kupuje číšník z vinárny v Mělníce. Ještě dlouhé roky jsem tam erko vídal stávat. Později v autobazaru jsem si vždy při prodeji erka vzpomněl na našeho „slanečka“. 

FYZIKÁLNÍ ZÁKONY SI ZAKRÝVAJÍ OČI

Toto s nadsázkou řekl komentátor při Rallye Monte Carlo v roce 1977, kde škodovky obsadily první dvě místa ve své třídě. Sám jsem si ověřil, že se tento výrok blíží k pravdě. S kupátkem se skutečně dalo jezdit „dveřmi napřed“, kontrolovaným smykem. Těžký zadek jste měli pod kontrolou. Pamatujete na příhodu z článku o Fiatu 128, kde erko prohrálo závod na 3 km? V zimě, na sněhu a s letními pneumatikami došlo k odplatě. Fiat zůstal pod kopcem. Erko jelo, jakoby ho řídil John Haugland (norský tovární jezdec týmu Škoda Motorsport, který se v sedmdesátých a osmdesátých letech účastnil mistrovství světa v rallye). Tento jezdec řekl další památnou větu, se kterou lze také souhlasit. …Škoda 130 RS je takové Porsche východu. Škoda 110 R byla základem tohoto sportovního auta a klidně tak budu označovat běžnou Škodu 110 R i dnes.

JAK JE TO TEDY S ERKEM DNES? 

Zkorodované erko, které stálo ještě před pár lety 25 tisíc, dnes pod 80 tisíc korun asi nekoupíte. Podle různých veteránských magazínů, se jedná o vozidlo s jedním z nejvyššího nárůstu ceny. Zcela běžně se dnes prodávají čtyřicetileté kousky za půl milionu korun. Určitě se vyplatí pomoc odborníka na posouzení stavu. Snadno můžete naletět. Erko je velice dobrá investice. Ceny i nadále porostou. Hodně štěstí.


ŠKODA 110 R - VÝJÍMEČNÉ AUTO Z DOBY NORMALIZACE

Další články