Testy ojetých aut, recenze nových aut

ŠKODA 120 se prodávala v jakékoliv době a za jakoukoliv cenu

13.01.2020 Petr Přikryl

ŠKODA 105/120, sehrála velkou roli v listopadových dnech 1989. Tajně s ní totiž vyjížděla Jiřina Bohdalová informovat občany českého venkova o dění v Praze. Auto kupovala v tehdy slavném autobazaru na Libeňském ostrově a při nákupu prozradila, že potřebuje obyčejné a nenápadné auto, které využije i k výjezdům mimo Prahu. Výjezdy na venkov v této době byly totiž velice důležité, protože tamní lidé o revoluci neměli téměř žádné informace.


Byly to takové výjezdové skupiny, kde byl jeden člověk z divadla, jeden člověk z disentu a jeden student. Jiřina Bohdalová uvítala, že kupovaná škodovka měla poznávací značku Litoměřic. Policie tehdy totiž kontrolovala všechny výjezdy z Prahy a „venkovské“ číslo je nechávalo v klidu. Snadno tedy proklouzla a společně s kolegy obstarávala velmi důležitý tok informací z Prahy na venkov.

ŠKODA 105/120 nahradila v roce 1971 morálně, technicky i bezpečnostně zastaralé Škody 100/110.  Zcela nová karoserie byla, dynamičtější a disponovala větším celkovým zasklením, což znamenalo do jisté míry nadčasový design a iluzi mnohem většího vozu, Tvary karosérie nakreslili škodováčtí inženýři, i když je patrné, že se přece jen nechali inspirovat nákresy, které pro dřívější a zavržené škodovácké projekty nakreslil věhlasný italský designér Giugiaro.  Automobil vyhovoval požadavkům EHK ohledně pasivní i aktivní bezpečnosti. Přesto se ale mezi motoristickou veřejností šířila jedna hororová fáma: do strany se otevírající přední kapota bude prý při nehodě utínat hlavy. Fámy se však ukázaly jako nepodložené. ŠKODA 105/120 prošla testem deformačních zón, bezpečnostních zámků,  hřídele volantu, nebo palivové nádrže v zadní části vozu. Všechny testy potvrdily, že se jednalo v té době o bezpečný vůz.



Podvozek ovšem zůstal prakticky stejný jako u předchůdce, tedy modelu ŠKODA 100/110 a mnoho se nezměnilo ani v motorovém prostoru. Pouze chladič se ze zadní čísti přestěhoval dopředu. Následkem toho ale bylo nutno instalovat dlouhatánskou chladicí soustavu, do které se vešlo celých 12,5 litru kapaliny. Pamětníci vědí, že kvůli tomu dlouho trvalo, než v zimě začalo fungovat topení. Pro výrobce pak bylo příjemné snížení počtu výlisků i svarů oproti předcházejícímu modelu, protože to přineslo zrychlení výroby.  Podstatným krokem ke zvýšení životnosti automobilu bylo také zavedení elektroforetického lakování karosérie.

Motoristické veřejnosti byla ŠKODA 105/120 představena na Brněnském strojírenském veletrhu v roce 1976. Tehdejší verzi se říkalo „užovka“, pro úzký rozchod kol. V roce 1983, přišel facelift označovaný jako „emko“ (M= modernizace). Auto mělo jinak tvarovanou příď s plastovými nárazníky, blinkry se přesunuly z nárazníku výše k okraji blatníků a proměnil se také tvar předních i zadních světel.  Rozchod předních i zadních kol byl rozšířen. Modernizovaná ŠKODA 105/120 se prodávala se  58 tisíc korun (Š 105 – 56 tisíc korun) a ve své době  se jednalo o jeden z nejrozšířenějších modelů. Doslova motorizovala Československo. Na přelomu let 1989 a 1990 byla výroba ukončena a nahrazena přelomovým modelem Favorit. Celkem bylo vyrobeno 2 020 250 kusů modelu ŠKODA 105/120. 

ŠKODA 105/120 se prodávala dobře v jakékoliv době a za jakoukoliv cenu

Prodával jsem jich stovky, znal jsem všechny její záludnosti a už podle zvuku bouchnutí dveří, jsem poznal kolik má asi najeto. Před pár měsíci jsem v jiném článku na tomto webu psal  o Fiatu 600 a popisoval v něm obtížné motoristické začátky mojí manželky. Teprve až díky Škodě 105 S se ale rozjezdila a později s emkem Škodou 120 L brázdila silnice jako Eliška Junková. Ani po letech nemohu zapomenout na příhodu z našeho autobazaru v Libni. Můj kolega přebíral do prodeje Škodu 120L červené barvy, roku výroby 1983, řádně opotřebenou asi 180 tisíci ujetými kilometry. S prodávajícím se domluvil na prodejní ceně 28.600 Kčs. Já jsem ve stejný okamžik bral do prodeje Škodu 120 L stejné barvy a ročníku, v technicky bezvadném stavu s 96 tisíci kilometry na tachometru a s prodejní cenou 39.800 Kč. Co se však stalo? Třetí náš kolega omylem prohodil prodejní cedulky. Do pěti minut měla levnější, ale celkově lepší škodovečka svého majitele. S autem nechtěl ani jezdit, složil zálohu s tím, že ráno si pro vůz přijde. Tak se i stalo. Teprve komentář mého kolegy, že se „jeho“ horší auto prodalo dříve, než to „moje“ mě přimělo k tomu, že jsem se šel podívat na prodejní plochu a zjistil, co se stalo. Začali jsme se dohadovat, co s tímto omylem uděláme. Byla středa a to k nám jezdili kupující ze Slovenska. Omlouvám se všem Slovákům, ale o prodeji tehdy nerozhodovala pouze cena, ale spíše nedostatek automobilů. Odpoledne tak odjížděla směr Michalovce i tato omylem dražší a stavem horší stodvacina.

Modely 105 nebo 120 znovu ožívají jako youngtimery a je o ně velký zájem. Brázdily sice silnice ještě nedávno, ale dnes hodnota zachovalých kusů stoupá a kupců přibývá. Škoda 105 ještě před pár lety stála 25 tisíc korun. Dnes je cena klidně 100 tisíc a více. Pokud se vám podaří nějakou koupit a bude se vám zdát, že při jízdě, mimo jiné, slyšíte cinkot klíčů, můžete si myslet, že to je připomínka listopadových dní, ve kterých stateční spoluobčané, herci, spisovatelé a studenti vyjížděli, stejně jako Jiřina Bohdalová, na venkov aby informovali o dění v Praze. Skutečný zdroj tohoto cinkání ale hledejte u táhla řazení. Nu což, nikdo a nic není dokonalé, ale investovat do tohoto modelu dokonalé zatím stále je.

Foto: ŠKODA Auto

ŠKODA 120 se prodávala v jakékoliv době a za jakoukoliv cenu

Další články