Tahle ojetá Škoda Favorit najela pouze 30 tisíc kilometrů


Než vyjedeme s tímhle zajímavým kouskem na silnice, udělejme si malou obhlídku. Vůz má na tachometru 30 tisíc kilometrů. Skutečných. Auto vlastnil pán s rokem narození 1923 a asi s ním skutečně jezdil pouze na nákup a k lékaři. Pod kapotou je příkladně čistý motor a auto má na svůj věk docela zachovalý interiér. Díly karosérie mají shodný odstín, na pohled to vypadá, že vše je ještě v původním laku. Prvního Favorita poznáte podle asymetrické masky se znakem Škoda umístěným na straně a také podle chybějícího znaku vzadu.  


Bez centrálu

Po dlouhé době jsem otevíral auto klíčem bez centrálního zamykání. Když chcete  zpřístupnit auto spolucestujícím, musíte pěkně ručně zatahat za všechny kolíčky ve dveřích. Zkusil jsem si otevřít i páté dveře klíčem zvenku. Nebylo to ale šťastné řešení. Klíče se lámaly, protože lidé za ně zvedali celou váhu dveří, míst toho, aby klíč nejprve vytáhli. Ale ta trocha nepohodlí za auto, které mělo "světový šmrnc", za to stála. Mimochodem, víte, kolik tehdy auto stálo? Cena modelu 136L byla 84.600,-Kčs. A to v době, kdy průměrná cena činila přibližně 3.100,-Kčs. Bylo to tedy 27 pr§měrných měsíčních platů. Dnes můžete mít novou Fábii za necelých deset průměrných platů. 

Jako šicí stroj

Stejný klíč, kterým odemykám, zasouvám do spínací skříňky. Po jeho otočení se ozve zvuk, který si pamatuji a budu pamatovat celý život. Favorit z roku 1989 nemá žádnou zvukovou izolaci a tak plechová karoserie působí jako rezonátor. Ventilový rozvod má zvuk jako šicí stroj. Příšerná zvuková kulisa vůbec neodpovídá jinak vynikající provozní spolehlivosti motoru. Jsou známé případy i nájezdů 800 000 km bez generální opravy. 


Test Škoda Kodiaq RS - verze Sport Line by bohatě stačila
Škoda 110 R aneb české Porsche se prodává už za půl milionu
ŠKODA KODIAQ PŘES MILION? ANO, JENŽE JAKOU VERZI…?
TEST OJETÉ FABIE – ŚKODA FABIA 1,2 HTP 44KW AMBIENTE


Design od Bertoneho

Motor běží, ale otáčky jsou neznámé. Naše levnější verze 136 L měla v kapličce budíků tachometr a velké hodiny místo otáčkoměru. Zapínám světla známými tlačítky a můžu si také nastavit intenzitu větrání a topení pomocí kolečka a táhel, která jdou z dnešního pohledu trochu ztuha. Sedačky mají jednoduchý střih a kupodivu nejsou nepohodlné. Skrz otvory v hlavových opěrkách je dobře vidět vzad. Celému vozu se musí přiznat stylová čistota, kterou jí vtiskla firma Bertone. 

Ztratili jsme sílu?

Gumovým řazením dávám za jedna a zkouším spojku. Zabírá až nahoře, auto cuká. Volant bez jakéhokoliv posilovače jde hodně ztuha. Nepamatuji si, že by to šlo tak těžko. Parkování a otáčení tenkrát představovalo pravidelný trénink. Možná jsme měli větší sílu. Když se auto rozjede, tak kolem středové polohy jde volant již lehce. Do prudkých zatáček musíte ale stále poctivě tahat za volant. 

Nestíhal jsem tempo

Akcelerace vozu s motorem o objemu 1289 ccm je z dnešního hlediska slabá. Maximální výkon 46 kW (63 koní) dává motor při 5 000 otáčkách/min a maximální točivý moment 100 Nm ve 3000 otáčkách/min. V provozu jsem musel hodně šlapat na plyn, hodně točit motor, dělat velký rámus a hodně kouřit, abych stačil koloně vozidel od semaforu k semaforu. I když se nám zdá, že se ostatní řidiči rozjíždějí jako šneci, na 30 let starém Favoritu je krásně vidět, jak se za tu dobu doprava zrychlila. 

Unavený podvozek

Favorit současným autům nestíhá ani podvozkem. Ten je z dnešního hlediska rozbředlý, nečitelný a nedotáčivý. Do zatáček se na můj vkus naklání až příliš. Na dírách se pak ozývají příšerné zvuky. Zapomeňte na honičky s kýmkoliv. Závodit můžete tak leda s Avií. Svůj podíl na tom má i únava materiálu. Tomuhle kousku by určitě prospěly nové pružiny a nové tlumiče.   

Jak se bude vyvíjet cena?

Kdy můžeme očekávat skokový nárůst ceny Favoritů? Až trh se sběratelskými vozy zjistí, že všechny používané Favority již shnily a zůstaly jenom ty opečovávané v garážích. Nejvyšší cenu budou mít první modely s karburátorovými motory. Favorit v dobrém stavu může být zajímavou investicí ve střednědobém až dlouhodobém horizontu například deseti let.

Foto: David Žídek

Tahle ojetá Škoda Favorit najela pouze 30 tisíc kilometrů

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.