Testy ojetých aut, recenze nových aut

TRABANT - VŠICHNI SE MU SMÁLI A DNESKA NEUVĚŘÍTE, KOLIK STOJÍ…

12.02.2019 Petr Přikryl

Kdo měl před rokem 1989 Trabanta, byl většinou terčem posměchu svého okolí. Přezdívky jako „Bakelit“ nebo „Rozzuřený vysavač“ nesli majitelé tohoto zázraku z NDR většinou velmi těžce.  Přesto bylo těchto vozítek v republice registrováno několik desítek tisíc kusů. A jak vůbec tahle divná věc vznikla?


Na výrobu automobilů v NDR chyběla ocel. Proto němečtí konstruktéři hledali způsob, čím ji nahradit. Odpad bavlněného vlákna ze Sovětského svazu a fenolová pryskyřice posloužila na výrobu materiálu Duroplast, ze kterého se lisovaly obvodové díly karoserie. Předchůdce Trabantu s označením P70 byl postaven na základech automobilu DKW F8 a právě u něj byl Duroplast prvně použit. V roce 1958 se začíná vyrábět Trabant P 50. V roce 1962 byla představena verze P60, která se od svého předchůdce odlišovala jen minimálně.

Teprve v roce 1964 byla karoserie přepracována a výsledkem se stal Trabant 601 (P601).  Čtyřmístný malý automobil poháněl dvoutaktnívzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání byla montována poloautomatická spojka Hycomat. Trabant 601 byl k dostání s výbavou Standard, S a de Luxe a ve dvou karosářských variantách - Limousine a Universal (kombi). S hmotností 615 kg upaloval rychlostí až 105 km/h. Trabant se dal vždy snadno a levně opravit. A i když již v šedesátých letech existovaly prototypy nástupce tohoto vozu, Trabant 601 se udržel ve výrobě téměř 27 let. S celkovým počtem 2 821 057 vyrobených kusů to byl dokonalý souputník (Trabant = v překladu souputník/druh) i v tehdejším Československu.

NEJLEVNĚJŠÍ AUTO NA TEHDEJŠÍM TRHU

V ČSSR stál kupříkladu v roce 1977 model 601 S 36.500 Kčs, kombi bylo o tři tisíce korun dražší a za samočinnou spojku Hycomat se připlácela tisícovka. Byl suverénně nejlevnějším autem na tehdejším omezeném trhu. Stala se z něj ovšem legenda a mnozí na něj dnes vzpomínají jako na svoje první auto. Mnohým ale zůstalo celý život a bylo vyjádřením jejich životního stylu.

JAK JE NA TOM „VLAŠTOVKA“  

Karoserie z Duraplastu sice nemohla korodovat, ale vzhledově měla celá řada Trabantů popraskaný a vyšisovaný lak, ale koroze se podvozkové části nevyhýbala. Naopak. Snad každý zájemce o ojetý Trabant se ptal, jak vypadá „vlaštovka“. Byl to příčný nosník v přední podlahové části karoserie. Stav tohoto dílu totiž ovlivňoval prodejní cenu každého Trabantu. Museli jste vědět, kde nosník poklepat, nebo kde rýpnout šroubovákem. Pamatuji se, jak jedna nejmenovaná začínající herečka u nás kupovala Trabant kombi s tím, že jí nějací ptáci nezajímají, že auto bude sloužit na převoz stavebního materiálu při stavbě domu. Za týden byla zpět, že se auto tak nějak divně „vlní“ a při jízdě v dešti si připadá jako ve vaně. Nechybělo mnoho, aby Trabantu odjela přední část a naložené hurdisky zůstaly i s herečkou na dvoře ve stavebninách. Nabídli jsme ji pomoc našeho známého klempíře a za týden mohla jet pro dlaždičky. Nedávno jsem viděl rozhovor s touto herečkou natáčený před hezkým domem. Vzpomněl jsem si tak na Trabanta, který při stavbě tohoto domu dosti výrazně pomáhal. 

OBLÍBENÉ AUTO NA ZIMU A NA JAŘE ŠLO DO SVĚTA

Trabantů se prodávalo hodně. Kupovali ho studenti, důchodci, muzikanti a další a další… Kupovali ho také ti, kteří nechtěli v zimě používat svoje auto a na jaře Trabanta přivezli zpět do prodeje. Každý na něj vzpomínal s láskou. Úsměvná byla i příhoda s dalším hercem panem Luďkem Kopřivou, který se pravidelně chodil ptát, které auto si má koupit. Připadal jsem si, jako v nějaké vědomostní soutěži o automobilech. Když jsem zmínil Trabanta, tak se pan Kopřiva rozzářil a povídá: „ No to je ono, nedávno mě vezl kolega Kemr a na nábřeží až k divadlu nás nikdo nepředjel. To jeho auto strašně smrdí. Tak to chci. To mi nebude nikdo závidět.“ Za týden však přišel znovu a kvíz se opakoval.  

Trabant byl oblíbený i pro jeho snadnou údržbu a opravy. Opravu jste stihli třeba před staženými závorami. Vlak měl ve svém cíli určitě větší zpoždění, než vy. Jeden můj známý, vášnivý rogalista, používal motor z Trabanta do svého rogala. Ale pozor, ten motor vždy vymontoval z auta, kterým právě přijel na letiště. Motor se tak během pár minut dostal do nebes. Já si myslím, že Trabant tam patří celý. Neznám snad jiné auto, na které by majitelé s větší láskou vzpomínali. Těch vtipů a historek je mnoho. Zrovna tak si myslím, že Trabant je i velkým symbolem pádu komunismu. Vzpomínáte na léto 1989? Němci z tehdejší NDR hromadně prchali do NSR přes ambasádu v Praze. Praha tak byla doslova zaplavená Trabanty a Wartburgy, které tady německé rodiny nechávaly. Co se s auty stalo? Přijížděly autobusy s občany NDR, kteří s nimi odjížděli zpět. Ve vzduchu tak bylo i pro nás cítit ještě něco navíc. Naděje, že končí éra totality.

KDE JSOU DNES?

V nabídkách jich je zatím docela hodně. Vždy mějte na paměti stav vlaštovky a vůbec stav koroze na podvozkových a podlahových dílech. Za 500 euro to nebude žádná sláva. Abyste nedopadli jako v jedné bondovce, kdy se 007 prohání po Paříži pouze s přední částí auta. Od 1 500 euro to bude lepší, ale jsou i kompletně zrestaurované modely třeba i za 10 000 euro. Záleží pouze na vás. Pozor na řazení s řadicí pákou nazývanou „klika od blázince“. Často se stává, že zařadíte zpátečku místo jedničky. Ono ostatně při řízení Trabantu je všechno tak trochu jiné. Věřím, že se pobavíte a i investice je to docela dobrá. Letitý Trabant vám může být dobrým společníkem.


TRABANT - VŠICHNI SE MU SMÁLI A DNESKA NEUVĚŘÍTE, KOLIK STOJÍ…

Další články