Testy ojetých aut, recenze nových aut

VOLVO 240 – SYNONYMUM BEZPEČNOSTI S TVAREM CIHLY

19.06.2019 Petr Přikryl

Řekněte dítěti, ať nakreslí auto a nakreslí Volvo 240. Hranaté auto ve tvaru cihly nabídlo ve své době nevšední zážitek z jízdy a pocit bezpečí. Volvo bylo například již tehdy vybaveno denním svícením, stěrači na předních reflektorech, systémem ABS a účinnými deformačními zónami. 


Švédská automobilka Volvo našla původ svého jména v latině. Volvo znamená „valím se“- „otáčím se“. Název však neodkazuje na točící se kola, nýbrž na kuličková ložiska. Volvo totiž v roce 1915 vzniklo jako dceřiná společnost firmy SKF vyrábějící právě  kuličková ložiska. První auta značky Volvo se začala vyrábět v dubnu 1927, kdy vznikl model Volvo ÖV 4 přezdívaný Jakob. Po zahájení výroby se oba vlastníci společnosti, Assar Gabrielsson a Gustaf Larson, rozhodli konstruovat vozidla, která budou odolná v chladném švédském podnebí a na špatných silnicích. Razili heslo: Bezpečnost je, a musí vždy být základním principem navrhování. Volvo skutečně bylo průkopníkem v oblasti bezpečnosti. Bylo například prvním výrobcem automobilů, který na sedadlech používal tříbodové bezpečnostní pásy. 

V Československu byla značka Volvo vnímána s velký respektem. Po tehdejších silnicích jich jezdilo nanejvýš pár stovek. Volva byla často používána v diplomatických službách, oblibu našla ale i v řadách umělců, doktorů, nebo sportovců. Tehdejší Veřejná Bezpečnost s oblibou kontrolovala na silnicích Mercedesy, BMW, nebo Chryslery, ale Volvo většinou projelo majestátní jízdou bez zastavení. Mělo zkrátka velice zvláštní image. 

Model, kterému se dnes budu věnovat je z „dvojkové“ řady vyráběný v letech 1974 až 1993, kterého se prodalo více než 2,8 miliony kusů po celém světě. Stejně jako Volvo série 140 (1966 až 1974), od kterého byla dvoustovková řada vyvinuta, navrhl nový model konstruktér Jan Wilsgaard. Volvo 240 bylo představeno na podzim roku 1974 v sedmi variantách (242L, 242DL, 242GT, 244DL, 244GL, 245L a 245DL). Byla k dispozici v provedení sedan (se dvěma nebo čtyřmi dveřmi) nebo kombi.  Volvo 240 zahrnovalo mnoho rysů a konstrukčních prvků z Volva VESC (Volvo Experimental Safety Vehicle) z roku 1972, který byl prototypovým experimentem v automobilové bezpečnosti. Hranatá karoserie, připomínající tvar cihly, měla velké přední a zadní deformační zóny. Nechyběl systémem ABS a později i airbagy. V roce 1976 tento model dostal jako první vůz lambda sondu, která vyhodnocuje množství kyslíku ve výfukových plynech. 

Většina vozů série 240 měla benzinové čtyřválcové motory 2,0 - 2,3 litru. Byla i varianta s motory V6 v modelech GLE- a GLT vyvinutá společně s Peugeotem a Renaultem. Dieselové motory pak byly použity od Volkswagenu.Všechny modely byly k dispozici s výběrem čtyřstupňové manuální nebo třístupňové automatické převodovky. 

VOLVO LEGENDÁRNÍHO HOKEJISTY IVANA HLINKY

V období, které zde popisuji, jsme v prodeji měli automobilů značky Volvo jako šafránu. Nejvýraznější však bylo krásné bílé Volvo 240 GL legendárního hokejisty Ivana Hlinky, které nám v roce 1987 přivezl do prodeje. Sepsali jsme Zprostředkovatelskou smlouvu o prodeji a auto zaparkovali na čestné místo. Nastudoval jsem si technická data a téměř každý den jsem auto s nadšením předváděl. Auto, za jehož prodejní cenu, jste mohli mít šest zachovalých Fiatů 127, nebo tři nové Škody 105, se do týdne prodalo. 

Vzpomínám i na další prodej Volva 244 GL, od JZD Slušovice. Při sepisování Záznamu o technickém stavu vozidla prodávající sdělil, že s Volvem řešili problém, který spočíval v tom, že jim kuna opakovaně doslova sežrala kompletní kabely v motorovém prostoru. U nás v autobazaru potom příhoda pokračovala. Náš hlídací pes, německý ovčák Alan, okousal Volvu pravý přední blatník nevídaným způsobem. Pojišťovna škodu uznala a tak jsem zavolal do Slušovic, že auto odvezu do servisu. V servisu v Roztokách u Prahy objednali nový blatník a doporučili nastříkat přední podběhy přípravkem proti korozi (Rezistinem), že prý to odpuzuje hlodavce. Po čtrnácti dnech, bylo auto opět v prodeji. Alan Volvu ovšem začal „značkovat“ (očůravat) kola. Z devadesáti automobilů si zkrátka vybral toto Volvo. Pro nás se pak  stalo rituálem, že jsme každý den kola umývali, protože kupující si často mysleli, že se jedná o únik brzdové kapaliny. Úleva pro nás nastala, když se Volvo prodalo a Alan měl konečně klid.

KLID A POHODU NALEZNETE VE STARÉM VOLVU I DNES

Pokud byste chtěli toto auto s aerodynamikou šatníku dnes koupit, tak prodejní ceny začínají na 2000 euro. Ověříte si skutečnost z jaké kvalitní oceli, byla tato auta vyráběna. Koroze nebývá problémem ani u 35 let starého auta. S Volvem za 5000 euro, můžete klidně jet ve svatební koloně. Cestu kolem světa, by zvládlo v pohodě Volvo za 10.000 euro a více určitě bez problémů. Prostě Volva této generace, je švédská klasika. Pozor však na hlodavce.


VOLVO 240 – SYNONYMUM BEZPEČNOSTI S TVAREM CIHLY

Další články