Testy Ojetin - Testy a recenze nových i ojetých vozů

WARTBURG 353 – STĚHOVÁK Z NDR BYL V ČESKOSLOVENSKU VELMI OBLÍBENÝ

02.04.2019 Petr Přikryl

Trabantu se všichni smáli a s Wartburgem to nebylo o moc lepší. I když na druhou stranu – bylo to větší auto, do kufru byste naložili i pračku, tedy pokud byste ji zvedli nad extrémně vysokou hranu zadního čela, a s příplatkovou otevírací střechou jste si mohli připadat jak v „západním“ filmu.


DVOUTAKTNÍ STĚHOVÁK

V Československu byla cena základního modelu 353W 56 300 Kčs a kombík 353 Tourist přišel na 64 300 Kčs. Byla to oblíbená a pro české chataře a chalupáře velice užitečná auta. Ve vozech Wartburg se totiž díky velkému vnitřnímu prostoru dala odvézt spoustu věcí. Výhodou byl i snadný přístup k motoru. Všechny blatníky pak vyměnil šikovný kutil za pár hodin. Wartburgy 353 se do Československa dovážely do roku 1985 a celkem jich zde bylo prodáno kolem 127 tisíc. Patřil tak k nejprodávanějším značkám v Československu. Dnes je ale na českých silnicích takřka nepotkáte. 

 

Výroba Wartburgu 353 s tehdy moderní hranatou karoserií se naplno rozběhla v roce 1967.  Prodával se jako sedan a oblíbené kombi.  Mimořádně velký vnitřní prostor, prosvětlený velkými okny, pohodlná dělená přední sedadla se dala sklopit do lůžkové úpravy. Místo pro zavazadla, mělo úctyhodný objem 525 litrů. Jednoduché tvary vozu osvěžovala mřížkovaná přední maska, s dvojicí obdélníkových světlometů. Vedle světlometů byly na bocích umístěny velké směrovky. Koncová světla byla uspořádána vodorovně. Kapota motoru zasahovala, stejně jako víko kufru, do boků a zdobil ji velký znak automobilky se siluetou hradu Wartburg. Všechny blatníky karoserie byly šroubované a tudíž snadno vyměnitelné. Vpředu zůstal kapalinou chlazený dvoutaktní tříválec 1,0 l, spojený se čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. V květnu 1969 přišel modernizovaný motor s výkonem 37 kW (50 k). Časem přišly vylepšené kotoučové dvouokruhové brzdy české výroby a české karburátory Jikov, které výrazně snížily spotřebu.  Dokonce se uvažovalo o nových modelech, které měly vzniknout ve spolupráci automobilek Wartburg, Trabant a Škoda, ale projekt se nikdy nepodařilo dotáhnout do konce. Postupně tak zanikla jedna z nejstarších německých automobilek, která mimo jiné vyrobila přes 1,2 milionu Wartburgů 353. 

ALTERNATIVNÍ POHON V ROCE 1985?  WARŤAS PŘEDBĚHL DOBU

I v autobazarech se objevovaly velice často a s prodejem nebyl nikdy problém. Řada kupujících Warťase „učilo“ jezdit na různé pohonné směsi. Pamatuji se, jak jeden kupující se k nám na prodejnu opakovaně vracel a kupoval právě pouze Wartburgy. Přiznal se nám, že v jednom severočeském podniku, likvidují každý měsíc velké množství technického benzinu, který používali na omývání ocelových plechů při výrobě transformátorů. Zjistil, že Warťas na tuto pekelnou směs docela obstojně jede. Jede, ale nestartuje. Měl tedy malou přídavnou nádrž s pravým benzinem, na který auto nastartoval, a po zahřátí přepnul kohout a frčel o sto šest. Za Wartburgem nebylo nikdy příjemné jet pro zápach spalovaného oleje, ovšem za Wartburgem tohoto kutila byla jízda teprve tím pravým utrpením. A proč jich kupoval tolik? Warťase upravil na tento alternativní pohon a prodával je svým kamarádům a známým. Náklady na sto ujetých km byly prý velice nízké. Asi po dvou letech ovšem v podniku vymysleli jinou čistící technologii a zdroj doslova vyschl. Některé Wartburgy se k nám do prodeje tedy vracely i se záhadnou nádržkou a s přepínacím kohoutem. Vzpomínám na jednoho kupujícího nejmenovaného slavného psychiatra, který se zeptal: „K čemu je tato nádržka?“ Úpravu jsem mu vysvětlil, ukázal i kohout pod přístrojovou deskou a on odpověděl. „Nechám to tam pro případ nouze. „Nádržku naplním rumem a hadičku přivedu tak, že si v tom šíleném pražském provozu dám panáka, abych to přežil.“ Co by asi říkal na dnešní provoz nejenom v matičce Praze?

JAK JE TO TEDY S WARTBURGY DNES?

353 můžete koupit od 500 do 15 000 €. Pár jich naleznete i v Čechách. Prodávající často nabízejí i spoustu náhradních dílů. S prodejní cenou souvisí pochopitelně technický stav. Vždy je tedy dobré mít s sebou odborníka. Ceny jsou rok od roku vyšší a investovat do tohoto modelu se určitě vyplatí. Warťas v pojízdném stavu za současných 75 tisíc korun může mít za pět let cenu klidně i 150 tisíc. Napomáhá tomu i skutečnost, že se jedná o již neexistující značku. Tehdy se často říkalo, že Wartburg je auto, které není vidět, pro jeho kouřivost. Dnes jich je skutečně vidět čím dál míň. Šanci ale ještě máte. Zkuste nějakého koupit a uvidíte. Přeji hodně štěstí.


WARTBURG 353 – STĚHOVÁK Z NDR BYL V ČESKOSLOVENSKU VELMI OBLÍBENÝ

Další články