Testy ojetých aut, recenze nových aut

16.06.2020 Jiří Soukup
Foto: ALD

Jak ovlivnila situace spojená s COVID 19 poptávku po operativním leasingu? Lidé i firmy odkládají nákup nového vozu na později, projevilo se to zvýšením poptávky po operativním leasingu?

Jednoznačně ano. Zejména u menších firem a soukromých osob jsme zaznamenali pokles trhu zhruba o 40 %. U korporátních organizací není pokles tak dramatický. 

Poptávají klienti kratší dobu pronájmu (6 nebo 12 měsíců)?

Neřekl bych, že klienti pronájem na kratší dobu vysloveně poptávají. Je to spíš prostor na trhu, který chceme využít. Tyto krátkodobé nájmy jsou dnes doménou půjčoven, které ovšem nabízejí trochu jiný způsob spolupráce. My zde vidíme potenciál, proto jsme nově zavedli nabídku operativního leasingu na 12 měsíců pro ojeté vozy z našeho bazaru. Jde o vozidla, která společnost ALD pronajímala klientům, byla pravidelně servisovaná a mají jasnou historii. 

Mění se také požadavky na financované vozy (např. poptávají klienti slabší motorizace a nižší výbavy)?

To je ovlivněno spíš skutečností, že automobilky zvýhodňují modely, které jim pomohou splnit CO2 limity dané Evropskou unií.



Jaké je aktuálně nejžádanější vozidlo/výbava/motorizace/délka pronájmu?

Nerad bych takto paušalizoval, protože to může být hodně ovlivněno konkrétním tendrem či právě aktuálním pozastavením dodávek vozidel během koronaviru. Obecně k nejžádanějším vozům patří Škoda Octavia, zpravidla s naftovým motorem a nižší výbavou. Co se týká délky nájmu, obvykle jsou to 3 až 4 roky. 

Mnoho lidí i firem přišlo během pandemie o část příjmů. Registrujete vyšší počet nesplácených úvěrů (splátek)?

Zde bych rád zmínil, že naše společnost s klienty aktivně spolupracovala a nabízela různá řešení nastalé situace – od prodloužení splatnosti faktur, přes odklady splátek až po různé splátkové kalendáře. To vše pravděpodobně přispělo k tomu, že neevidujeme výrazné zhoršení platební morálky. 

Snažíte se ukončené pronájmy řešit umisťováním vozidel na sekundární trh?

Naše společnost umisťuje vozidla na sekundární trh několika způsoby, mezi než patří prodej vozidel formou tzv. elektronické aukce či prodej prostřednictvím vlastního bazaru ve Zdibech. 

Registrujete vyšší poptávku po ojetinách z ukončených operativních leasingů?

Rozhodně, pro klienty je to zajímavá alternativa, kdy za nižší splátku dostanou podobnou úroveň služeb jako u nového vozidla. 

Zaznamenali jste nárůst cen těchto vozů v rámci meziročního srovnání?

Zatím nikoli, nicméně růst cen ojetin se dá očekávat. 

Plánujete zpřísnění posuzování bonity pro nové klienty?

Bonitu klientů budeme posuzovat stále stejně, ovšem lze očekávat, že ta se bude zhoršovat. 

Dá se nyní odhadnout, zda budou zákazníci v horizontu 5 let více inklinovat k vlastnění vozidla, nebo jeho pronájmu? V případě, že k pronájmu, co bude hlavním důvodem?

Předpokládám, že trh bude i nadále diversifikovaný. Bude skupina lidí, kteří si budou vozidla pronajímat. Zde spíš vidím možnost rozdílného přístupu k délce nájmu a rozsahu požadovaných služeb. Délka nájmů se bude snižovat, a to zejména u menších podnikatelů a soukromých osob. Nadále bude existovat i skupina lidí, kteří budou chtít vůz vlastnit. 

Automobilky obecně mají problém s umisťováním vozidel na primární trh. Projeví se to nějak na trhu operativních leasingů (nižší ceny, kratší doby pronájmů, nové služby, sdílené pronájmy, atd…)?

Momentálně jsme sami zvědaví na to, jak se k situaci automobilky postaví. Faktem je, že budou chtít vozidla prodat a splnit náročné plány. V okolních zemích vidíme chystanou podporu státu, což u nás zatím neevidujeme, byť je automobilový průmysl hnací silou České republiky. První kroky vedou spíš ke zdražení vozidel. Navíc se automobilky snaží podpořit prodej jinou cestou, například reklamou, financováním a podobně.

Další články