Šéf českých autobazarů: Obchod s ojetinami se vrátí do divokých devadesátek

Foto: APPAA

Předseda asociace autobazarů APPAA varuje, že po uvolnění nouzového stavu se velká část trhu s ojetinami může přesunout na ulici a to se všemi negativními důsledky


V dopise premiérovi Babišovi, který vaše asociace odeslala na Úřad vlády minulý týden, zmiňujete, že v případě dlouhodobého uzavření autobazarů dojde k přesunu části trhu s ojetinami na ulici. Proč?

Uzavření provozoven ze dne na den neudělalo problémy jenom cestovním kancelářím nebo restauracím. Pochopitelně, že se tato situace dotkla i autobazarů. Ti nejmenší prodejci již nyní krachují. V dalších týdnech mohou přijít na řadu další a problémy se jistě nevyhnout ani těm největším prodejcům. Lidé však potřebují auta kupovat i prodávat neustále. Obzvláště v těchto dnech evidují naši členové velké množství požadavků na prodej vozu. Mnoho lidí totiž přišlo o práci a potřebují hotovost. Prodej druhého vozu v rodině nebo třeba výměna většího auta za menší je pro ně rozhodně lepší řešení než neplatit svoje závazky. Díky uzavření provozoven se trh s ojetými automobily začne pomalu ale jistě přesouvat na ulici, tedy mimo kontrolní a daňový dosah státu. Stát tak může přijít o několik miliard na vybraných daních a odvodech, které nyní realizuje z obchodu s ojetými automobily. Zisky si takto totiž převezme černý trh.

Je vyhlášen nouzový stav, zavřeno musí mít všichni, nejen autobazary. Proč tedy zrovna bazary by měly mít výjimku?

Vyhlášení opatření o nouzovém stavu samozřejmě respektujeme a je samozřejmé, že v první řadě je potřeba chránit zdraví občanů. Na druhou stranu ale existují výjimky, jako třeba stavebniny, zahradnictví, galanterie, atd…, kde rozhodně dochází k větší koncentraci zákazníků než v autobazarech. Chceme proto docílit toho, aby i prodejny vozidel dostaly stejnou výjimku.  Jistě mi dáte za pravdu, že ani v době před vyhlášením nouzového stavu nebyly prodejny aut nijak nacpané zákazníky. Jděte se ale podívat například do pražských Holešovic, kde má výdejní místo velký e-shop s elektronikou. Na pár metrech čtverečních se tam tísní desítky, možná i stovky lidí a nikomu to nevadí. Chceme docílit toho, aby naši členové měli stejné podmínky k přežití v nouzovém stavu jako ostatní. Jestli někdo zpochybňuje nutnost nákupu auta během nouzového stavu, tak ať mi třeba vysvětlí nutnost nákupu například okrasných květin, parfémů, jízdího kola nebo třeba cestovního kufru. To vše lze totiž nyní koupit, ale auto koupit ani prodat nelze. Nerozumím tomu.


Peugeot 309 stál před rokem 1989 stejně jako rodinný dům
Šéf českých autobazarů - uplácelo se i za rezavé Moskviče
Vilém Čok - nejvíc mě rozčilují agresivní a hloupí řidiči
Zdeněk Fořt (Emil Frey Select): "Ojetiny bez záruky budou v budoucnu neprodejné"


Jak byste si tedy otevření autobazarů představoval?

Jsme schopni zajistit, že v autobazaru nebude nikdy víc než jeden zákazník. Všechny vozy budou vydezinfikované, zaměstnanci budou nosit roušky a používat dezinfekční prostředky i hygienické rukavice. Všem pracovníkům bude bezkontaktně měřena tělesná teplota. Administrativa bude zpracovávána také bezkontaktně, předání vozu pak může probíhat přímo u zákazníka, nebo v extra zóně, stejně jako u e-shopů. Z našeho pohledu je tedy riziko případného přenosu nákazy skutečně minimální, nebál bych se říci, že nulové.

Můžete nějak kvantifikovat škody, které prodejcům ojetých aut uzavřením jejich provozoven vznikají?

K prvnímu dubnu 2020 ukončilo kvůli povinnosti uzavřít prodejny svoji činnost 15 prodejců ojetých vozidel, kteří měli ve svých provozovnách vozy v hodnotě přibližně 100 milionů korun a zaměstnávali téměř 250 pracovníků. Ti se nyní budou hlásit na úřadech práce a žádat podporu v nezaměstnanosti v řádech milionů korun měsíčně, neprodané vozy budou chátrat a ztrácet svoji hodnotu, opět v řádech miliónů. Během měsíce dubna se dá očekávat, že začnou krachovat i ti větší prodejci a celková škoda tak již může dosáhnout hodnoty půl miliardy korun. 

Myslíte si, že bude mít Váš apel na premiéra Babiše nějaký význam?

Můžeme mít na současného premiéra jakýkoliv názor, ale předpokládám, že se všichni shodneme na tom, že obchodním číslům rozumí. V České republice se každý rok prodá přibližně 700 tisíc ojetých vozidel. Nedovedu si představit ekonomicky smýšlejícího člověka, který by hodil zdroj desítek miliard miliard korun ročně jen tak do kopřiv. Věřím proto, že naše argumenty budou vzaty v potaz a vláda se bude skutečně orientovat na to, jak co nejrychleji zmírnit ekonomické dopady současné situace, než na to, aby třikrát denně ve zpravodajství sdělovala, že možná dovolí kanoistiku a cyklistiku.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.