Testy ojetých aut, recenze nových aut

Šéf českých autobazarů: trh ojetin čekají velké změny, otevření přišlo za minutu dvanáct

15.04.2020 Jan Smékal
Foto: APPAA

Jaká auta se budou nejvíce prodávat, jestli budou ojetiny levnější a zda se budou i auta prodávat online prozradil předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl. Podle něj se totiž na trhu ojetých aut odehrají v blízké budoucnosti velké změny.


V pondělí 20. dubna mohou otevřít české autobazary své provozovny. Jak to bude v praxi vypadat?

Díky naší aktivitě, kdy jsme ve spolupráci s prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomášem Prouzou předložili vládě relevantní ekonomické a hygienicko-bezpečnostní argumenty, mají autobazary od příštího pondělí skutečně možnost otevřít své provozovny. Má to ale přísná pravidla a každý majitel takové provozovny je musí bezpodmínečně dodržet. Jde o zdraví jak zákazníků tak i pracovníků autobazarů.

Můžete být více konkrétní?

Podle Usnesení vlády ze dne 6. dubna 2020 č. 395 je potřeba dodržet především tato pravidla:

  • aktivně bránit tomu, aby se zákazníci zdržovali od sebe v kratších vzdálenostech než dva metry
  • zajistit řízení front čekajících zákazníků, a to jak uvnitř, tak před provozovnou za pomoci označení prostoru pro čekání a umístění značek pro minimální rozestupy mezi zákazníky (minimální rozestupy 2 m)
  • umístit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci
  • zajistit, aby pracovníci provozoven nosili rukavice při kontaktu se zbožím a při přijímání plateb od zákazníků
  • zajistit informování zákazníků o výše uvedených pravidlech, a to zejména prostřednictvím informačních plakátů u vstupu a v provozovně, popřípadě sdělováním pravidel reproduktory v provozovně.

Myslíte, že to všechny autobazary dodrží?

Myslím, že určitě. Je to v jejich vlastním zájmu. Každý den, kdy měly autobazary zavřeno, přicházely na tržbách v součtu o desítky milionů korun. Některé menší autobazary dokonce již ukončily svoji činnost a bez práce tak zůstalo několik stovek lidí. Otevření provozoven proto přichází opravdu pomyslnou minutu před dvanáctou. Delší uzavření autobazarů by mělo opravdu fatální důsledky na celý obor, auta by se začala prodávat na ulici, investice jednotlivých autobazarů do technického i zákaznického zázemí, do mezinárodních certifikací a prověřování vozidel by přišly vniveč. Je velmi dobře, a ještě jednou tímto děkuji všem, kdo se na tom podíleli, že k otevření autobazarů dochází.



Jak se bude teď trh s ojetinami podle vás vyvíjet? Budou ojetá auta levnější?

To je velmi složitá otázka. Podle mě ale není důvod, aby ojeté vozy nějak dramaticky zlevňovaly. Spíše právě naopak. Mnoho lidí bude nyní přemýšlet více ekonomicky a možná místo nákupu nového vozu budou volit ekonomičtější variantu, tedy nákup třeba roční nebo dvouleté ojetiny. U ojetin v cenové kategorii do 150 tisíc pak očekávám spíše mírný nárůst poptávky a to především kvůli oslabené kupní síle části obyvatelstva, která buď přišla o práci, nebo se jejich příjmy snížily v důsledku omezení podnikání nebo třeba ztráty práce.

O jaká auta bude tedy největší zájem?

Domnívám se, že poptávka bude spíše po menších vozech a po vozech v ceně do 200 tisíc korun. Mnoho zákazníků si totiž uvědomí, že nepotřebuje velký vůz, když v něm většinou jezdí sami. Pravděpodobně se také oživí poptávka po úspornějších naftových motorech, čemuž  nahrává do karet i aktuální, poměrně výrazné, snížení cen pohonných hmot.

Budou se i ojetiny více prodávat tzv. online, tedy tak jako třeba ledničky nebo oblečení?

Celá oblast „e-commerce“ se díky pandemii posunula, resp. urychlila o tři až pět let. Projevuje se to nejen například na způsobu konzumace obsahu nebo ochotě nakupovat potraviny online, ale také na výsledcích velkých autobazarů, které během uzavření provozoven prodávaly desítky vozidel právě v režimu online. Myslím, že se můžeme brzo dočkat doby, kdy bude zcela běžné, že vám autobazar doručí vůz, který jste si předtím prohlídli a vybrali v prostředí virtuální reality, přímo před váš dům, a v emailové schránce budete mít veškeré dokumenty včetně třeba unikátního ID klíče do aplikace k nákupu dalších doplňkových služeb.

Bude se podle vás trh s ojetými vozy v budoucnu kvůli současné situaci nějak konsolidovat? Není v Čechách až moc autobazarů?

Je jich tolik, kolik jich trh uživí. To je základní ekonomický pohled. Ten detailnější ale říká, že budoucnost asi opravdu bude patřit těm prodejcům, kteří dokáží svým zákazníkům nabídnout víc než samotné auto. To ostatně potvrdila i současná doba, kdy alespoň nějaké obraty generovali jen ti prodejci, kteří byli schopni nabídnout nějakou přidanou hodnotu. V budoucnu tak skutečně může dojít k přesunu zákazníků právě k těmto prodejcům. To ale ukáže až několik dalších měsíců a let.

Další články