Testy ojetých aut, recenze nových aut

ŠKODA AUTO počítá u svých elektromobilů s velmi atraktivní cenou

11.03.2019 Redakce

Automobilka ŠKODA Auto představila v Ženevě hned několik premiér. Asi nejvíce očekávanou novinkou byl nový model Kamiq, nicméně minimálně vizuálně přebil tuhle novinku koncept Vision iV, který nastiňuje, jak by mohla vypadat blízká elektromobilní budoucnost značky ŠKODA. A protože elektromobilita je klíčovým automobilovým tématem posledních měsíců, zeptali jsme se ing. Luboše Vlčka, ředitele ŠKODA AUTO Česká republika, na několik otázek.


TO:   Elektromobilita je ústředním motivem letošního ženevského autosalonu a ani u vašeho stánku elektrický pohon nechybí. Představili jste studii Vision iV a jízdní kolo Klement. Do prodeje se chystá elektrifikované Citigo a model Superb. Je ale elektromobilita skutečně směr, kterým se bude celý automobilový svět ubírat nebo je to jen jakási přestupní stanice k jiným formám pohonu, například vodíku? 

LUBOŠ VLČEK:   To je dobrá, ale poněkud komplikované otázka. Je potřeba si totiž uvědomit, že v posledních letech se automobilový trh překotně vyvíjí. Stejně tak jako potřeby a požadavky zákazníků. Je pravdou, že v současné době se asi žádná automobilka neobejde bez elektrických modelů aby splnila legislativní požadavky, které jsou na ní kladeny v souvislosti s emisními předpisy. A i přes vyšší cenu, malé dojezdy a nedostatečnou nabíjecí infrastrukturu zájem o tyto vozy roste. Ovšem kam tahle dynamika vývoje povede v tuto chvíli nikdo neví. Vodík je samozřejmě zajímavý, ale jeho doba v nejbližších letech asi ještě nenastane. Ve ŠKODA Auto proto kromě elektrických modelů počítáme i nasazováním verzí na CNG, jejichž podíl na trhu neustále roste. 

TO:   Nebude kromě aktuálně nedostatečné dobíjecí infrastruktury překážkou v masovějším prodejům elektromobilů také jejich vysoká cena? 

LUBOŠ VLČEK:   Aktuální prodejní ceny elektromobilů skutečně mohou některé zákazníky od nákupu odradit. A není to jenom cena, ale také omezený dojezd. Z našeho pohledu proto musí být umístění elektromobilu ŠKODA na trh velmi dobře načasované. Nelze přeci prodávat cenově nedostupný vůz s nízkým dojezdem, který omezí uživatelskou svobodu. Proto mohu prozradit, že elektromobily ŠKODA budou naceněny skutečně velmi férově, budou mít reálný dojezd kolem 500 kilometrů a v každém dealerství ŠKODA bude připravena dobíjecí infrastruktura. Pro představu - připravovaný crossover vycházející ze studie Vision iV s dojezdem cca 500 km by se měl cenově pohybovat cca 10 procent nad cenou naftové verze modelu Superb. Vezmeme-li v potaz úsporu provozních nákladů a další výhody, jako je třeba osvobození od silniční daně nebo možnost parkovat v Praze na modrých zónách, bude se jednat o velmi zajímavou nabídku.

­­­­

TO:   Uvažuje ŠKODA Auto nad speciálními prodejnami pouze pro elektromobily a služby s tím spojené (poradenství, nabídka služeb dobíjení, zástavby wallboxů, atd…)? 

LUBOŠ VLČEK:   ŠKODA Auto speciální prodejny pro elektromobily nechystá. Na druhou stranu ale chceme využít naši širokou dealerskou síť nejen k vlastnímu prodeji elektromobilů, ale také ke spuštění  projektu ePilot, v rámci kterého bude zájemcům o elektromobil vysvětleno, jaké jsou jeho hlavní výhody, ale také třeba určitá omezení. Poradci proto také například navštíví zázemí zákazníka a navrhnou mu vhodné řešení pro dobíjení včetně třeba instalace tzv. dobíjecího wallboxu. 

TO:   Tak jako automobilky nestaví benzínové pumpy, tak asi nebudou stavět dobíjecí stanice. Přesto jsou na jejich rychlém rozšíření z pohled objemu prodejů elektromobilů závislé. Jak to bude ŠKODA řešit? Bude stavět vlastní stanice jako třeba TESLA? 

LUBOŠ VLČEK:   U našich autorizovaných dealerů budou moci zákazníci značky ŠKODA svůj elektromobil dobít. Nicméně veřejné stanice budovat neplánujeme. Tady se musíme spolehnout na aktivitu a spolupráci se státními orgány a municipalitami, které by sami měly mít zájem na budování efektivní infrastruktury. Samozřejmě, že spolupracujeme a jednáme i s klíčovými distributory elektrické energie a hledáme možnosti, jak dobíjecí infrastrukturu rozšířit.

TO:   Auto bylo vždy vnímáno jako určitý systém svobody. Vlastnictví a provozování elektromobilu ale může v současnosti, především s ohledem na kratší dojezd a zatím nedostatečnou dobíjecí infrastrukuru, provozovatele takové svobody částečně zbavit. Nebude to problém v umisťování elektromobilů na trh?

LUBOŠ VLČEK:   Tady je potřeba si uvědomit, že se nemění pouze automobilový trh, resp. jeho agregátové portfolio, ale také vnímání zákazníků a jejich potřeba vozidlo vlastnit. Od dnešní mladé generace jsou stále častěji slyšet názory, že nepotřebuji auto vlastnit, ale přesto chtějí být mobilní. Oni vnímají princip vlastnění vozu jako určitou zátěž. Nejenom logistickou ve smyslu, kam auto zaparkovat, kdy jít na technickou kontrolu, kde přezout pneumatiky, ale také finanční. To přímo vybízí k úvahám o projektech sdílené mobility. A najednou je tady další rozměr mobilní svobody, o které jsme my, tradiční zákazníci a uživatelé automobilu, neměli před několika lety vůbec potuchu.

TO: Pane Vlčku, děkujeme za rozhovor

 


Další články