Testy ojetých aut, recenze nových aut

ZDENĚK FOŘT (EMIL FREY SELECT): „OJETINY BEZ ZÁRUKY BUDOU V BUDOUCNU NEPRODEJNÉ“

13.05.2019 Redakce

V České republice se podle Asociace autobazarů APPAA prodá ročně přibližně 750 tisíc ojetých vozidel. Ačkoliv na českém trhu působí téměř 550 prodejců ojetin, přesouvá se tento obchod čím dál tím častěji od soukromých prodejů a malinkých autobazarů k profesionálům a značkovým prodejcům.


Na trh vstupují noví hráči, kteří přinášejí novou kvalitu, služby a také potřebné záruky. Jedním z dosud posledních hráčů, který na český trh ojetin vstoupil, je program Emil Frey Select. V České republice působí přesně rok a doposud prodal téměř tři tisíce ojetých vozů. Jak se vstupuje na obsazený trh, jaký je český zákazník a proč je takový zájem o kvalitní ojetiny, s námi rozebíral p. Zděněk Fořt, ředitel programu Emil Frey Select

Na trhu českém trhu ojetin jsou dlouhodobě etablovaní silní lokální hráči, v součtu prodávající více než sto tisíc vozidel ročně. Co vás vedlo k tomu, že jste na takový trh s programem Emil Frey Select vstoupili?

Těch důvodů je několik, ale asi tím nejzásadnějším je ten, že Emil Frey, jako malá rodinná švýcarská firma, dokáže a chce nabídnout svoji kvalitu nejen v prodeji nových vozů, ale také v segmentu ojetých vozidel. Naše průzkumy navíc jasně ukazují, že klienti již nechtějí za každou cenu ten nejlevnější ojetý vůz. Chtějí vůz s jasnou servisní historií, původem, garantovaným stavem ujetých kilometrů a v neposlední řadě také s jasnou zárukou bez různých „hvězdiček“ a výjimek pod čarou. A takové vozy a služby do České republiky s programem Emil Frey Select přinášíme.

Počty prodaných ojetých vozidel v České republice meziročně rostou téměř o deset procent. Čemu to přisuzujete?

Za prvé je to dáno ekonomickou situací. I přes rostoucí průměrnou mzdu a dobře fungující ekonomiku, si český občan stále nemůže dovolit kupovat nový vůz každých pět nebo šest let, jako v západní části Evropy. A potom je tady druhé hledisko – lidé začínají uvažovat racionálně a hledají nejvýhodnější formu nákupu vozu. Ta se nabízí u mladých ojetin, které mají největší pokles ceny za sebou a přitom nabízejí nízký kilometrový nájezd, mnohdy ještě tovární záruku a vysokou míru nejen komfortu, ale také aktivní a pasivní bezpečnosti.

Mění se tedy zákaznický model chování při nákupu ojetého vozu?

Určitě mění. Ještě před pár lety chodili zákazníci po autobazarech a vybírali vůz přímo na místě. Dnes, v době digitalizace, která se prolíná naším každodenním životem, přicházejí klienti již s celkem jasnou představou o tom, jaký chtějí vůz. Jeho výběrem totiž strávili několik hodin nebo dokonce dní u svého počítače nebo tabletu a znají tak velmi dobře nejen jeho přednosti, kvalitu a cenu, ale také případné nedostatky nebo doporučení ostatních majitelů konkrétního modelu. Více než 90 % našich zákazníků tak přichází do našich prodejen s jasnou představou, který konkrétní vůz chtějí. S prodejcem pak už většinou řeší konkrétní specifikaci, tedy jestli se mu vyplatí naftová nebo benzínová verze, jestli skutečně upotřebí pohon 4x4 případně zda využije komfortu automatické převodovky. Naši prodejci tak musí mít nejen technické znalosti, ale také schopnost analyzovat potřeby zákazníka a doporučit mu nejvhodnější specifikaci vozu.

Jaké vozy se u vás aktuálně prodávají nejvíc?

Z modelů to je jednoznačně Peugeot 3008. Auto láká zákazníky nejen výbavou, ale také atraktivním vzhledem a protiprokluzovým systémem „Grip Control“, tedy elektronickou alternativou pohonu 4x4. Co se týká motorizací, tak začínáme trochu pociťovat zvýšenou poptávku po benzínových motorech, což je dáno především obavami zákazníků, zda kvůli aféře „Dieselgate“ bude jejich vůz v dalších letech prodejný a zda se s ním dostanou například do centra německých měst.

Prodáváte zánovní vozy, dáváte na ně standardní záruku, jaká je průměrná cena prodávaných aut v programu Emil Frey Select?

Prodáváme nejen zánovní vozy, v nabídce jsou například i pětileté vozy. Je ale pravda, že průměrná cena je trochu vyšší než v klasických autobazarech, kde se přeci jen nabízejí starší vozy. Průměrná cena prodávaného vozu je u nás cca 350 tisíc korun a přibližně ve třiceti procentech ji klient hradí prostřednictvím financování. Ať již přímo s využitím našich finančních produktů, nebo prostřednictvím své banky.

Kdo je vaším typickým zákazníkem?

Ta doba, kdy auto kupoval výhradně muž, je dávno pryč. Naším typickým zákazníkem je pár, resp. rodina, která společně vybírá vůz s ohledem na své potřeby. Společně tak řeší velikost, pohodlí, ergonomii, bezpečnost a pochopitelně také cenu. Zároveň vnímáme, že čím dál tím častěji kupuje, respektive o nákupu rozhoduje, žena. Velmi pečlivě hodnotí praktičnost vozu i třeba takové věci, jako je přítomnost parkovacích systémů, nebo dostatek odkládacích prostorů uvnitř vozu. Chce se prostě ve voze cítit nejen bezpečně, ale i příjemně a pohodlně.

Jaká největší změna na trhu ojetin se podle vašeho názoru udála po roce 1989?

Myslím si, že ta největší změna nastala v nárocích klientů. Ti jsou dnes mnohem náročnější a vyžadují nejen kvalitní vozy, ale i doplňkové služby a plnohodnotné záruky. Minimálně polovina automobilek tak má v České republice aktivní značkové prodeje ojetých vozů, prodávají mladší auta, nabízejí různé finanční produkty a záruky. Domnívám se, že právě přítomnost těchto programů na českém trhu způsobila jeho stabilizaci.

Nabízíte na ojeté vozy záruky?

Pokud si u nás zákazník koupí vozidlo v programu Emil Frey Select tak má minimálně jednoroční plnohodnotnou záruku. To se týká všech vozidel do stáří 8 let a 180 tisíc najetých kilometrů. U těchto vozů dostává zákazní vždy jednoroční plnohodnotnou záruku. Takovou záruku dostává zákazník v ceně a nepřiplácí za ni ani korunu. Je to standard společnosti Emil Frey. Samozřejmě to předpokládá, že všechny námi prodávané vozy projdou velmi pečlivou přijímací kontrolou a servisem. Myslím, že takovou službu nenabízí žádný prodejce ojetých vozů v České republice a také proto věříme, že plánované nárůsty prodejů v řádu cca 20 % ročně, hravě naplníme. Zatím máme pobočky pouze v Praze, ale plánujeme otevření dalších showroomů také v Brně a Ostravě.

Děkuji za rozhovor


Další články