Aprilia Dorsoduro je přesně takový stroj, na kterém chcete trénovat jízdu po předním, po zadním, drifty, kolečka a další kaskadérské kousky. Je mimořádně obratná a v zatáčkách se nechá položit hodně nízko, aniž by škrtala stupačkami.
Foto: Luděk KortusNová Aprilia Dorsoduro 900 je na pohled stroj se závodními geny. V přední části jsou výrazným prvkem chrániče rukou na řidítkách, štítek se zajímavě tvarovaným světlem a blatníček nalepený pod světlo. Při pohledu z boku zaujme malá kapotáž kolem nádrže, červeně lakovaný trubkový skelet a červeně lakované hlavy válců motoru 0,9 l. Sedlo je vysoko, je dlouhé a ploché. Při pohledu shora má nejenom pěkný, ale i funkční tvar. Nejvýraznější na motorce je její „ocasní“ část, do které jsou vestavěné dvě koncovky výfuku. Zajímavě řešená je černá hliníková dolní část rámu, ke které je upevněný motor a hliníková zadní vidlice. Tuhost rámu je cítit už při nastartování motoru. Hned po pár ujetých metrech je znát přesnost, se kterou se motorka vodí. Nastavení tlumičů natvrdo pocitu jistoty hodně pomáhá. Dojem podporuje sportovně tuhé, ale dobře padnoucí sedlo. Motor a výfuky vydávají zdravý kovový zvuk. Celkovým dojmem je pevnost a přesnost. Přesně takový stroj, na kterém chcete trénovat jízdu po předním, po zadním, drifty, kolečka a další kaskadérské kousky... Je mimořádně obratná a v zatáčkách se nechá položit hodně nízko, aniž by škrtala stupačkami.
Mapu řídící jednotky lze přepínat za jízdy jednoduše pomocí tlačítka start. Systém Ride-by-wire je zabudovaný přímo v rukojeti plynu. U možňuje nastavení Touring, Sport a Rain. Touring nabízí delší plyn, Sport naopak kratší s agresivní odezvou. Rain sníží výkon z 95 na 70 koní. Další funkce elektroniky se ovládají tlačítkem MODE na levém řidítku. Listujete jím v menu na TFT displeji. Nastavitelná je i kontrola trakce a má tři stupně, spolupracuje s dvoukanálovým ABS. ABS je také možné úplně vypnout. Mechanicky nastavitelné je přední i zadní odpružení. Zajímavým detailem je stranou umístěná zadní pružící jednotka, která tak udělala místo výfukovému potrubí.
Dvouválec do V o objemu 0,9 l s točivým momentem 90 Nm táhne hladce odspodu až k nejvyšším otáčkám. Válce svírají pravý úhel. Nebyla by to italská motorka, kdyby za studena alespoň jednou nechcípla a kdyby šel zařadit snadno neutrál. Užil jsem si trénink v hodinářské přesnosti práce levou nohu. Maximální výkon 95 koní dosahuje v 8750 ot/min a maximální točivý moment 90 Nm v 6500 ot/min. Aprilia Dorsoduro 900 je také k dostání ve verzi s omezeným výkonem 35 kW (48 k) pro jezdce s novým řidičákem. Po povinné praxi lze pak stroj zakoupením kitu otevřít na plný výkon.
Vybraná technická data:
- Motor: V/90°, DOHC
- Objem: 896 cm3
- Výkon: 95 k (70 kW) / 8750 min-1
- Točivý moment: 90 Nm / 6500 min-1
- Palivová soustava: elektronické ovládání škrtících klapek, vstřikování a zapalování
- Převodovka: 6 st.
- Rám: ocelový trubkový kombinovaný s hliníkovými nosnými prvky
- Rozsah odpružení: 170 mm vpředu, 160 mm vzadu
- Brzdy: vpředu 320 mm + 4 písty, vzadu 240 mm + 1 píst, ABS
- Pneu: vpředu 120/70 ZR 17, vzadu 180/55 ZR 17
- Výška sedla: 870 mm
- Nádrž: 12 l