Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test BMW F 750 GS - mašina nabušená elektronikou zvládne opravdu hodně

06.06.2020 Luděk Kortus
Foto: Luděk Kortus

V modelové řadě Adventure značky BMW najdeme endura s akcentem na asfalt. Model F 750 GS patří mezi ně. Jako správnou prémiovou motorku si ho můžete bohatě vybavit elektronikou a pořádně mu naložit. Nepřekvapí ho skoro nic.


Foto: Luděk KortusMenší devatenáctipalcové kolo vpředu, pevná litá kola a silniční pneumatiky modelu F 750 GS na první pohled prozrazují, jak to s ním konstruktéři mysleli. Snesl by také pneumatiky s hrubším dezénem. Ale na jezdce, mající v oblibě nezpevněné cesty pamatuje BMW s velmi podobným modelem F 850 GS. Ten má stejný objem motoru, vyšší výkon, jednadvacetipalcové přední kolo, drátěný výplet kol a geometrii podvozku poskytující lepší směrovou stabilitu, která je na šotolině důležitá. Náš F 750 GS má kratší rozvor, aby byl obratnější na asfaltu. V porovnání s modelem 850 má nižší sedlo, nižší zdvihy a klasickou teleskopickou vidlici. Zkrátka na tomhle modelu nechte silniční gumy. 



Řadové dvouválce na rozdíl od dvouválců do V dříve vadnou ve vyšších otáčkách a nemají tak rychlý nástup točivého momentu. Speciální konstrukcí klikového hřídele je dosaženo, že se řadový dvouválec o objemu 853 cc chová podobně jako véčko. S výkonem 77 koní v 7500 otáčkách a s momentem 83 Nm při 6000 otáčkách tahá pěkně plynule až do omezovače. Maximálku má 190 km/h. Při vysokých rychlostech se projeví dobrá aerodynamika. Velká kapotáž kolem nádrže a chladiče pěkně odvádí vzduch od nohou a také malý štítek funguje překvapivě dobře. Rozhodně jsem neměl pocit, jako bych jel na naháči. Je možné dokoupit štítek větší, ale ten by mu tolik neslušel.   

F 750 GS dohání pevné nastavení přední vidlice elektronicky nastavitelnou zadní centrální pružící jednotkou. Na jízdu se spolujezdcem můžete motorku zvednout a přitvrdit. Čtyři nastavitelné jízdní režimy mají vliv na chod plynové rukojeti, výkon motoru, kontrolu trakce a charakteristiky odpružení zadního kola. Můžete volit mezi Rain, Road, Dynamic a Enduro. Řadit nahoru a dolů můžete bez mačkání spojky díky instalovanému zařízení powershift. Spojka nenechá zablokovat zadní kolo při prudkém podřazení dolů. Jízdní režimy můžete přepínat za jízdy typickým otočným ovladačem a tlačítkem menu. Klíč od motorky můžete mít jenom v kapse, nádrž a řídítka se zamykají elektricky.  

F 750 GS je výškově i výkonově přizpůsobitelná motorka. Jezdec si při objednávce může vybrat ze čtyř druhů sedel a tím částečně výšku vyřešit. Dále je možné motocykl snížit v odpružení, a dokonce kitem snížit i výkon na řidičák A2. I se sníženým výkonem z něj bude stále zábavná hračka. Hezky se pokládá do zatáček, koukáte na provoz z výšky, neřešíte obrubníky a jiné nástrahy města. Když vyjedete se silničními pneumatikami mimo asfalt, na prašnou cestu nebo na štěrk, elektronika vám pomůže zajistit hodně stability při výjezdech i sjezdech, ale nesmí být bláto. Se silničními pneumatikami se také vyhýbejte travnatým svahům. Hrozí, že se hodně nadřete při zvedání mašiny.                                                   

 

Test BMW F 750 GS - mašina nabušená elektronikou zvládne opravdu hodně

Luděk Kortus

Další články