Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test BMW R 1250 RT - tohle je ten správný boxer na cesty

27.05.2020 Luděk Kortus
Foto: Luděk Kortus

Jediný model s motorem boxer mezi cestovními motorkami BMW je verze R 1250 RT. Výkon a ovladatelnost ve správném poměru tady najdou především dynamičtí řidiči od kterých se ale očekává určitá zkušenost. Tenhle boxer totiž není pro každého


Foto: Luděk KortusKdybych byl policajt, chtěl bych s touhle mašinou honit zloduchy. Stáhnete štítek dolů, trochu se předkloníte a máte z ní raketu. Záběr motoru o obsahu 1254 ccm začíná pěkně odspodu. Pohon hřídelem motorku úplně nakopává. Točivý moment 143 Nm vrcholí při 6250 otáčkách a výkon 100 kW v 7750 otáčkách. K maximálce přes 200 km/h se dere nekompromisně a sázet rychlosti můžete pod plynem bez spojky pomocí asistenta řazení. Skupina policajtů na takových strojích nakonec uštve každýho padoucha na seberychlejším stroji jako smečka psů jelena. Jet dlouho rychle bez dokonalé ochrany proti větru totiž každého dříve nebo později vyčerpá. Tohle je obrovská výhoda R 1250 RT. Velká kapotáž možná připomíná při pohledu zepředu hodné zvířátko, ale z profilu je to pořádnej zobec dravýho ptáka. Holeně máte schované za vystrčenými válci. Na tomhle stroji se nenadřete ani při rychlé jízdě. Při normální jízdě vás velmi dobře chrání před zimou a deštěm. Topil jsem si do heftů, do sedačky a dokonce i spolujezdec si může sám zapnout topení během jízdy. V pršce stačí dobré boty, dobrá bunda a vydržíte dlouho v suchu. 



 

Foto: Luděk KortusElektronický příplatkový podvozek se čtyřmi režimy se u BMW jmenuje dynamic ESA a je propojený s kontrolou stability fungující při zrychlování a brzdění. Zkratkami vás nebudu zatěžovat ty najdete v ceníku. Všechno se nastavuje ovládá na řidítkách, některé funkce za jízdy a na některé si musíte zastavit. Například na přizpůsobení podvozku podle zatížení. Na dlouhé cesty je k dispozici tempomat. Připlatit si můžete také za bezklíčové ovládání při odemykání, startování a tankování. Stejně tak za audiosystém s reproduktory, rádiem a možností připojení telefonu a přehrávačů. Zvuk výfuku v nižších otáčkách neobtěžuje okolí. Když motoru pořádně naložíte, tak i standardní koncovka budí respekt. Led kroužky, dobře viditelné už z dálky ve zpětném zrcátku, nenechají nikoho na pochybách, že se k němu blíží BMW. Součet všech vlastností motorky - elektronikou počínaje, neunavující ergonomií, dokonalou ochranou proti větru, tepelným komfortem, ovladatelností, výkonem, viditelností pro ostatní a dalšíma vychytávkama konče - vytváří jeden z nejintenzivnějších pocitů BEZPEČÍ, které si můžete na dvou kolech dopřát. 

Další články