Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST HARLEY-DAVIDSON FREEWHEELER: VESELÁ TŘÍKOLKA

04.07.2019 Luděk Kortus

Vypadá jako zmrzlinářský vozík. Podobná tříkolka vznikla u značky v roce 1932 jako pracovní stroj a dostala název Servi-Car. Už tenkrát to muselo být něco. A co teprve dnes!


Jak se vůbec na takovém stroji jezdí? V první řadě vám na něj stačí řidičák skupiny B. Připravte se na to, že na rozdíl od motorky se skutečně řídí pouze řidítky. Jednou rukou taháš k sobě a druhou tlačíš od sebe. Čím víc pod plynem a čím ostřejší zatáčka, tím větší sílu musíš vyvinout. A jestli se nepřeklopí? Ani jednou se mi nepostavila na dvě kola. Má těžiště nízko a spíš jde do smyku. Skoro by se mi chtělo říct, že snese do zatáčky stejnou rychlost, jako ostatní dvoukolové harleje.

Startuje se bez použití klíče, stačí mít v kapse čip a otočit spínačem na nádrži. Když odcházíte, po pár metrech pípne alarm, který se v případě jakéhokoliv pokusu o manipulaci spustí, když není v blízkosti stroje čip. Když odcházíte daleko, můžete ještě zamknout řídítka. To už je opravdu sichr. Váha 500 kilo a nepříjemná siréna a blikání případný pokus o krádež značně ztěžují. Střední světlomet nesvítí, je pouze na ozdobu. Dva krajní světlomety jsou hi-tech LED nazývané Daymaker.

Freewheeler je u HD považován za lehkou a sportovní tříkolku. Na stránkách výrobce je za řídítky zobrazena křehká blondýnka. Na manévry na místě mnoho síly nepotřebujete. Stiskem tlačítka je k dispozici elektrický zpětný chod. Nožní brzda brzdí všechna tři kola. Na její velký pedál se musí pořádně zatlačit, když chcete aby se kousla. ABS tady nečekejte. Prvkem bezpečnosti, který jej supluje, je stabilita třech kol. Pokud jezdíte s citem, vystačíte si s přední brzdou. Dva kotouče vpředu budou asi žrát brzdové destičky rychleji než u motocyklů.

Sedlo řidiče je hluboké a poskytuje oporu při prudké akceleraci, průjezdech zatáček a při brzdění nožní brzdou. Spolujezdec je na tom s podporou sedla podstatně hůře. Jeho část sedla se svažuje dozadu dolů. K dispozici má dvě velká madla, aby se udržel. Pro vyšší stabilitu může ještě tisknout stroj nohama jako koně a objímat řidiče. Jako příslušenství je možné dokoupit dozadu opěrku a namontovat ji do připravených otvorů.  Řezat zatáčky je tedy radno pouze s proškoleným spolujezdcem. Zavazadlový prostor pojme víc než dvě helmy. Pro dlouhé cesty je možné si ještě přikoupit plexisklo a držák zavazadel na víko kufru.

Pokud by vás zajímalo, zda má stroj diferenciál, tak nikoli. Pod zavazadlovým prostorem se točí jednoduché přírubové spojení obou os s ozubením pro řemen. Řemenem točí motor Milwaukee-Eight 107 o objemu 1745 ccm a s kroutícím momentem 150 Nm při 3250 ot za minutu. To je hodně a v modelovém roce 2019 Freewheeler na hodnotách objemu a kroutícího momentu ještě přitvrdil.

Na tříkolku jsem si zvykal postupně. Ze začátku jsem nevěřil, že se nepřeklopí, tak jsem jezdil až příliš opatrně. S postupem času jsem se osměloval a chytil jsem i grif na páčení řídítek, takže jsem se tolik nenadřel. Průjezdy byly stále rychlejší a zvuky od gum v zatáčkách stále zábavnější. Za pár dnů jsem s ní jezdil stejně svižně jako s ostatními motorkami HD. Na rozdíl od motorky však musíte brát větší ohled na spolujezdce. V zatáčkách na něj působí jen vodorovné síly. Proto se musí držet mnohem pevněji než na motorce.


Další články