Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST HARLEY-DAVIDSON STREET BOB: NEJMENŠÍ SOFTAIL

24.05.2019 Luděk Kortus

Řada Softail má deset modelů. Motorky se liší geometrií podvozku, obsahem motoru, geometrií posazu. Řada je koncipovaná tak, aby si mohli vybrat různé typy jezdců. Street Bob je pro vyznavače stylu chopper s vysokými řidítky.


Softail je speciální řešení rámu. Poznáte jej podle nepřítomnosti zadních tlumičů. Konstrukce rámu vypadá, jako u prvních harlejů, kdy zadní kolo bylo zasazeno do pevného rámu a o pružení se staral předek a sedačka. Jenže tady se zadní část rámu kýve odpružena high tech komponenty. Odtud Softail - doslovně přeloženo měkký ocas. Významově to lze přeložit jako odpružený zadek. Přední odpružení skvěle asistuje a dohromady dávají pružící jednotky pocit velké jistoty.

Street Bob je úvodním modelem řady softail s nejnižší cenovkou. Poznávacím znamením jsou nejvyšší řidítka z celé řady. Ta mají svůj harlejácký název - Mini Ape. To znamená, že výška není tak extrémní, přesto vypadáte tak trochu jako opice visící na větvi. Výška sedla je pouze 680 mm. Stupačky a řidítka jsou od sedla hodně vpředu, takže se na stroj vejdou jak velcí tak malí jezdci. Rozdíl jej jenom v tom, jak mají natažené ruce nebo pokrčené nohy. Ačkoli je motorka původně jednomístná, lze ji upravit na dvoumístnou.

Nový motor Milwaukee-Eight s označením 107 kubických palců má v metrických jednotkách obsah 1749 cm3. Výkon výrobce tradičně neuvádí, zato se chlubí vysokým točivým momentem 145 Nm. Nový motor má nově vyvažovací hřídel a dva ventily na válec. Byly utlumeny vibrace, přesto motorka neztrácí nic ze svého kouzla. Při startu se pořádně zaklepe a zaburácí. A to i se sériovým výfukem. Převodovka je přesná přitom, řazení kvaltů je slyšet na desítky metrů daleko, jak je u harlejů zvykem.

Harleje jdou většinou z továrny se základními rukojeťmi, přepínači, páčkami, zrcátky a blinkry. Mnoho dílů je prvoplánově určeno k výměně za propracovanější a ozdobnější kousky. I se základními díly vypadá minimalistický stroj dobře. Na řidítkách najdete malý stylový LCD displej se 2,14palcovou zobrazovací plochou s tachometrem, ukazatelem zařazené rychlosti, ukazatelem dojezdu na nádrž, hodinami, počitadlem kilometrů a ukazatelem množství paliva v nádrži. Pod ním je umístěn malý panel s nezbytnými kontrolkami. Spínací skříňku nehledejte, zamyká se jenom řízení. Startuje se tlačítkem a to pouze v přítomnosti elektronického klíče, který odblokuje nebo zablokuje alarm na dálku.

Ačkoli byla doba, kdy měla značka namále především díky technice, nakonec se tvrdošíjné trvání na tradici vyplatilo. Někteří staromilci by chtěli, aby z motorů stále unikal olej, ale výrobce si velmi dobře uvědomuje, že již nelze zůstávat v minulém století a prodávat to jako výhodu. Stroje se neustále technicky vylepšují a stávají se pohodlnějšími, ovladatelnějšími, mají vyšší výkony a nižší spotřebu. Přitom neztratili nic ze svého kouzla a jsou stále jedinečné. Street Bob je skvělým příkladem takové moderní klasiky.

Se Street Bobem, jak název napovídá, si užijete především ve městě. 297 kilo těžká motorka má velice nízko těžiště, takže při manipulaci skvěle maskuje svojí váhu. S obrovským kroutícím momentem dvouválce jste na semaforech vždy nejrychlejší. Síla tohoto stroje má ale být rozumně a krátkodobě dávkovaná. Vyšší rychlosti jsou díky absenci jakékoliv ochrany proti větru a vzpřímené pozici se zvednutýma rukama přijatelné pouze pro skutečné tvrďáky. Také brzdy mají s těžkým strojem pak mnoho práce. Nejvíc si užijete jízdu při rychlostech kolem 90 km/h. Na to je, myslím, Street Bob přímo stavěný.


Další články